Sony RX1R II - Optyka

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
10
Ergonomia:
8
Cena / Jakość:
7
Wydajność:
6
Funkcjonalność:
6
Marka:
Sony
Nasza ocena:

0%

Druga odsłona modelu RX1R to już na pierwszy rzut oka pogromca kompaktów. Otrzymujemy bowiem 42-milionowy sensor i system AF zaczerpnięty z modelu A7R II. Pojawił się też nareszcie wizjer elektroniczy a także odchylany ekran i funkcje bezprzewodowe. Zobaczcie, jak aparat wypada na tle poprzednika i propozycji konkurencji!

Autor: Maciej Luśtyk

18 Grudzień 2015
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

 


Sony RX1R II został wyposażony w ten sam co poprzednik obiektyw Carl Zeiss o ogniskowej 35 mm i świetle f/2.0. Jego układ optyczny zbudowasno w oparciu o 8 elementów w 7 grupach, w tym 3 soczewki asferyczne, co według producenta ograniczać ma występowanie aberracji i oferować świetną jakość obrazu. Soczewki zostały pokryte firmowymi powłokami T*, które dodatkowo niwelują występowanie niepożądanych odbić światła i flar.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Na obiektywie znajdziemy pierścień przysłony, pierścień ostrości oraz pierścień pozwalający na przejście w tryb makro, w którym będziemy mogli ostrzyć już odległości 14 cm. Warto podkreślić, że pierścień ostrości poruszają się dużo bardziej płynnie niż we wcześniejszym modelu.

Tak jak obiecuje producent, szkło jest niebywale ostre, oferując maksymalną rozdzielczość rzędu 104 lp/mm w centrum kadru i 81 lp/mm na brzegach kadru. Co ciekawe obiektyw zoptymalizowany jest pod pracę z szeroko otwartą przysłoną. Najostrzejszy obraz uzyskamy na przysłonie f/2.8. Nieco niepokojący jest widoczny spadek ostrości na “standardowej” przysłonie f/5.6. Najważniejsze jest jednak, że aż do przysłony f/22 jakość obrazu stoi na podobnym, bardzo wysokim poziomie.

W kwestii dystorsji i winietowania aparat radzi sobie bardzo dobrze przy włączonych ustawieniach automatycznego korygowania wad optycznych obiektywu (ustawienia domyślne). Różnica w jasności między środkiem, a brzegami kadru wynosi jedynie 15%. Gdy je wyłączymy zobaczymy już dość wyraźną dystorsję beczkową i mocniejszą winietę (różnica w jasności na poziomie 40%_. Również automatyczna korekta aberracji sprawuje się bardzo dobrze, choć w maksymalnym powiększeniu, w kontrastach zauważymy lekkie przesunięcie koloru. Przy wyłączonej korekcie wartość aberracji przekracza 2 piksele i będzie mocno uwidaczniać się na zdjęciach.

Dystorsja:
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)


Winietowanie:
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)


Aberracja
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)


Bokeh
Szkło wyposażono w 9-listkową przysłonę, co przy świetle f/2.0 umożliwi nam uzyskanie atrakcyjnego bokeh nawet na bardziej przymkniętej przysłonie.
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)


Odblaski
Powłoki antyrefleksyjne T* doskonale spełniają swoje zadanie. W normalnych warunkach uzyskanie jakichkolwiek flar i blików będzie trudne. Jedynie gdy źródło ostrego światła znajduje się na krawędzi kadru zobaczymy niewielkie odbicia światła. Znikome flary zobaczymy też fotografując pod światło na mocno przymkniętej przysłonie. Niemniej jednak obiektyw kompaktu Sony oferuje pod tym względem doskonałe wyniki.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)


Podsumowanie tej części:
+ wysoka rozdzielczość obiektywu
+ światło f/2.0
+ bardzo dobrze skorygowana dystorsja i winietowanie
+ powłoki antyrefleksyjne
+ minimalna odległość ostrzenia 14 cm
+ dobra jakość obrazu w całym zakresie przysłon
+ 9-listkowa przysłona
+ plastyczne rozmycie

- widoczna aberracja
- spadek rozdzielczości przy przysłonie f/5.6

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
23
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)