Wideo stało się dziś jednym z głównych sposobów komunikacji - filmy nagrywają nie tylko profesjonaliści, ale też amatorzy, influencerzy, wszelkiej maści edukatorzy, podróżnicy, a nawet dzieci. Materiały trafiają na YouTube, TikToka, Instagrama, a coraz częściej także do sklepów internetowych i serwisów sprzedażowych, firmowych prezentacji czy kursów online. Niezależnie od tego, czy chodzi o vlog z wakacji, recenzję sprzętu, tutorial makijażowy czy dynamiczne ujęcia sportowe – wybór odpowiedniego sprzętu zależy przede wszystkim od rodzaju tworzonych treści i stylu pracy.
Kompaktowe aparaty dla mobilnych twórców
Dla osób, które szukają prostoty, niskiej wagi i lepszej jakości obrazu niż w smartfonie, świetnym wyborem są aparaty kompaktowe z dużymi matrycami i zaawansowanymi funkcjami wideo. Modele takie jak Sony ZV-1 II czy Canon PowerShot V1 oferują jasne i wszechstronne zoomy, tryby wideo 4K, odchylane ekrany i zaawansowane mikrofony, które ułatwiają tworzenie vlogów, recenzji i filmów na media społecznościowe. Ich największą zaletą jest poręczność i gotowość do działania praktycznie od razu po wyjęciu z kieszeni – bez potrzeby stosowania dużych i ciężkich obiektywów czy rozbudowy o dodatkowe akcesoria.
Kamerki sportowe i sferyczne – do sportu, podróży i nietypowych ujęć
Jak wiadomo, małe kamerki z serii GoPro Hero czy Insta360, to doskonały wybór dla osób aktywnych. Są lekkie, odporne na warunki atmosferyczne i pozwalają rejestrować ujęcia z unikalnej perspektywy – z kasku, kierownicy roweru czy nawet… obroży psa.
Po tego typu sprzęt sięgają również bardziej doświadczeni twórcy wideo – zarówno ambitni amatorzy, jak i profesjonaliści jako kompaktowe uzupełnienie głównego zestawu zdjęciowego czy filmowego. Wielu operatorów i vlogerów wykorzystuje je bowiem jako dodatkowe ujęcie B-roll. Ze względu na małe rozmiary, lekką konstrukcję i możliwość montażu niemal wszędzie, kamery sportowe stosuje się tam, gdzie użycie dużego sprzętu byłoby trudne lub niemożliwe – jak w ciasnych przestrzeniach, na kierownicy samochodu, podczas wspinaczki czy pod wodą.
Z kolei kamerki 360, jak Insta360 X5, oferują możliwość nagrania wszystkiego wokół. To idealne narzędzia dla podróżników, sportowców ekstremalnych, twórców VR i wszystkich tych, którzy chcą eksperymentować z formą. Warto jednak pamiętać, że współczesne modele nagrywają też materiał w tradycyjnym, płaskim formacie, co zwiększa ich wszechstronność.
Aparaty systemowe – wysoka jakość i elastyczność dla wymagających
Dla tych, którzy ambitnie podchodzą do rozwoju swojej pasji do filmowania i dla bardziej zaawansowanych użytkowników, którzy chcą pełnej kontroli nad obrazem, obiektywami i dźwiękiem, najlepszym wyborem są aparaty systemowe. Na szczęście dziś nie trzeba sięgać po najdroższe korpusy topowe. Na początek przygody z zaawansowanym filmowaniem lub jako dodatkowe jednostki filmujące sprawdzą się typowo vlogerskie bezlusterkowce takie jak Sony ZV-E10 II, Canon EOS R50 V czy Fujifilm X-M5.
Te modele oferują duże matryce APS-C, zaawansowane systemy AF, możliwość podłączenia mikrofonów zewnętrznych i nagrywanie w wysokiej jakości. Przede wszystkim jednak umożliwiają pracę z wymiennymi obiektywami, co otwiera drzwi do bardziej kreatywnych i profesjonalnych produkcji – od vlogów po filmy dokumentalne.
