CBL Lens - sposób na doskonały balans bieli

Jak istotny jest właściwy dobór równowagi bieli dobrze wiedzą profesjonaliści wykonujący zdjęcia, na których kolorystyka ma decydujące znaczenie dla ich jakości. Na przeciw potrzebom bardzo precyzyjnego ustawienia balansu bieli wyszła koreańska firma CBL Lens, która wyprodukowała przyrząd służący do równoważenia wszystkich kolorów, a nie tylko bieli. O tym, czy jest on skuteczny, a w szczególności czy jest skuteczniejszy od szarej karty, dowiedzieć się można z przeprowadzonego przez naszą redakcję testu.
5. Podsumowanie

Prawidłowe ustawienie balansu bieli stanowi kluczową rolę w fotografii. Doskonale wiedzą o tym profesjonaliści, którzy stosują różne metody, aby perfekcyjnie oddać barwy fotografowanych scen. Wprowadzanie na rynek nowych przyrządów mających za zadanie ułatwienie pracy fotografów jest bardzo ważne. W wypadku CBL Lens'a efekty jego działania okazały się dosyć subtelne w porównaniu z szarą kartą, ale niezwykle wyraźne w zestawieniu z automatyką. Wyższy kontrast (który dodatkowo powoduje, że ostrość zdjęcia wydaje się większa) i wierniejsze oddanie barw na zdjęciu źródłowym, to mniej czasu spędzonego przy późniejszej obróbce materiału na komputerze. Z pewnością docenią to fotografowie, którzy wykonują zlecenia polegające na zrobieniu dużej ilości zdjęć, na przykład w czasie ślubu. Jasne walory sukni ślubnej dużo zyskają dzięki temu, że pojawi się na nich trochę więcej szczegółów. Ta niewielka z pozoru ilość będzie wyraźnie zauważalna. Dodatkowym atutem jest fakt, że każde kilka sekund zaoszczędzonych przy obróbce jednego obrazu przekłada się nawet na godziny potrzebne do przygotowania wszystkich fotografii.

Niestety, nie ma róży bez kolców. Do zakupu zniechęca wysoka cena przyrządu. W ofercie znalazły się trzy wielkości w następujących cenach:
  • 110 mm - 799 zł
  • 85 mm - 699 zł
  • 60 mm - 549 zł
To sporo. Można się zatem zastanowić, czy lepiej nie zrezygnować z nieco lepszych rezultatów fotograficznych i zaopatrzyć się w sporo tańszą szarą kartę. Jako odpowiedź podajmy przykład obiektywów wysokiej klasy, które są kilkakrotnie droższe od prostszych konstrukcji, ale na zdjęciu efekt jest tylko trochę lepszy. Jednak nikt nie będzie negował sensu ich kupna. Komfort pracy takim obiektywem i ten "trochę lepszy obraz" warte są wydanych pieniędzy. Podobnie wygląda sprawa CBL Lensa, duży komfort pracy i subtelne, choć istotne różnice jakości obrazu powodują, że nie warto negować sensu kupna tego praktycznego przyrządu.

Wprawdzie w niektórych sytuacjach odpowiednie ustawienie wzornika bieli względem padającego światła ma decydujące znaczenie dla uzyskanych efektów, to nie powinno to nikogo zniechęcać do stosowania balansu bieli według wzorca. Każde nowe urządzenie lub nowe metody pracy wymagają dobrego poznania i wykonania wielu prób, zanim osiągnie się zadowalające rezultaty. Dotyczy to także korzystania z CBL Lensa lub szarej karty.

Z przeprowadzonego testu wynika jeszcze jeden ważny wniosek. Warto stosować balans bieli według wzorca. Jeśli ktoś nie jest jeszcze przekonany polecamy proste ćwiczenie. Proszę zaopatrzyć się w szarą kartę. Oczywiście nie musi to być do razu profesjonalna szara karta Kodaka lub innego producenta, która jest zbyt droga do przeprowadzania eksperymentów. Na początek wystarczy szary arkusz kartonu kupiony na przykład w sklepie dla plastyków. Tutaj należy się jeszcze jedno wyjaśnienie, musi on być jak najbardziej neutralny, czyli bez żadnej dominanty barwnej. Najlepiej oceniać to w świetle dziennym, więc przed dokonaniem zakupu warto podejść do okna lub nawet wyjść na zewnątrz, aby dokładnie ocenić barwę tektury. Do przeprowadzenia prób i ćwiczeń taki wzornik dla systemu równowagi bieli wystarczy. Ale później lepiej zaopatrzyć się w bardziej profesjonalny przyrząd, choćby dlatego, że tektura może płowieć na słońcu i zakłamywać pomiary. Czy zdecydować się na CBL Lens? Zdjęcia wykonane przy jego pomocy będą miały zdecydowanie najwyższą jakość. Profesjonalistom polecamy ten przyrząd (zwróci się po wykonaniu pierwszego zlecenia). Natomiast amatorom może wystarczyć dobra szara karta. Ale jeśli kogoś stać na większy wydatek, to nie będzie żałował pieniędzy wydanych na CBL Lens.
Komentarze
Polecane artykuły
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0
Obiektyw do zadań specjalnych, czyli Venus Optics Laowa 25 mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro i powiększenie 5:1 w praktyce
20 Mar 2019
Venus Optics Laowa 25 mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro to jedno z niewielu specjalistycznych szkieł kierowanych do miłośników ekstremalnych powiększeń na rynku. Jest przy tym konstrukcją znacznie nowszą i tańszą od swojego konkurenta. Zobaczcie, na co je stać.
6
Galeria zdjęć w twoim salonie? Oto przyjazne dla portfela wydruki, dzięki którym stworzysz prywatną wystawę
6 Mar 2019
Dostępność usług drukowania takich jak MojObraz.pl pozwala nam stworzyć z salony własną salę wystawową. Przyjazne portfelowi, szybkie i łatwe z punktu widzenia klienta - nie ma powodu, dla którego nie warto by było spróbować.
0