Canon EOS 80D - test aparatu

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
7
Funkcjonalność:
7
Marka:
Canon
Nasza ocena:

84%

Na następcę “siedemdziesiątki” producent kazał nam czekać długo, bo ponad 3 lata. Sprawdźmy więc, jak zmieniły się możliwości nowego korpusu i jak EOS 80D wypada na tle rosnących w siłę zaawansowanych bezlusterkowców!

2
Maciej Luśtyk
29 Kwiecień 2016
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

JAKOŚĆ ZDJĘĆ (LABORATORIUM DxO)

Aparat jest jeszcze nowością, więc pliki RAW z tego aparatu nie są wspierane przez nasz program laboratoryjny DxO Analyzer. W związku z tym podstawowe oceny obrazu przeprowadzone zostały na oryginalnych plikach JPEG prosto z aparatu.

Canon EOS 80D został wyposażony w nową 24,2-megapikselową matrycę APS-C, wspomaganą lepszym procesorem DIGIC 6, która mimo mniejszego niż u poprzednika rozmiaru pojedynczego piksela (3,72 μm) oferować ma lepsze wyniki podczas pracy na wyższych czułościach. Ich zakres to ISO 100-16000 (rozszerzane do ISO 25600). Zdjęcia w maksymalnej rozdzielczości będą miały rozmiar 6000 x 4000 pikseli, co pozwoli na wykonanie wysokiej jakości odbitki (300 dpi) w rozmiarze nawet 50 x 80 cm.

SZUMY I REPRODUKCJA SZCZEGÓŁÓW

Poziom szumów i reprodukcja szczegółów mierzona jest dla plików JPEG w najwyższej, dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i ze standardowymi ustawieniami oraz dla najniższych ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wszystkich dostępnych ekwiwalentów ISO co 1EV. Wykres przedstawia utratę szczegółów wraz ze wzrostem zaszumienia.

Na niskich czułościach obraz jest kontrastowy i wysoce szczegółowy. Widać poprawę względem poprzedniej generacji matryc używanych w aparatach Canona. Nieco bardziej widoczne szumy zauważymy w okolicach czułości ISO 1600, jednak aż do ISO 6400 obraz pozostaje zadowalająco szczegółowy.

 Cyfrowe ziarno jest drobne i nie przeszkadza w odbiorze zdjęć, niestety już w granicach ISO 3200 szumy zaczynają nabierać kolorowego zabarwienia, co przy wyłączonym odszumianiu może psuć nieco ogólną kolorystykę zdjęcia, choć zauważymy to dopiero przy większym powiększeniu obrazu. Warto jednak zaznaczyć, że nawet przy czułościach rzędu ISO 12800 zdjęcia będą nadawały się do użycia, na przykład do publikacji internetowych, gdzie mamy do czynienia z niewielkimi rozmiarami zdjęć.

Zaszumienie poszczególnych czułości (Odszumianie standard / odszumianie wyłączone):

Z powyższymi problemami bardzo dobrze radzi sobie systemowe odszumiania obrazu, które w zasadzie zupełnie eliminuje wspomniane wcześniej kolorowe szumy. Odszumianie nie jest agresywne i nawet przy czułości ISO 6400 będziemy w stanie uzyskać zdjęcia względnie bogate w detale. Niestety na wyższych czułościach obraz będzie już rozmydlony.

Reprodukcja szczegółów (Odszumianie standard / odszumianie wyłączone):

ZAKRES DYNAMICZNY

Najnowszego Canona należy pochwalić także za szeroki zakres dynamiczny, który wynosi około 11 EV (dla plików JPEG). Aparat bardzo dobrze radzi sobie w kontrastowych sytuacjach i raczej nie będziemy mieli do czynienia z częstymi przepaleniami, znanymi z niektórych wcześniejszych konstrukcji producenta. Dynamika obrazu widocznie spada dopiero w okolicach czułości ISO 6400.

BALANS BIELI

Wielkie brawa należą się za automatyczny pomiar balansu bieli. Dzięki nowej opcji możemy skorzystać z tzw. balansu automatycznego z priorytetem bieli. Nazwa brzmi zabawnie, ale w praktyce w tym trybie aparat jeszcze lepiej dobiera temperaturę barwową, zwłaszcza w zmiennym, sztucznym i wymagającym oświetleniu, gdzie aparaty mają tendencję do wpadania w ciepłe tonacje. Odchylenia rzędu 5 jednostek na skali przestrzeni Lab będą ledwo widoczne na zdjęciach.

Zobacz wszystkie zdjęcia (8)

Dość powiedzieć, że to pierwszy aparat, który doskonale poradził sobie w każdym typem oświetlenia w naszym studio. Pozostali producenci powinni brać przykład. Warto jednak wspomnieć, że gdyby efekty uzyskiwane w tym trybie wydały się nam nienaturalne (na przykład w świetle żarowym), możemy skorzystać ze zwykłego pomiaru automatycznego, który temperaturę barwową zdjęć balansować będzie z uwzględnieniem temperatury oświetlenia danej sceny.

FLASH

Wbudowana lampa błyskowa charakteryzuje się całkiem dużą mocą (jej skuteczność to około 6 metrów), niestety bardzo słabo wypada pod względem wypełnienia kadru światłem. Różnica w jasności między środkiem, a brzegami kadru wynosi aż 78%, co będzie uwidaczniać się w postaci mocnej winiety.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy numer DCP
Digital Camera Polska
Spis treści

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica Q2 na ulicach Londynu - test autorski
Leica Q2 na ulicach Londynu - test autorski
Szybka i kompaktowa Leica Q to dziś jeden z ulubionych aparatów fotografów ulicznych. W drugiej generacji udoskonalono...
21
2
Nikon Z50 - pierwsze wrażenia
Nikon Z50 - pierwsze wrażenia
Po pełnej klatce przyszła pora na APS-C. Nikon pozbywa się lustra z korpusów średniej półki, a nowy Z50 ma być odpowiednikiem linii D7000 z mniejszym i lżejszym...
11
0
Sony A6400 - test aparatu
Sony A6400 - test aparatu
Następca modelu A6300 ma być doskonałym aparatem dla wymagającego amatora i pierwszym wyborem vlogera. Ciągle jednak pod pewnymi względami ustępuje obecnemu od dwóch...
6
2
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)