Leica 35mm f/1.4 Summilux-M ASPH - test

Leica 35mm f/1.4 SUMMILUX-M ASPH to w tym momencie najdroższa 35-tka na rynku. Za obiektyw bez autofokusa musimy zapłacić aż 18 000 złotych. Na tyle producent wycenił swoją legendę. Jak 35-tka Leiki sprawdza się w porównaniu do wcześniej testowanych przez nas obiektywów? Przekonajcie się sami.

Autor: Patryk Wiśniewski

5 Kwiecień 2013
Artykuł na: 23-28 minut

13. Podsumowanie

Leica 35mm f/1.4 Summilux-M ASPH to bez wątpienia bardzo dobry obiektyw. Tego oczekujemy od legendarnej marki, która swoją propozycję wycenia na 18 000 złotych.

Do jakości wykonania i zestawu handlowego nie mamy najmniejszych zastrzeżeń. Solidna metalowa konstrukcja została ręcznie wykonana w Niemczech. I to widać, już na pierwszy rzut oka - Leica 35mm f/1.4 Summilux-M ASPH to po prostu perfekcyjna rzemiślnicza robota. Pierścień ostrości świetnie pracuje, możemy nim bez najmniejszych problemów wygodnie operować przy pomocy jednego palca. Zmiana przysłona jest bardzo precyzyjna. Nie można również złego słowa powiedzieć o metalowym bagnecie oznaczonym czerowną kropką. Jedyne do czego można się przyczepić to brak jakichkolwiek uszczelnień, ale w przypadku całkowicie manualnego obiektywu nie stanowi to dużego problemu.

Co do jakości optycznej, to jest po prostu rewelacyjnie. Ostrość jest na świetnym poziomie i co szczególnie istotne w tego typu konstrukcjach jak Leica 35mm f/1.4 Summilux-M ASPH inne wady optyczne nie ingerują w obraz w taki sposób abyśmy musieli przymykać obiektyw.

Aberracje są dobrze skorygowane, więc użytkownik może cieszyć się najlepszymi osiągami w swojej klasie od maksymalnego otworu względnego przysłony. Dystorsja jest na niewielkim poziomie i będzię zauważalna tylko w przypadku bardzo specyficznych zdjęć.

Piętą achillesową tej konstrukcji jest za to winietowanie, które jest na bardzo wysokim poziomie w RAW-ach. Jest to związane z konstrukcją całego aparatu, ale przy takiej cenie oczekiwalibyśmy tutaj bardzo dobrych wyników, a na f/1.4 są najsłabsze w klasie. Całe szczęście winietowanie to wada, którą najłatwiej usunąć w procesie postprodukcji, więc nie przeszkadza ona aż tak bardzo.

Obiektyw Leiki należy także pochwalić za pracę pod światło. Aby wyłapać brzydką flarę, naprawdę trzeba się postarać. Skutecznie pomaga także metalowa osłona, która znajduje się w zestawie handlowym, dzięki niej ryzyko odblasków jest naprawdę niewielkie.

Niemiecki producent wycenił Summiluksa na 18 000 złotych. To bez wątpienia najdroższa propozycja na rynku. W tej cenie zapewne duży udział ma fakt, że jest to obiektyw wykonywany ręcznie przez niemieckich inżynierów w fabryce w Solms oraz legenda jaką jest otoczona marka Leica. W przypadku tego obiektywu legenda znajduje swoje potwierdzenie w rzeczywistości obiektyw Leica 35mm f/1.4 Summilux-M ASPH to najlepsza 35-tka z jaką do tej pory mieliśmy do czynienia. Posiadacze M9/M-E czy nowej M typ 240 na pewno nie będą zawiedzeni.

+ solidna konstrukcja

+ osłona przeciwsłoneczna w zestawie

+ bardzo dobra jakość zdjęć na wszystkich przesłonach

+ dobrze skorygowana aberracja chromatyczna

+ minimalna podłużna aberracja chromatyczna

+ praca pod światło

+ plastyka obrazu na najniższych przesłonach

- winietowanie na f/1.4

Leica 35mm f/1.4 Summilux-M ASPH uzyskał w swojej klasie 81%
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Najjaśniejszy obiektyw standardowy w ofercie producenta pretenduje do miana najdoskonalszej konstrukcji tego typu na rynku. Sprawdzamy czy będąc o połowę tańszym jest w stanie...
29
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
22
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)