Należy jednak brać pod uwagę dostępne portfolio obiektywów - zarówno systemowych, jak i producentów niezależnych. Dziś największy wybór optyki mamy w systemie Sony. W tym przypadku już samo portfolio optyki natywnej jest bardzo zróżnicowane, a ponadto dochodzą jeszcze producenci niezależni, tacy jak Sigma, Tamron, Viltrox i cała masa mniejszych marek. Możemy więc przebierać w różnych modelach o zróżnicowanych cenach.
Pod tym względem najsłabiej wypada dziś Canon. Firma długo trzymała swój bagnet tylko dla siebie. Nadal zabrania produkować pełnoklatkowe obiektywy, ale w ubiegłym roku dała już firmom zielone światło na modele z autofokusem do aparatów APS-C. Póki co jednak, wybór jest mocno ograniczony.
Aparaty dla twórcy kontentu – nasze propozycje
Coraz więcej osób rezygnuje ze smartfona na rzecz sprzętu, który pozwala zrealizować bardziej dopracowane i kreatywne materiały. Dlatego warto przyjrzeć się, jakie typy aparatów mogą dziś najlepiej wspierać twórców treści – od kompaktów, przez kamerki sportowe, po bezlusterkowce zaprojektowane specjalnie pod wideo.
Nowa, kompaktowa propozycja firmy Canon to idealny wybór dla osób szukających prostoty obsługi połączonej z zaawansowanymi funkcjami wideo zamkniętymi w poręcznym, kieszonkowym korpusie. PowerShot V1 został wyposażony w stosunkowo dużą, 1,4-calową matrycę CMOS o rozdzielczości ponad 22 Mp i zintegrowany obiektyw o pełnoklatkowym ekwiwalencie 16-50 mm f/2.8-4.5 i optyczną stabilizacją o skuteczności 5 EV.
Ten aparat sprawdzi się zarówno w codziennej fotografii, jak i ambitnym filmowaniu – oferuje nagrywanie 4K 60p, z lekkim przycięciem 1.4x, a także pełne 10-bitowe 4K 30p z oversamplingiem z 5,7K. Ma do tego wielofunkcyjną stopkę, wbudowany mikrofon i filtr ND o mocy 3 EV, wejście mikrofonowe i słuchawkowe oraz obrotowy ekran LCD. Co bardzo ważne, PowerShot V1 wyróżnia się aktywnym systemem chłodzenia, które umożliwia nagrywanie w 4K 60p przez ponad dwie godziny bez przegrzewania.
Całość uzupełnia szybki i skuteczny autofokus oparty na technologii Dual Pixel AF II, śledzący osoby i zwierzęta oraz system Subject-Tracking IS, korygujący kadrowanie, by ułatwić nagrywanie dynamicznych scen.
Sony ZV‑1 II to najnowsza odsłona kompaktowego aparatu dla vlogerów. Aparat wykorzystuje tę samą 1-calową matrycę Exmor RS o rozdzielczości 20 Mp, ale zyskał nowy obiektyw zmiennoogniskowy o odpowiedniku 18–50 mm f/1.8-4. Jest więc szerzej, co ułatwi ujęcia selfie i filmowanie we wnętrzach, ale jednocześnie ciemniej na drugim końcu zoomu.
Głównym atutem ZV‑1 II wydaje się jednak jego poręczność - aparat ma wymiary 106 × 60 × 47 mm i waży zaledwie 292 g. Jednocześnie wewnątrz kryje sporo ciekawych funkcji wideo, począwszy od filmowania w 4K z prędkością 30 kl./s (także w płaskich profilach Log, ale niestety materiał 8-bitowy 4:2:0), po elektroniczny system stabilizacji Active, zaawansowany fazowy system AF ze śledzeniem oka i tryb prezentacji produktu, na wygodnej funkcji streamingu i wbudowanym filtrze ND kończąc.
Do tego dochodzi nowy inteligentny mikrofon typu three‑capsule, który sprawnie rejestruje dźwięk w różnym otoczeniu oraz dotykowy i w pełni obracany ekran LCD. Ciekawymi opcjami są też Creative Look oraz Cinematic Vlog, które pozwolą nadać materiałom charakteru bez konieczności pracy z kolorem podczas edycji.
