Test kompaktu Casio QV-R40

Kompaktowy aparat cyfrowy Casio QV-R40 zaprezentowany po raz pierwszy w lipcu 2003 roku. W sklepach pojawił się już po wakacjach, ale i tak cieszył się zasłużonym zainteresowaniem użytkowników. Bardzo mały, niezwykle poręczny i funkcjonalny, szybki i co najważniejsze dość tani. Zapraszamy do zapoznania się z naszym testem.

4. TRYBY PRACY I MENU REJESTRACJI

Tryby rejestracji obrazu
Casio QV-R40 pracuje w trzech trybach podstawowych (wybierane w menu rejestracji). Pierwszy to Auto dający dostęp do wszystkich ustawień dostępnych w menu rejestracji: korekty ekspozycji, typu pomiaru ekspozycji i ostrości, balansu bieli, czułości, zdjęcia czarno-białe itd. (patrz niżej). Zaznaczmy, że mało który aparat amatorski może pochwalić się tak bogatą listą funkcji fotograficznych. Trzecim na liście trybów pracy jest tryb rejestracji filmu. Do dyspozycji mamy zapis w formacie Motion JPEG w rozdzielczości 320 x 240, bez dźwięku, w częstotliwości 15 kl/sek z limitem długości wynoszącym 30 sek. dla jednego ujęcia (zajmie ono ok 5MB pamięci). Jednak największe wrażenie robi tryb BESTSHOT czyli programy tematyczne.

BESTSHOT - tryby automatyki programowej
Fotografowanie w trybie BS (Best Shot) nawet doświadczonym użytkownikom da sporo radości. Są to programy tematyczne optymalizujące parametry ekspozycji, właściwości obrazu, a nawet dobierające najwłaściwszą ogniskową. Nie było by w tym nic niezwykłego gdyby nie to, że jest ich aż 21 i niektóre są bardzo pomysłowe. W momencie wybrania jednego z programów zobaczymy "okładkę" czyli przykładowe zdjęcie z opisem działania programu.



Lista programów tematycznych obejmuje (omawiamy kilka z początku listy):
  • Portret - mała głębia ostrości, długa ogniskowa
  • Krajobraz - duża głębia ostrości, mała ogniskowa
  • Portret w krajobrazie - mała głebia ostrości, mniejsza ogniskowa
  • Zdjęcie podwójne - wielokrotna ekspozycja połówkowa (dwie osoby mogą sfotografować się na tym samym zdjęciu pozując na zmianę)
  • Pre-shot - wielokrotna ekspozycja (najpierw tło, potem postaci)
  • Dzieci - krótka migawka
  • Portret przy świecach - żarowy balans bieli, długa ekspozycja
  • Prywatka
  • Zwierzęta
  • Kwiaty
  • Naturalna zieleń
  • Zachód słońca
  • Scena nocna
  • Portret nocny
  • Pokaz fajerwerków
  • Żywność
  • Tekst
  • Kolekcja
  • Zdjęcia monochromatyczne
  • Retro (sepia)
  • Zmierzch
  • Scenka zdefiniowana przez użytkownika

Programy tematyczne ograniczają ustawienia większości funkcji. Możliwe jest wprowadzenie korekty ekspozycji i w niektórych wypadkach zmiana czułości. Reszta parametrów zadawana jest automatycznie przez aparat.

MENU REC - rejestracja w trybie Auto

Menu rejestracji jest bardzo rozbudowane i zawiera wiele ważnych przy fotografowaniu ustawień. Układ jest bardzo czytelny. Troszkę niewygodne jest to, że ważne funkcje takie jak rozdzielczość, czułość, balans bieli i korekta ekspozycji wybierane są z poziomu menu, a nie bezpośrednimi przyciskami na obudowie. Sytuację nieco ratuje możliwość przypisania określonej funkcji do przycisków lewo/prawo nawigatora (L/R Key). Niestety można "wystawić na wierzch" tylko jedną funkcję i naturalnym wyborem jest tu korekta ekspozycji, z której korzysta się najczęściej. Po pozostałe będziemy musieli sięgać do menu.



Nawigacja jest instynktowna, a po wybraniu określonego ustawienia nie musimy potwierdzać wyboru przyciskiem SET. Szybkość reakcji przycisków i poruszania się po menu rekompensuje po części opisaną wyżej niedogodność. Dostępne ustawienia to (nie dotyczy programów tematycznych BESTSHOT): - Auto / BestShot / Film;Samowyzwalacz - 10 sek. / 2 sek. / samowyzwalacz x3 (pierwsze zdjęcie po 10 sek, kolejne 2 ujęcia co 1 sek.);Rozdzielczość - 2304 x 1712 / 2240 x 1680 / 1600 x 1200 / 1280 x 960 / 640 x 480;Jakość - Wysoka / Normalna / Ekonomiczna;EV Shift (korekta ekspozycji) - +/-2EV w skoku 1/3EV;Balans bieli - Auto / dzienny / cień / żarowy / jarzeniowy / manualny;ISO (czułość) - Auto / ISO 80 / ISO 160 / ISO 320;Obszar AF - Multi (automatyczny wybór punktów AF) / Punktowy (pomiar 1-punktowy, centralny);Ekspozycja - pomiar wielosegmentowy / centralnie-ważony uśredniony / punktowy;Filtry - nakładanie dominanty barwnej na obraz: wyłączone / czarno-białe / sepia / czerwony / zielony / niebieski / żółty / różowy / purpurowy;Wyostrzanie - mocne / normalne / słabe;Nasycenie - wysokie / normalne / niskie;Kontrast - wysoki / normalny / niski;Moc błysku - silny / normalny / słaby;Siatka - nakładanie siatki kadrującej przy podglądzie;Zoom cyfrowy - wyłączony / włączony (daje dostęp do 3.2x zoomu cyfrowego z kadrowaniem centralnego obszaru zdjęcia i interpolacją do zadanej rozdzielczości);Podgląd - krótkie odtwarzanie zarejestrowanego ujęcia;L/R Key (funkcja przycisków szybkiego dostępu Lewo/Prawo) - tryb odtwarzania / kompensacja ekspozycji / balans bieli / czułość / tryb samowyzwalacza / bez przypisywania funkcji]

MENU MEMORY - pamięć ustawień

Druga zakładka menu jak sama nazwa wskazuje (Memory) pozwala na wybór funkcji, których parametry po wyłączeniu i ponownym włączeniu aparatu zostaną zapamiętane. Funkcje nie zaznaczone będą zerowane lub przywracane do ustawień fabrycznych. I tak możemy zapamiętać: tryb rejestracji, tryb lampy błyskowej, tryb ostrości, balans bieli, czułość, obszar AF, moc błysku, zoom cyfrowy, pozycja ostrości manualnej.

Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0