Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6
Optyka:
8
Budowa:
8
Nasza ocena:

78%

Sony Zeiss Sonnar T* FE 35 mm F2,8 ZA to stałoogniskowy jasny szerokokątny obiektyw o światłosile f/2,8 dedykowany do pełnoklatkowych aparatów z mocowaniem E. Szkło charakteryzuje się bardzo dobrą jakością oraz plastyką obrazu. Sprawdźmy zatem, czy obiektyw sprosta wymaganiom zaawansowanych fotografów.

Autor: Michał Chrzanowski

2 Lipiec 2015
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

 

5. Rozmycie


Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Jak możemy zauważyć na powyższym wykresie, podczas fotografowania na przysłonie f/2,8 rozmycie w centrum kadru jest bardzo zauważalne, zaś na brzegach wartości rozmycia są już nie do przyjęcia - zwłaszcza w górnych rogach kadru, gdzie wartości sięgają 7.32 i 8.37. Wraz z przymykaniem przysłony wyniki ulegają nieznacznym zmianom, jednak charakterystyka wykresu pozostaje taka sama.

Wartości dla odbitki 20x30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

W przypadku odbitki 20 x 30 cm obraz będzie ostry - a nawet w niektórych częściach kadru bardzo ostry - w całym zakresie przysłon. Taki wynik dobrze świadczy o jakości optycznej obiektywu Sony Zeiss Sonnar T* FE 35 mm F2,8 ZA.



]> */


]

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy zoom 50-150 mm f/2 w historii to pokaz optycznych możliwości i spełnienie marzeń fotografów portretowych czy reklamowych. Jak można się było spodziewać, to jednak także wysoka...
16
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
6
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)