GoPro Hero 13 Black to urządzenie, które równie dobrze sprawdzi się w rękach profesjonalisty szukającego dodatkowego kąta, jak i entuzjasty planującego rejestrowanie codziennych przygód, sportów czy podróży.
W najnowszej wersji kamera zachowała czujnik 1/1,9″ z rozdzielczością 27 Mp oraz procesor GP2, co pozwala na rejestrowanie materiału wideo w najwyższej jakości aż do 5,3K przy 60 kl./s, 4K przy 120 kl./s, a także 2,7K przy 240 kl./s. Dla najbardziej dramatycznych momentów dostępny jest także tryb 400 kl./s w 720p. Poza tym HERO 13 Black oferuje technologię HDR+HLG, która pozwala na jeszcze lepsze odwzorowanie kolorów i detali zarówno w jasnych, jak i ciemnych partiach obrazu.
Kamera otrzymała też większą baterię, której działanie wydłuża nawet do 2,5 godzin ciągłą rejestrację w 1080p. Wydajniej też radzi sobie z przegrzewaniem dzięki zoptymalizowanej obudowie i poprawionemu systemowi chłodzenia. Funkcjonalność kamerki można oczywiście zwiększyć poprzez opcjonalne wymienne obiektywy serii HB - ultrawide, makro, anamorphic oraz filtry ND - montowane magnetycznie, które kamera automatycznie wykrywa i odpowiednio dostosowuje ustawienia.
DJI Osmo Pocket 3 to kompaktowa kamera ze zintegrowanym trzyosiowym gimbalem, stworzona z myślą o mobilnych twórcach treści, vlogerach i podróżnikach. Jej największym atutem jest nowa 1-calowa matryca CMOS, która zapewnia wysoką jakość obrazu, także w trudnych warunkach oświetleniowych. Kamera umożliwia nagrywanie wideo w rozdzielczości 4K z prędkością do 120 kl./s, także w 10-bitowym profilu D-Log M lub HLG, co zapewni lepszą pracę z kolorem i większe możliwości edycji materiału na etapie postprodukcji.
Wygodną obsługę zapewnia obracany do pionu ekran OLED o przekątnej 2 cal. Urządzenie oferuje też zaawansowane funkcje śledzenia twarzy i obiektów dzięki systemowi ActiveTrack 6.0, a także zaawansowany autofokus, który działa płynnie nawet podczas dynamicznych scen.
Zintegrowany gimbal mechaniczny nie tylko skutecznie stabilizuje ujęcia w ruchu, ale oferuje także szereg trybów specjalnych, takich jak panoramy, motionlapse czy SpinShot. Osmo Pocket 3 jest przy tym lekka, intuicyjna w obsłudze i gotowa do pracy zaraz po włączeniu.
Ta kamerka od Insta360 ma wymiary 26 × 54 × 25 mm i waży zaledwie 39 g. Dzięki wręcz miniaturowym rozmiarom stanowi niezwykle kreatywne narzędzie do nagrywania reelsów czy filmików na TikToka, także z zupełnie nietypowych kątów widzenia. Doskonale sprawdzi się więc przy ujęciach POV, vlogach, sportach ekstremalnych, a także w każdych warunkach, gdzie rozmiar i mobilność mają znaczenie.
GO 3S nagrywa w rozdzielczości 4K przy 30 kl./s dzięki nowemu procesorowi o 50 % większej mocy obliczeniowej niż poprzednik. Wyróżnia się nowym szerokokątnym obiektywem MegaView FOV, który redukuje zniekształcenia i zapewnia realistyczne, ostre kadry. Oferuje także tryby slow-motion (do 200 fps w 1080p, 100 fps w 2.7K), nagrywanie interwałowe oraz sterowanie gestami i głosem (Voice Control 2.0). Co ważne, wyróżnia się też wodoodpornością do głębokości 10 metrów.
Dostępna jest w wersjach z pamięcią wbudowaną 64 GB lub 128 GB. Przy użyciu modułu Action Pod można przedłużyć czas filmowania do około 140 minut (przy 1080p).
Insta360 X5 to zaawansowana kamera sferyczna 360° nowej generacji, wyposażona w większe matryce 1/1.28", co wyraźnie poprawia jej osiągi w słabym oświetleniu. Najnowszy model nagrywa w rozdzielczości 8K przy 30 kl./s, 5.7K przy 60 kl./s oraz 4K w 120 kl./s do efektownego slow motion. Natomiast zdjęcia sferyczne zapisywane są w rozdzielczości 72 Mp.
