Czym różnią się obiektywy Zeiss i Sony/Zeiss?

0
Maciej Luśtyk
30 Lipiec 2015
Artykuł na: 6-9 minut
Wokół współpracy firm Sony i Zeiss zdążyło narosnąć już wiele legend. Czy obiektywy Sony/Zeiss charakteryzują się taką samą jakością jak produkty sygnowane wyłącznie przez niemieckiego producenta? Na jakich zasadach są produkowane? Te i inne wątpliwości producent postanowił rozwiać na swoim blogu.
Początek współpracy marek Sony i Zeiss sięga połowy lat 90. XX wieku gdy japoński koncern szukał partnera, który pomógłby wywindować pozycje marki na rynku profesjonalnych rozwiązań filmowo-fotograficznych, a w szczególności w przeżywającym rozkwit segmencie konsumenckich kamer. Dla Zeissa sytuacja była dokładnie odwrotna. Cieszący się 165-letnią tradycją producent profesjonalnej optyki szukał możliwości na pozyskanie odbiorców na rynku konsumenckim. Pierwszym produktem współpracy obu firm była zaprezentowana w 1996 roku kamera Handycam CCD-TR555 łącząca elektroniczne podzespoły Sony i optykę Zeiss.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Przez kolejne lata firmy współpracowały ze sobą przy produkcji optyki do aparatów kompaktowych, a także do pierwszych obiektywów przeznaczonych do lustrzanek z serii Sony A i bezlusterkowców z mocowaniem Sony E. Według wiceprezesa Sony, Shigeki Ishizuki, reputacja marki “Zeiss” jest jednym z 5 głównych powodów stojących za decyzją kupna produktów Sony/Zeiss, a niemal 20-letnia współpraca i pozyskana w ten sposób wiedza miała znaczący wpływ na rozwój działu optyki Sony.

Przez lata wokół współpracy obu firm narosło wiele legend, a fotografowie wciąż nie do końca zdają się wiedzieć czym dokładnie różnią się obiektywy Sony/Zeiss od optyki sygnowanej jedynie logiem niemieckiego producenta. Producent postanowił przybliżyć więc poszczególne różnice między obiema seriami.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Obydwie linie obiektywów wykorzystują technologię opracowaną przez Zeissa, różnią się jednak wykorzystywanymi mechanizmami i podlegają nieco innemu procesowi produkcji. Przede wszystkim różnice znajdziemy w mechanizmach ostrzenia. Produkty wydawane pod marką Sony/Zeiss zawsze wyposażone są w silnik AF, podczas gdy sam Zeiss wypuszcza również obiektywy manualne.

Inaczej przebiega też proces produkcji szkieł. Produkty Zeiss są projektowane wyłącznie przez niemieckiego producenta i montowane w fabrykach na terenie Japonii i Niemiec. Warto zaznaczyć, że w niemieckiej fabryce produkowane są wyłącznie obiektywy filmowe, których produkcja wymaga dużo bardziej zaawansowanych umiejętności. Obiektywy fotograficzne produkowane są w Japonii pod ścisłą kontrolą producenta.

Projekt szkieł Sony/Zeiss jest z kolei zawsze efektem współpracy obu marek. Zeiss udostępnia wsparcie na polu rozwiązań optycznych, a później testuje prototypy i decyduje o dopuszczeniu produktów do sprzedaży. Obiektywy te nie są jednak produkowane w zakładach Zeissa, a w różnych fabrykach na terenie Azji.
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

Tych co uważają, że obiektywy te charakteryzują się gorszą jakością w stosunku do obiektywów Zeiss, producent zapewnia, że wszystkie szkła przechodzą tę samą szczegółową procedurę kontrolną opracowaną przez niemieckiego producenta. Ponadto Zeiss kontroluje proces produkcji i systemy zarządzania fabrykami, a także certyfikuje zewnętrznych producentów dostarczających niektóre podzespoły do produkcji szkieł Sony/Zeiss.

Kompletnie podzielone między obie firmy są z kolei usługi serwisowe i system dystrybucji, któremu podlegają produkty Zeiss i Sony/Zeiss. Obydwie linie obiektywów podporządkowane są także odrębnym strategiom obu marek.

Wygląda więc na to, że pod względem jakości obrazu obiektywy Zeiss i Sony/Zeiss powinny charakteryzować się podobnymi wynikami. Opinie fotografów zdają się to potwierdzać, choć w praktyce różnie to bywa. Przykładem może być obiektyw Sony Zeiss FE 24-70 mm f/4, na który zdecydowanie za często narzekają użytkownicy systemy Sony. A jakie jest wasze zdanie?

Więcej informacji o współpracy Sony i Zeissa znajdziecie na stronie blogs.zeiss.com.

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 58 mm f/0.95 S Noct - superjasny potwór zadebiutuje jeszcze w październiku. Cena zwala z nóg
Nikon Nikkor Z 58 mm f/0.95 S Noct - superjasny potwór zadebiutuje jeszcze w październiku. Cena...
Nikon wreszcie oficjalnie zaprezentował zapowiadany od roku obiektyw Nikkor Z 58 mm f/0.95 S Noct, który ma być ukoronowaniem bezlusterkowego systemu Z. Choć pięknie...
5
3
Laowa 4 mm f/2.8 Fisheye, 100 mm f/2.8 Macro 2:1 i 17 mm f/4 Zero-D już na polskim rynku. Znamy ceny
Laowa 4 mm f/2.8 Fisheye, 100 mm f/2.8 Macro 2:1 i 17 mm f/4 Zero-D już na polskim rynku. Znamy ceny
W ofercie firmy FoxFoto pojawiły się najnowsze manualne obiektywy Laowa, czyli kierowany do użytkowników systemu Mikro Cztery Trzecie obiektyw Fisheye, pełnoklatkowy...
5
0
Voigtlander APO Lanthar 50 mm f/2 - wysokiej klasy manualny obiektyw standardowy do Sony E
Voigtlander APO Lanthar 50 mm f/2 - wysokiej klasy manualny obiektyw standardowy do Sony E
Voigtländer prezentuje nowy obiektyw dla uczczenia 20-lecia serii Classic Line. To wysokiej jakości manualny standard, który spodobać ma się użytkownikom aparatów Sony, także tym filmującym.
7
0
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (8)