Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO - test obiektywu

Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO - test obiektywu ocena 88%

Nowy Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO to obiektyw, który ma być idealnym dopełnieniem systemu Mikro Cztery Trzecie. Ponadto ma zwrócić na siebie uwagę najbardziej wymagających zawodowców, którzy poszukują konstrukcji supertelefoto. Czy tak się stanie? Zobaczcie to w naszym teście!

Podsumowanie

M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO to bez wątpienia obiektyw, który zrobił na nas ogromne wrażenie. Olympus po raz kolejny potwierdził, że potrafi tworzyć wyjątkowe szkła projektowane dla najbardziej wymagających użytkowników systemu Mikro Cztery Trzecie.

Na największe słowa uznania zasługuje oczywiście - po raz pierwszy wykorzystana w konstrukcjach M.Zuiko - optyczna stabilizacja obrazu. Byliśmy zdumieni czasami z jakimi mogliśmy fotografować stałką, która ma ogniskową o ekwiwalencie 600 mm. Wybranie 1/40 sekundy wiązało się z uzyskaniem nieporuszonych zdjęć, co samo w sobie jest niewiarygodnym osiągnięciem. Jednak to nie wszystko. Kilka ostrych ujęć uzyskaliśmy także na 1/10 sekundy! Odnotować należy także cichy i precyzyjny autofokus, który pewnie trafiał w punkt. Wprawdzie przeostrzanie przez całą długość zajmowało dłuższą chwilę, jednak wybór jednego z trzech zakresów odległości znacznie skrócił czas potrzebny na wyostrzenie obrazu.

Pochwalić musimy również precyzyjne wykonanie oraz nieprzeciętny wygląd, które są już niejako cechą rozpoznawczą profesjonalnych szkieł Olympusa. Nowy M.Zuiko stanowi bardzo trwałą i wytrzymałą konstrukcję, która została wręcz stworzona, by pracować w najbardziej wymagających warunkach. Bagnet jak i cały tubus zostały wykonane ze stopu metali. Co więcej, obiektyw posiada liczne uszczelnienia, które w efektywny sposób chronią wnętrze przed kurzem i wilgocią. Z kolei dzięki niezbyt dużym wymiarom i wadze - jak na obiektyw supertelefoto - otrzymujemy ergonomię stojąca na bardzo wysokim poziomie.

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

Dopełnieniem tego wszystkiego jest bardzo dobra jakość obrazu – kontrast, wyrazistość, nasycenie barw oraz plastyka zdjęć. Optymalną rozdzielczość uzyskaliśmy w przedziale f/4-f/8. Co więcej, obraz był równie ostry w centrum i na brzegach kadru, co jest bardzo dobrym osiągnięciem. Odnotować trzeba także bardzo dobre korygowanie wad układu optycznego. Tak naprawdę dystorsja, winietowanie i aberracja chromatyczna nie stanowią żadnego problemu - są niezauważalne na zdjęciach. Możemy się przyczepić jedynie do pracy obiektywu pod ostre światło. W takich warunkach w kadrze pojawią się zauważalne i irytujące przebarwienia, które mogą być trudne do usunięcia w procesie postprodukcji.

Podsumowując, Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO to fantastyczne szkło, które zainteresuje wąską grupę najbardziej wymagających zawodowców. Jedyne co może odstraszać, to cena 11 990 zł, która jest astronomiczna, jak na konstrukcje projektowane do systemu Mikro Cztery Trzecie. Niemniej jednak, jeśli spojrzymy na "sześćsetki” Nikona czy Canona, musimy pogodzić się z wydatkiem rzędu 38-48 tysięcy złotych. Tak więc jeżeli na poważnie podchodzimy do fotografowania na przykład dzikiej przyrody czy sportów i potrzebujemy supertelefoto o świetle f/4, nowa stałka Olympusa może być bardzo kuszącym rozwiązaniem, nad którym warto się zastanowić.

Podsumowanie

+ bardzo dobre i solidne wykonanie
+ uszczelniony tubus
+ stylowy design
+ kompaktowy rozmiar, jak na konstrukcję typu supertelefoto (ekwiwalent 600 mm)
+ wygodny pierścień ze skalą odległości ostrzenia
+ intuicyjny wybór trzystopniowego zakresu długości przeostrzania
+ funkcyjny przycisk L-Fn umieszczony w wygodnym miejscu
+ stopka statywu z systemem Arca-Swiss
+ bardzo wydajna optyczne stabilizacja obrazu
+ cichy i precyzyjny autofokus
+ minimalna odległość ostrzenia wynosząca 1,4 m
+ dobra i wyrównana rozdzielczość zarówno w centrum, jak i na brzegach kadru
+ optymalna jakość obrazu w przedziale f/4-f/8
+ plastyczne rozmycie na f/4
+ bardzo dobrze skorygowane wady optyczne: aberracja, dystorsja, winietowanie


- w zakresie f/11-f/16 rozdzielczość na granicy akceptowalności
- f/22 jakość obrazu poniżej akceptowalnej granicy
- minimalne zmiękczenie obrazu dla odbitki 20 x 30 cm
- słaba praca pod ostre światło

Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO uzyskał w swojej klasie 88%

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0
Obiektyw do zadań specjalnych, czyli Venus Optics Laowa 25 mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro i powiększenie 5:1 w praktyce
20 Mar 2019
Venus Optics Laowa 25 mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro to jedno z niewielu specjalistycznych szkieł kierowanych do miłośników ekstremalnych powiększeń na rynku. Jest przy tym konstrukcją znacznie nowszą i tańszą od swojego konkurenta. Zobaczcie, na co je stać.
6
Galeria zdjęć w twoim salonie? Oto przyjazne dla portfela wydruki, dzięki którym stworzysz prywatną wystawę
6 Mar 2019
Dostępność usług drukowania takich jak MojObraz.pl pozwala nam stworzyć z salony własną salę wystawową. Przyjazne portfelowi, szybkie i łatwe z punktu widzenia klienta - nie ma powodu, dla którego nie warto by było spróbować.
0