X5 wprowadza przy tym przełomowy tryb PureVideo, wykorzystujący sztuczną inteligencję do redukcji szumów i rozszerzenia zakresu dynamicznego, co daje doskonałe rezultaty także w ciemnych scenach. Uzupełnieniem zestawu jest funkcja InstaFrame, nagrywająca jednocześnie wersję 360° oraz tradycyjne wideo płaskie, idealne do natychmiastowego udostępnienia.
Model X5 został dodatkowo wzmocniony - obudowa spełnia normę IP68, co umożliwia zanurzenie w wodzie do 15 m bez dodatkowej obudowy, a wzmocnione szkło, które można samodzielnie wymienić chroni obiektywy przed zarysowaniami. Poza tym za dźwięk odpowiada mikrofon osłonięty przed wiatrem, co znacząco poprawia jakość rejestracji audio w trudnych warunkach, a pojemniejszy akumulator zapewnia czas pracy nawet do 185 minut.
To debiut DJI w segmencie kamerek sferycznych, ale bardzo udany. Osmo 360 opiera się na dwóch kwadratowych matrycach w rozmiarze 1/1.1” i obiektywach ze światłem f/1.9. Może nagrywać w trybie natywnym 8K przy 50 kl./s, zapewniając 13,5-stopniową rozpiętość tonalną oraz bardzo realistyczne odwzorowanie scen o dużym kontraście.
W przypadku realizacji jednostronnych możemy nagrywać w 5K do 60 kl./s przy kącie widzenia 155° i 4K 120 kl./s przy 170°. To wszystko przy wsparciu 10-bitowej głębi kolorystycznej i płaskiego profilu D-Log. Kamera umożliwia również wykonywanie zdjęć 360° w rozdzielczości 120 Mp
DJI Osmo 360 ma przy tym wydajną baterię szacowaną na 100 min rejestracji 8K 30 kl./s, oferuje magnetyczne mocowanie oraz szybki transfer materiałów przy pomocy dedykowanej aplikacji. Na pokładzie ma też 105 GB wbudowanej pamięci. Całość dostajemy w lekkiej i dosłownie kieszonkowej formie, na dodatek uszczelnionej do 10 m głębokości.
Ta modułowa kamera akcji dla twórców poszukujących maksymalnej elastyczności – Insta 360 One RS łączy bowiem klasyczne funkcje nagrywania z technologią obrazu 360°. Jej konstrukcja opiera się na trzech segmentach – jednostce centralnej (Core), wymiennym module obiektywu oraz akumulatorze – co pozwala użytkownikowi dopasować konfigurację do aktualnych potrzeb. Dzięki temu system może działać zarówno jako tradycyjna kamera sportowa, jak i kamera sferyczna.
Standardowy obiektyw 4K Boost korzysta z matrycy 1/2" i umożliwia nagrywanie w 4K przy 60 kl./s, a także wykonywanie zdjęć w rozdzielczości 48 Mp. Do tworzenia treści 360° dostępny jest moduł sferyczny nagrywający materiał 5.7K w 30 kl./s. Najwyższą jakość obrazu zapewnia natomiast moduł 1-calowy stworzony we współpracy z firmą Leica, oferujący nagrania 5.3K i bardzo dobrą wydajność w słabym świetle.
Wszystkie warianty korzystają z zaawansowanej stabilizacji FlowState. Dostępne są także funkcje kreatywne, w tym Active HDR, tryby Timelapse, Bullet Time, Starlapse oraz MultiView. Kamera zapisuje dane na kartach microSD, a jej obudowa spełnia normę IPX8, co pozwala na zanurzenie do 5 metrów bez dodatkowej obudowy.
To korpus systemu Alfa, który zachowuje przystępną formę, a jednocześnie zbliża się pod względem możliwości do wyższych pełnoklatkowych modeli. To świetna opcja dla początkujących twórców, którzy chcą wejść na wyższy poziom, jak i dla zaawansowanych użytkowników szukających lekkiego, a zarazem wydajnego narzędzia do produkcji wideo.
