Czym różnią się obiektywy Zeiss i Sony/Zeiss?

Autor: Maciej Luśtyk

30 Lipiec 2015
Artykuł na: 4-5 minut
Wokół współpracy firm Sony i Zeiss zdążyło narosnąć już wiele legend. Czy obiektywy Sony/Zeiss charakteryzują się taką samą jakością jak produkty sygnowane wyłącznie przez niemieckiego producenta? Na jakich zasadach są produkowane? Te i inne wątpliwości producent postanowił rozwiać na swoim blogu.

Początek współpracy marek Sony i Zeiss sięga połowy lat 90. XX wieku gdy japoński koncern szukał partnera, który pomógłby wywindować pozycje marki na rynku profesjonalnych rozwiązań filmowo-fotograficznych, a w szczególności w przeżywającym rozkwit segmencie konsumenckich kamer. Dla Zeissa sytuacja była dokładnie odwrotna. Cieszący się 165-letnią tradycją producent profesjonalnej optyki szukał możliwości na pozyskanie odbiorców na rynku konsumenckim. Pierwszym produktem współpracy obu firm była zaprezentowana w 1996 roku kamera Handycam CCD-TR555 łącząca elektroniczne podzespoły Sony i optykę Zeiss.

Przez kolejne lata firmy współpracowały ze sobą przy produkcji optyki do aparatów kompaktowych, a także do pierwszych obiektywów przeznaczonych do lustrzanek z serii Sony A i bezlusterkowców z mocowaniem Sony E. Według wiceprezesa Sony, Shigeki Ishizuki, reputacja marki “Zeiss” jest jednym z 5 głównych powodów stojących za decyzją kupna produktów Sony/Zeiss, a niemal 20-letnia współpraca i pozyskana w ten sposób wiedza miała znaczący wpływ na rozwój działu optyki Sony.

Przez lata wokół współpracy obu firm narosło wiele legend, a fotografowie wciąż nie do końca zdają się wiedzieć czym dokładnie różnią się obiektywy Sony/Zeiss od optyki sygnowanej jedynie logiem niemieckiego producenta. Producent postanowił przybliżyć więc poszczególne różnice między obiema seriami.

Obydwie linie obiektywów wykorzystują technologię opracowaną przez Zeissa, różnią się jednak wykorzystywanymi mechanizmami i podlegają nieco innemu procesowi produkcji. Przede wszystkim różnice znajdziemy w mechanizmach ostrzenia. Produkty wydawane pod marką Sony/Zeiss zawsze wyposażone są w silnik AF, podczas gdy sam Zeiss wypuszcza również obiektywy manualne.

Inaczej przebiega też proces produkcji szkieł. Produkty Zeiss są projektowane wyłącznie przez niemieckiego producenta i montowane w fabrykach na terenie Japonii i Niemiec. Warto zaznaczyć, że w niemieckiej fabryce produkowane są wyłącznie obiektywy filmowe, których produkcja wymaga dużo bardziej zaawansowanych umiejętności. Obiektywy fotograficzne produkowane są w Japonii pod ścisłą kontrolą producenta.

Projekt szkieł Sony/Zeiss jest z kolei zawsze efektem współpracy obu marek. Zeiss udostępnia wsparcie na polu rozwiązań optycznych, a później testuje prototypy i decyduje o dopuszczeniu produktów do sprzedaży. Obiektywy te nie są jednak produkowane w zakładach Zeissa, a w różnych fabrykach na terenie Azji.

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

Tych co uważają, że obiektywy te charakteryzują się gorszą jakością w stosunku do obiektywów Zeiss, producent zapewnia, że wszystkie szkła przechodzą tę samą szczegółową procedurę kontrolną opracowaną przez niemieckiego producenta. Ponadto Zeiss kontroluje proces produkcji i systemy zarządzania fabrykami, a także certyfikuje zewnętrznych producentów dostarczających niektóre podzespoły do produkcji szkieł Sony/Zeiss.

Kompletnie podzielone między obie firmy są z kolei usługi serwisowe i system dystrybucji, któremu podlegają produkty Zeiss i Sony/Zeiss. Obydwie linie obiektywów podporządkowane są także odrębnym strategiom obu marek.

Wygląda więc na to, że pod względem jakości obrazu obiektywy Zeiss i Sony/Zeiss powinny charakteryzować się podobnymi wynikami. Opinie fotografów zdają się to potwierdzać, choć w praktyce różnie to bywa. Przykładem może być obiektyw Sony Zeiss FE 24-70 mm f/4, na który zdecydowanie za często narzekają użytkownicy systemy Sony. A jakie jest wasze zdanie?

Więcej informacji o współpracy Sony i Zeissa znajdziecie na stronie blogs.zeiss.com

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Wiosna tkwi w szczegółach, czyli Irix 150 mm f/2.8 1:1 w specjalnej cenie
Wiosna tkwi w szczegółach, czyli Irix 150 mm f/2.8 1:1 w specjalnej cenie
Wraz z nadejściem wiosny marka Irix zachęca do przyjrzenia się światu z bliska, oferując atrakcyjne rabaty na obiektyw Irix 150 mm f/2.8 1:1 Makro. Rozbuduj swój zestaw fotograficzny o narzędzie,...
1
7Artisans 50 mm f/1.4 Tilt-Shift - supertani obiektyw z regulacją osi
7Artisans 50 mm f/1.4 Tilt-Shift - supertani obiektyw z regulacją osi
Konstrukcje typu Tilt-Shift to domena wąskiej i kosztownej oferty kierowanej dla profesjonalistów. Chińczycy z 7Artisans chcą pokazać, że można inaczej i prezentują jasną stawkę z...
7
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - kompaktowy, jasny, nie za długi
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - kompaktowy, jasny, nie za długi
Sony prezentuje kolejny po modelu 24-50 mm kompaktowy zoom ze światłem f/2.8, który łączy niewielkie wymiary ze stosunkowo przystępną ceną. Nowy szeroki kąt celuje w twórców, którym...
6
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (8)