CBL Lens - sposób na doskonały balans bieli

Jak istotny jest właściwy dobór równowagi bieli dobrze wiedzą profesjonaliści wykonujący zdjęcia, na których kolorystyka ma decydujące znaczenie dla ich jakości. Na przeciw potrzebom bardzo precyzyjnego ustawienia balansu bieli wyszła koreańska firma CBL Lens, która wyprodukowała przyrząd służący do równoważenia wszystkich kolorów, a nie tylko bieli. O tym, czy jest on skuteczny, a w szczególności czy jest skuteczniejszy od szarej karty, dowiedzieć się można z przeprowadzonego przez naszą redakcję testu.
Podczas wykonywania zdjęć można się zdecydować na jedną z kilku metod doboru balansu bieli. Najprostszym z nich jest włączenie automatyki, która teoretycznie powinna najlepiej rozwiązać wszystkie problemy związane z doborem odpowiedniej równowagi bieli. Jednak praktyka wskazuje na coś zupełnie innego. Trudno uznać zdjęcia wykonane w ten sposób za dobre, a najgorsze rezultaty uzyskuje się przy sztucznym świetle. Zakres doboru odpowiedniej temperatury barwowej niestety w większości aparatów nie obejmuje temperatury pracy żarówek halogenowych i wolframowych. Wtedy można skorzystać z predefiniowanego trybu oznaczonego symbolem żaróweczki. Ale i tu spotykamy problemy, gdyż większość producentów wybiera temperaturę 3400 Kelvinów, która odpowiada niektórym lampom halogenowym. Jeśli scena została oświetlona tradycyjną żarówką kolory na zdjęciu będą za ciepłe. W takiej sytuacji należy się ratować ustawieniem balansu bieli aparatu według skali Kelvina. Ale nie wszystkie aparaty wyposażane są w ten tryb. Ponadto nie zawsze wiadomo, jaką dokładnie temperaturę barwową ma źródło światła. Wtedy nie pozostaje już nic innego jak ustawienie równowagi bieli według wzorca. Można do tego stosować białą lub szarą kartę. A jeszcze lepiej użyć CBL Lens - przyrządu, który równoważy wszystkie kolory, więc wydaje się, że powinien być dużo skuteczniejszy od tradycyjnych metod.


Nie jest to zwykły kawałek białego tworzywa sztucznego. Aby zapewnić równowagę wszystkich kolorów konstruktorzy oparli CBL o zasadę działania pryzmatów. Na frontowej stronie przyrządu znalazło się kilkanaście pryzmatów o różnym kształcie oraz wielkości. Dzięki temu do aparatu dociera informacja o pełnym widmie światła, nawet niewidzialnym dla ludzkiego oka. Tak ustawiony balans bieli powinien dać bardziej naturalne kolory oraz lepszy kontrast zdjęcia. Oznacza to, że fotografia będzie sprawiała wrażenie wyraźniejszej i bardziej ostrej. Czy jednak w praktyce okaże się ono tak skuteczne jak mówi teoria? Na to pytanie odpowiemy w niniejszym teście.



Obie strony przyrządu wykorzystuje się do wykonywania pomiarów. Strona biała z pryzmatami służy do najczęściej wykonywanych ustawień. Do pracy w studio zalecane jest wykorzystanie strony szarej, która jednak nie jest zwykłą szarą kartą. Umieszczone na niej litery oraz krążki skonstruowano tak, aby również rozszczepiały światło, dzięki czemu pomiar powinien być pełniejszy. Oczywiście szara strona może być także używana w świetle ciągłym, sztucznym lub dziennym.