Sony ZV-E10 II opiera się na matrycy APS-C o rozdzielczości 26 megapikseli, która dzięki procesorowi BIONZ XR pozwala nagrywać szczegółowe filmy w rozdzielczości 4K przy 60 kl./s (10-bit 4:2:2). Co ważne, nagrania rejestrowane są bez cropa, z wykorzystaniem pełnej szerokość matrycy.
Na pokładzie jest też zaawansowany autofokus z 759 punktami detekcji fazy, śledzeniem oka i twarzy zarówno u ludzi, jak i u zwierząt. Do tego tryby kolorystyczne, takie jak “Cinema Vlog” z filmowym kadrem 2.35:1 i charakterystycznym lookiem, a także tryby “Creative Look”, które pozwalają dopasować wygląd nagrania do stylu twórcy bez konieczności obróbki w postprodukcji. Nie zabrakło też odchylanego ekranu dotykowego, wejścia na mikrofon i słuchawki oraz zasilania akumulatorem NP-FZ100 – tym samym, co w bardziej zaawansowanych modelach Sony.
Ten aparat zaprojektowano z myślą o nowoczesnych twórcach treści, którzy szukają sprzętu lekkiego, stylowego, ale i zaawansowanego technologicznie. Fujifilm X-M5 łączy matrycę X‑Trans CMOS 4 APS‑C o rozdzielczości 26.1 Mp z szybkim procesorem X‑Processor 5, co przekłada się na znakomitą jakość zdjęć i wydajność wideo, przy wadze zaledwie 355 g.
Aparat umożliwia nagrywanie wideo w rozdzielczości 6,2K przy 30 kl./s (open-gate) oraz 4K 60p w 10-bitowym zapisie 4:2:2, bez cropa. Dostępny jest również tryb pionowego nagrywania (Short Movie), a funkcja Long Play umożliwia rejestrowanie materiału 4K przez około godzinę. Do tego zaawansowany autofokus z rozpoznawaniem twarzy, oczu, zwierząt czy pojazdów, który działa z dużą precyzją, co szczególnie docenią vlogerzy i twórcy nagrywający dynamiczne sceny.
X‑M5 wyposażono również w odchylany ekran dotykowy o przekątnej 3 cale, który ułatwia kadrowanie z różnych perspektyw, a także wbudowany zaawansowany mikrofon z opcją regulacji kierunkowości (przód, tył, przód i tył, surround). Dla bardziej ambitnych nie zabrakło jednak wejścia na mikrofon zewnętrzny i odsłuch.
Canon EOS R50 V to propozycja zarówno dla początkujących vlogerów jak i twórców szukających przeskoku jakościowego w filmowaniu, dzięki wymiennej optyce systemu EOS R. R50 V to bowiem kompaktowy i wydajny bezlusterkowiec z matrycą APS-C o rozdzielczości 24 megapikseli oraz procesorem DIGIC X, który pozwala rejestrować 10-bitowe materiały z próbkowaniem 4:2:2 w maksymalnej jakości 4K 60 kl./s (do 30 kl./s bez cropa) lub Full HD 120 k./s. To wszystko przy wsparciu profilu Log, z możliwością ładowania własnych LUT-ów i wykorzystaniu zaawansowanych kodeków XF-AVC S oraz XF-HEVC S - tych samych, co w przypadku kamer z serii Cinema EOS.
Do tego autofokus Dual Pixel CMOS AF II, który oferuje szybkie i precyzyjne śledzenie oczu, co jest przydatne przy dynamicznym filmowaniu oraz cała lista przydatnych funkcji i rozwiązań wspomagających mniej lub bardziej zaawansowane filmowanie. Wymienić tu można chociażby funkcje pozwalające na szybką zmianę kolorystyki nagrań, opcję zebry, peakingu czy false color.
Jest też lampka tally, timecode, duże górne i przednie przyciski REC ułatwią wyzwalanie filmowania, a nawet boczny gwint statywowy do wygodnego nagrywania materiałów w pionie. Canon EOS R50 V może również pracować w trybie kamery internetowej przy jednoczesnym ładowaniu, co znacznie ułatwia wykorzystanie go do streamingów.