Dystorsja

Nikon AF-S Nikkor 24-70 mm f/2.8 ED VR to następca cenionego przez profesjonalistów standardowego zooma. Został wyposażony w zaawansowany układ optyczny, który ma wynieść jakość obrazu na jeszcze wyższy poziom. Czy tak jest naprawdę? Postanowiliśmy to sprawdzić w laboratoryjnym teście. Jako naturalnego konkurenta wybraliśmy oczywiście pierwszą generację obiektywu 24-70 mm f/2.8.

Autor: Michał Chrzanowski

15 Styczeń 2016
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

 

 

 

Dystorsję mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych (skrajnych i środkowej) ogniskowych. Przedstawiane wykresy pokazują poziom i charakterystykę dystorsji dla skrajnych ogniskowych.

 

Następne rozczarowanie nowym Nikkorem. W kwestii zniekształceń obrazu jest gorzej niż było w przypadku pierwszej odsłony szkła. Dystorsja na każdej z ogniskowych uległa zwiększeniu - nie dużo, ale zawsze. Nie pozostaje więc nic innego, jak tylko uznać to za sporą wadę. Na ogniskowej 24 mm mamy do czynienia z klasyczną beczką na poziomie 1.18% (starszy model - 1.07%). Na standardowej ogniskowej 50 mm, od której powinniśmy wymagać wręcz perfekcyjnie korygowanej wady optycznej, obraz także będzie zniekształcony, a dystorsja zmieni charakterystykę. Anomalia wyniesie -0.78% (-0.49% - pierwsza generacja obiektywu). Natomiast największy regres zaobserwujemy na ogniskowej 70 mm, gdzie dystorsja objawi się jako typowa poduszka o wartości -0.66%. To aż o ponad 0.40% więcej niż w przypadku pierwszej odsłony Nikona (w tym przypadku dystorsja wyniesie zaledwie -0.20%). Niemniej jednak, takie wartości dystorsji nie powinny negatywnie wpływać na ostateczny wygląd zdjęć. Pewne zniekształcenia obrazu mogą uwydatnić się dopiero, gdy w kadrze będą znajdować się linie - zarówno pionowe, jak i poziome. Poniżej prezentujemy profil dystorsji uzyskany dla skrajnych ogniskowych.

 

Dystorsja obrazu - ogniskowa 24 mm

 

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

 

Dystorsja obrazu - ogniskowa 70 mm

 

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

]




Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
13
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36