Podczas przeprowadzania testu wykorzystaliśmy pomiar automatyczny balansu oraz ustawienie według wzorca bieli. Przy drugiej metodzie użyliśmy ustawienia na białą kartkę, szarą kartę oraz CBL Lens. Takie zestawienie umożliwia obiektywne porównanie najczęściej wykorzystywanych metod ustawień równowagi bieli z ustawieniem przy pomocy testowanego przyrządu. W przypadku zdjęć studyjnych zgodnie z zaleceniami producenta dokonaliśmy także pomiaru na jego szarą stronę. W teście interesuje nas przede wszystkim porównanie pomiaru według szarej karty i CBLa, gdyż da ono najpełniejszą informację o działaniu koreańskiego produktu. Od razu należy uprzedzić, że różnice są tak subtelne, że przy jakości zdjęć umieszczanych w internecie nie będzie ich widać. Dlatego większość zdjęć najlepiej obejrzeć po pobraniu ich pełnej wersji, wtedy różnice z pewnością się uwidocznią. Dla ułatwienia test został skonstruowany tak, że wszystkie zdjęcia w nim przedstawione stanowią odsyłacz do downloadu plików oryginalnych.


Test został przeprowadzony przy pomocy trzech aparatów. Z wyższej półki wybraliśmy Nikona D200, z klasy amatorskiej zupełną nowość Olympusa E-410, natomiast ze starszych konstrukcji Canona EOS'a 10D. Taka reprezentacja umożliwi sprawdzenie działania przyrządu w konstrukcjach o różnym stopniu zaawansowania oraz o różnym wieku.

Zdjęcia zostały wykonane w różnych warunkach oświetleniowych. Począwszy od pleneru, przez zdjęcia w pomieszczeniach, w których miesza się światło dzienne ze sztucznym, a skończywszy na krótkiej sesji studyjnej z wykorzystaniem profesjonalnych lamp błyskowych.

Dla pełnego porównania ustawień według wzorca wykorzystaliśmy najpopularniejszą białą kartkę, szarą kartę oraz CBL Lens stosując obie jego strony. Przy tej okazji sprawdziliśmy skuteczność poszczególnych metod pomiarowych.

CBL Lens do przeprowadzenia testu dostarczyła firma Foto Futura, dystrybutor produktów firmy CBL Lens.

Dziękujemy Akademii Fotografii za umożliwienie wykonania zdjęć w studio.

Test został podzielony na następujące części:
  1. Wstęp
  2. Jakość zdjęć - plener
  3. Jakość zdjęć - światło mieszane
  4. Jakość zdjęć - studio
  5. Podsumowanie


  6. Zapraszamy do lektury.

 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Czy filmy małoobrazkowe sprawdzą się we współczesnej fotografii krajobrazu?
18 Wrz 2018
Aparaty analogowe dają możliwość niedrogiego rozpoczęcia przygody z bardziej świadomym fotografowaniem. Czy jednak w obecnych czasach film nadal może konkurować z cyfrą pod względem jakości obrazu?
1
Panasonic GH5, GH5S i G9 - mistrzowskie trio
28 Sie 2018
Linia topowych korpusów Panasonic to dziś propozycja zarówno dla wymagających filmowców jak i profesjonalnych fotografów. Przyglądamy się bliżej flagowym modelom.
0
“Każde spotkanie z nimi jest wspaniałym przeżyciem”. O fotografowaniu niedźwiedzi opowiada Marcin Dobas
10 Sie 2018
Fotografia dzikich zwierząt to nie sport dla wybranych. Zapierające dech w piersiach ujęcia natury są w zasięgu większości z nas. Trzeba tylko dobrze się przygotować, planować i wiedzieć gdzie szukać interesujących nas osobników. O tym, jak fotografować dzikie niedźwiedzie opowiada fotograf i podróżnik, Marcin Dobas.
0
Notebook z górnej półki czy budżetowy monitor graficzny? O to, co lepiej sprawdzi się w edycji zdjęć zapytaliśmy eksperta
31 Lip 2018
Czy dobry notebook jest wystarczający do zawodowej pracy fotograficznej? Jak wypada w zestawieniu z najtańszymi na rynku monitorami graficznymi?  Na co zwracać uwagę przy wyborze monitora? Zapytaliśmy o to eksperta, Radka Witana ze sklepu Wzorniki.eu.
0