Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO - test obiektywu

Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO - test obiektywu ocena 88%

Nowy Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO to obiektyw, który ma być idealnym dopełnieniem systemu Mikro Cztery Trzecie. Ponadto ma zwrócić na siebie uwagę najbardziej wymagających zawodowców, którzy poszukują konstrukcji supertelefoto. Czy tak się stanie? Zobaczcie to w naszym teście!

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm po standaryzacji matrycy Mikro Cztery Trzecie do pełnej klatki.

Producent zapewniał, że nowy M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO będzie dostarczał wyrównanej rozdzielczości zarówno w centrum, jak i na brzegach kadru - niezależnie od wybranej przysłony. Naszym zdaniem nie tylko dotrzymał danego słowa, lecz także wykonał obiektyw, który charakteryzuje się wyjątkową jakością obrazu. Dysproporcje rozdzielczości pomiędzy poszczególnymi partiami planu fotograficznego są znikome. Oznacza to, że zdjęcia będą równie ostre - tak w samym centrum, jak i w rogach kadru.

Jak możemy zauważyć na poniższym wykresie funkcji MTF50, w momencie fotografowania w formacie RAW, najwyższą rozdzielczość uzyskamy na przysłonie f/8 - 27.14 lp/mm (centrum) i 25.94 lp/mm (brzeg). Od tego momentu wraz z przymykaniem przysłony rozdzielczość będzie spadać. W przedziale f/11-f/16 zacznie balansować na granicy przyzwoitości, zaś na najbardziej domkniętym otworze f/22 spadnie poniżej akceptowalnego poziomu - zarówno w centrum, jak i na brzegach wyniesie 15.70 lp/mm. Na szczęście z podobną sytuacją nie spotkamy się podczas fotografowania na najszerzej otwartej przysłonie f/4. W tym przypadku jakość obrazu będzie w pełni zadowalająca - 23.38 lp/mm w centru kadru i 21.04 lp/mm na jego brzegach. Takie wartości funkcji MTF50 oznaczają, że już od nominalnego otworu uzyskamy ostry obraz. Co więcej, najlepszą rozdzielczością będziemy mogli cieszyć się w zakresie f/4-f/8, czyli na najczęściej wykorzystywanych przysłonach w obiektywach tego typu.

wartości funkcji MTF50, plik RAW

 

Dla porównania zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 dla obrazów zapisanych w formacie JPEG. Algorytmy dobrze radzą sobie z wyostrzaniem obrazu, dzięki czemu wartości funkcji MTF50 ulegają znacznemu podwyższeniu. Ponadto, granica akceptowalności zostanie wyraźnie przekroczona dla każdej z przysłon – tak w centrum, jak i na brzegach kadru. Niemniej jednak charakterystyka wykresu pozostanie niezmieniona, co oznacza, że różnice w jakości obrazu pomiędzy poszczególnymi partiami planu fotograficznego będą minimalne.

wartości funkcji MTF50, plik JPEG

 

Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.

 

Rozdzielczość w praktyce

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0