Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO - test obiektywu

Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO - test obiektywu ocena 88%

Nowy Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO to obiektyw, który ma być idealnym dopełnieniem systemu Mikro Cztery Trzecie. Ponadto ma zwrócić na siebie uwagę najbardziej wymagających zawodowców, którzy poszukują konstrukcji supertelefoto. Czy tak się stanie? Zobaczcie to w naszym teście!

Podsumowanie

M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO to bez wątpienia obiektyw, który zrobił na nas ogromne wrażenie. Olympus po raz kolejny potwierdził, że potrafi tworzyć wyjątkowe szkła projektowane dla najbardziej wymagających użytkowników systemu Mikro Cztery Trzecie.

Na największe słowa uznania zasługuje oczywiście - po raz pierwszy wykorzystana w konstrukcjach M.Zuiko - optyczna stabilizacja obrazu. Byliśmy zdumieni czasami z jakimi mogliśmy fotografować stałką, która ma ogniskową o ekwiwalencie 600 mm. Wybranie 1/40 sekundy wiązało się z uzyskaniem nieporuszonych zdjęć, co samo w sobie jest niewiarygodnym osiągnięciem. Jednak to nie wszystko. Kilka ostrych ujęć uzyskaliśmy także na 1/10 sekundy! Odnotować należy także cichy i precyzyjny autofokus, który pewnie trafiał w punkt. Wprawdzie przeostrzanie przez całą długość zajmowało dłuższą chwilę, jednak wybór jednego z trzech zakresów odległości znacznie skrócił czas potrzebny na wyostrzenie obrazu.

Pochwalić musimy również precyzyjne wykonanie oraz nieprzeciętny wygląd, które są już niejako cechą rozpoznawczą profesjonalnych szkieł Olympusa. Nowy M.Zuiko stanowi bardzo trwałą i wytrzymałą konstrukcję, która została wręcz stworzona, by pracować w najbardziej wymagających warunkach. Bagnet jak i cały tubus zostały wykonane ze stopu metali. Co więcej, obiektyw posiada liczne uszczelnienia, które w efektywny sposób chronią wnętrze przed kurzem i wilgocią. Z kolei dzięki niezbyt dużym wymiarom i wadze - jak na obiektyw supertelefoto - otrzymujemy ergonomię stojąca na bardzo wysokim poziomie.

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

Dopełnieniem tego wszystkiego jest bardzo dobra jakość obrazu – kontrast, wyrazistość, nasycenie barw oraz plastyka zdjęć. Optymalną rozdzielczość uzyskaliśmy w przedziale f/4-f/8. Co więcej, obraz był równie ostry w centrum i na brzegach kadru, co jest bardzo dobrym osiągnięciem. Odnotować trzeba także bardzo dobre korygowanie wad układu optycznego. Tak naprawdę dystorsja, winietowanie i aberracja chromatyczna nie stanowią żadnego problemu - są niezauważalne na zdjęciach. Możemy się przyczepić jedynie do pracy obiektywu pod ostre światło. W takich warunkach w kadrze pojawią się zauważalne i irytujące przebarwienia, które mogą być trudne do usunięcia w procesie postprodukcji.

Podsumowując, Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO to fantastyczne szkło, które zainteresuje wąską grupę najbardziej wymagających zawodowców. Jedyne co może odstraszać, to cena 11 990 zł, która jest astronomiczna, jak na konstrukcje projektowane do systemu Mikro Cztery Trzecie. Niemniej jednak, jeśli spojrzymy na "sześćsetki” Nikona czy Canona, musimy pogodzić się z wydatkiem rzędu 38-48 tysięcy złotych. Tak więc jeżeli na poważnie podchodzimy do fotografowania na przykład dzikiej przyrody czy sportów i potrzebujemy supertelefoto o świetle f/4, nowa stałka Olympusa może być bardzo kuszącym rozwiązaniem, nad którym warto się zastanowić.

Podsumowanie

+ bardzo dobre i solidne wykonanie
+ uszczelniony tubus
+ stylowy design
+ kompaktowy rozmiar, jak na konstrukcję typu supertelefoto (ekwiwalent 600 mm)
+ wygodny pierścień ze skalą odległości ostrzenia
+ intuicyjny wybór trzystopniowego zakresu długości przeostrzania
+ funkcyjny przycisk L-Fn umieszczony w wygodnym miejscu
+ stopka statywu z systemem Arca-Swiss
+ bardzo wydajna optyczne stabilizacja obrazu
+ cichy i precyzyjny autofokus
+ minimalna odległość ostrzenia wynosząca 1,4 m
+ dobra i wyrównana rozdzielczość zarówno w centrum, jak i na brzegach kadru
+ optymalna jakość obrazu w przedziale f/4-f/8
+ plastyczne rozmycie na f/4
+ bardzo dobrze skorygowane wady optyczne: aberracja, dystorsja, winietowanie


- w zakresie f/11-f/16 rozdzielczość na granicy akceptowalności
- f/22 jakość obrazu poniżej akceptowalnej granicy
- minimalne zmiękczenie obrazu dla odbitki 20 x 30 cm
- słaba praca pod ostre światło

Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO uzyskał w swojej klasie 88%

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm GFX 50R - w podróży po bezdrożach Jordanii
25 Cze 2019
Jordania. Kraj skał i piasku, cały mieniący się w żółciach i czerwieniach. O tym Google Maps powiedziało mi jeszcze przed wyjazdem. Nie wiedziałam natomiast, że jest to kraj głównie górzysty. W tygodniowej podróży towarzyszył mi kompaktowy średni format Fujifilm GFX 50R. Jak sprawdził się w niełatwych warunkach fotografii podróżniczej?
3
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2