Właściwości fizyczne

PowerShot Pro1 został zaprezentowany po raz pierwszy podczas targów PMA 2004 w połowie lutego. Sam producent ochrzcił go mianem topowego kompaktu w ofercie. I nie bez przyczyny - rozdzielczość 8 Mp, obiektyw 28-200mm F2.4-F3.5 L oraz liczne funkcje automatyczne i manualne to właściwości, które elektryzują zwolenników fotografii cyfrowej.

Autor: Tomasz Gutkowski

25 Marzec 2004
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNE

Optyka

PowerShot Pro1 został wyposażony w imponujący obiektyw 7.2 - 50.8mm (28 - 200mm w formacie małoobrazkowym) o znakomitej jasności F2.4 dla szerokiego kąta i F3.5 dla maksymalnego zbliżenia. Czerwona obwódka symbolizuje przynależność do serii 'L', która była dotąd domeną wyłącznie profesjonalnych obiektywów marki Canon. Producent daje w te sposób do zrozumienia, że optyka Pro1 to produkt najwyższej klasy, dający obraz pozbawiony skaz.

Konstrukcja składa się z 14 soczewek w 10 grupach, w tym 1 soczewka fluorytowa, 1 soczewka niskodyspersyjna (UD) oraz 2 elementy asferyczne. Tak rozbudowany układ ma minimalizować ryzyko powstawania aberracji, refleksów, rozmyć i innych wad obrazu. Uprzedzając test zdjęciowy możemy stwierdzić, że do końca nie udało się ich uniknąć choć brawa należą się za doskonałą ostrość.

Ponadto obiektyw posiada silnik ultradźwiękowy USM (Ultrasonic Motor), który odpowiada za napęd mechanizmu zoomu. Choć zmiany ogniskowej dokonujemy za pomocą pierścienia przelotowego to nie jest on powiązany mechanicznie z układem optycznym. Szybkość przejścia od szerokiego ujęcia do zbliżenia (lub odwrotnie) zależy od tempa w jakim będziemy pierścień obracać, ale nie w stosunku 1:1. W praktyce mając za sobą kilka prób będziemy w stanie przejść od jednej do drugiej skrajnej ogniskowej w czasie nie dłuższym niż 2 sek.

Po zdjęciu osłonki okalającej przedni pierścień obiektywu będziemy mogli zamocować dodatkowe elementy optyczne (konwertery szerokokątne, telekonwertery i inne).

Lampa błyskowa

Wbudowana lampa błyskowa typu pop-up pracuje w trybie automatycznym (podnosi się gdy jest potrzebna) lub manualnym (podnosi się po wybraniu trybu błysku). Realizuje przy tym pomiar E-TTL. Skuteczny zakres świecenia dla czułości ISO 100 wynosi 0.5 - 5m przy szerokim kącie oraz 1 - 3.5m przy ustawieniu tele. Dostępne tryby pracy to: Auto, Auto z redukcją efektu czerwonych oczu, błysk wymuszony, błysk wyłączony, długa synchronizacja na 1-szą kurtynę migawki, długa synchronizacja na 2-gą kurtynę migawki. Najkrótszy czas synchronizacji z lampą błyskową wynosi 1/250 sek.

Pro1 posiada też stopkę akcesoriów, do której możemy zamocować zewnętrzne lampy błyskowe Canon Speedlite serii EX (220EX, 380EX, 420EX, 550EX) oraz lampy do makrofotografii (Macro Ring Lite MR-14EX, Macro Twin Lite MT-24EX). Moc błysku, zarówno lampy wbudowanej jak i zewnętrznej możemy korygować w szerokim zakresie +/-2EV w skoku 1/3EV.

Podgląd obrazu

System podglądu obrazu w Pro1 zasługuje na najwyższe uznanie. Monitor LCD o przekątnej 2" ma znakomitą rozdzielczość 235,000 punktów i daje jasny, bardzo ostry i wyraźny obraz. Możemy go odchylić i obrócić pod dowolnym kątem dzięki czemu przy każdej pozycji aparatu da się go ustawić dokładnie frontem do siebie. Po zamknięciu (ekranem do aparatu) funkcję LCD przejmuje automatycznie wizjer elektroniczny.

Wizjer EVF ma taką samą rozdzielczość 235,000 punktów, tak samo jak ekran LCD pokazuje 100% rejestrowanego pola i daje identyczny obraz co LCD (łącznie z menu, symbolami trybów pracy itd.). Na górze aparatu znajduje się przełącznik wyświetlacza EVF<->LCD. Dodatkowo celownik posiada pokrętło korekty optycznej w zakresie -5.5 do -1.1 dpt, ale wyświetlacz znajdujący się wewnątrz jest tak ulokowany, że osoby noszące okulary nie będą miały kłopotu z ogarnięciem całego obrazu.

Pamięć

Gniazdo kart pamięci znajdujące się pod klapką na boku aparatu akceptuje karty CompactFlash Typ I /II oraz dyski Microdrive. Zgodność z formatem FAT 32 pozwala na zastosowanie kart pamięci o pojemności większej niż 2GB. Canon dołącza do zestawu handlowego kartę CF 64MB, ale jeśli chcemy fotografować w wyższych rozdzielczościach powinniśmy od razu zaopatrzyć się kartę wielokrotnie większej pojemności.

Zasilanie

Energii dostarcza akumulator litowo-jonowy BP-511A 7.2V 1390mAh. Wymiennie można zastosować także akumulatory BP-511, BP-512 lub BP-514. Duża pojemność pozwala na bezstresowe fotografowanie przez wiele godzin (ok. 400 zdjęć lub 5h odtwarzania). W zestawie znajduje się także szybka ładowarka, którą wpinamy bezpośrednio do kontaktu (bez kabla). Trzecia możliwość to zasilanie sieciowe z pomocą opcjonalnego zasilacza CA-560 - wejście DC-IN znajduje się na tylnej ściance aparatu.

Złącza

Wszystkie złącza ukryte są po gumową zaślepką na dole tylnej ścianki aparatu. Poza wspomnianym wyżej wejściem zasilania sieciowego DC-IN znajdziemy tu złącze USB 1.1 (komunikacja z komputerem) oraz wyjście Video (oglądanie zdjęć na monitorze telewizora).

Szybkość pracy

Konstruktorzy ze stajni Canon najwyraźniej wzięli sobie do serca krytyczne uwagi jakie pojawiły się przy okazji testów G5. Pro1 pod względem szybkości pracy jest znacznie lepszy. Czas startowy, od włączenia aparatu do wykonania pierwszego zdjęcia wynosi ok. 2.7 sek. Czas potrzebny na zmierzenie ostrości i rozpoczęcie rejestracji oscyluje między 0.5 i 0.6 sek., a jeśli ostrość jest już zmierzona to opóźnienie migawki wynosi zaledwie 0.1 sek. Na pochwałę zasługuje szybkość odtwarzania, czas reakcji przycisków oraz odświeżanie obrazu na monitorze / w celowniku. Przy dobrym oświetleniu nie grozi nam praktycznie strata "gorącej sytuacji" z winy aparatu.

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
23
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41