Test odpornych kompaktów 2012 - część 3 - Nikon Coolpix AW100, Pentax Optio WG-2

Zapraszamy do lektury trzeciej części testu odpornych kompaktów. W tym tygodniu do rywalizacji stają: Nikon Coolpix AW100, Pentax Optio WG-2

Autor: Patryk Wiśniewski

1 Czerwiec 2012
Artykuł na: 29-37 minut

1. Nikon Coolpix 100AW

Nikon, pomimo bogatej tradycji wodoodpornych Nikonosów, swój odporny kompakt zaprezentował dopiero w zeszłym roku i od tamtej pory nie pokazał jego następcy. Przy cenie około 1100 złotych plasuje się dosyć wysoko w stawce odpornych kompaktów. Zobaczmy czy konkurencja odskoczyła Nikonowi i czy Coolpix AW100 jest jeszcze wart swojej ceny.

  • 16 Mp matryca CMOS 1/2,3 cala
  • obiektyw 5-25 mm (5x zoom)
  • 3-calowy ekran TFT LCD
  • wodoodporny do 10m
  • odporny na upadki z 1,5m
  • mrozoodporny do -10 stopni Celsjusza
  • filmy Full HD 1080p
  • cena ok.1100 zł

1. Budowa, ergonomia i obsługa

Nikon Coolpix 100AW to poważny zawodnik wśród odpornych kompaktów. Przy pierwszym kontakcie nic nie możemy mu zarzucić. Zwarta konstrukcja, pomimo użycia śliskich materiałów dobrze leży w dłoni. Zawdzięcza to wygodnej podpórce pod kciuk, która stabilizuje korpus.

Bardzo wygodnie obsługuje się spust migawki, przycisk ma odpowiedni skok oraz antypoślizgową powierzchnię. Pozostałe przyciski są bardzo płaskie co utrudnia ich wygodną obsługę.

Poza spustem migawki i włącznikiem, wszystkie przyciski zostały umieszczone na tylnej ściance. Od góry widzimy przycisk zoom, poniżej niego znajduje się przycisk REC. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, użytkownik może bardzo szybko włączyć nagrywanie filmu, po prostu przesuwając kciuk.

Nikon w nietypowy sposób rozwiązał klapkę zabezpieczającą baterie i złącza. Otwieramy ją przy pomocy kółka, wyposażonego w przycisk blokujący. Takie rozwiązanie jest bardzo wygodne i nie sprawia najmniejszych problemów użytkownikowi.

Sama klapka, również robi bardzo dobre wrażenie. Gruba guma uszczelniająca złącza budzi respekt.

Do złącz HDMI i A/V OUT oraz baterii dostęp jest bezproblemowy. Wymiana karty, tak komfortowa już nie jest. Odpowiednie dociśnięcie jej do złącza wymaga od nas mocnego wciśnięcia karty na swoje miejsce.

Na minus zapiszemy brak menu podręcznego. Do trybów fotografowania, menu lampy błyskowej, kompensacji ekspozycji, trybu makro mamy bezpośredni dostęp dzięki dedykowanym klawiszom. Do pozostałych funkcji jak ISO, balans bieli, tryb autofokusa dostajemy się przez menu główne. W normalnym użytkowaniu jest to po prostu irytujące.

Tak jak Olympus Tough TG-820, Coolpix AW100 został wyposażony w funkcję sterowania przez ruszanie. Po menu poruszamy się pochylając aparat, aby przeskoczyć pomiędzy wyborem trybu, rozpoczęciem filmowania, szybkim odtwarzaniem oraz zamknięciem menu. Pomimo zapewnień producenta, nie jesteśmy w stanie obsłużyć aparatu jedną ręką. Druga będzie potrzebna do zatwierdzania zmian przyciskiem umieszczonym z lewej strony korpusu. Rozwiązaniu daleko do ideału, sposób jego działania raczej uniemożliwia wygodną obsługę aparatu.

Monitor

Ekran LCD, w który wyposażono Coolpiksa AW100 zasługuje na brawa. Daje obraz bardzo dobrej jakości, kolory są odpowiednio nasycone dzięki czemu możemy ocenić nasze zdjęcia. Monitor nie ma problemu z szybkim odświeżaniem obrazu, nie możemy także narzekać na jego zakres dynamiczny. Praca pod światło nie jest idealna, ale komfortowa. Nikon otrzymuje duży plus za jakość monitora.

Obiektyw

Nikon Coolpix AW100 został wyposażony w obiektyw Nikkor z 5-krotnym zoomem optycznym. Zakres ogniskowych w przypadku tego aparatu to 28-140 mm. Uniwersalny zakres ogniskowych sprawdzi się zarówno na powierzchni jak i pod wodą.

Obiektyw w normalnym trybie pracy ostrzy od 50 centymetrów do nieskończoności przy ustawieniu szerokiego kąta. Po przełączeniu aparatu w tryb makro, mamy możliwość zbliżenia się do fotografowanego obiektu na centymetr, co jest świetnym wynikiem.

Wodoodpornego Coolpiksa wyposażono w podwójny system stabilizacji obrazu. W przypadku zdjęć działa system optyczny, który jest wspomagany także przez elektroniczną stabilizację obrazu. W przypadku filmów aparat korzysta tylko z optycznej wersji stabilizatora.

2. Szybkość działania

Aparat pierwsze zdjęcie wykonuje po upływie 1,5 sekundy. Tyle czasu zajmuje mu uruchomienie oraz wyostrzenie. W przypadku wybudzania czas do pierwszego zdjęcia jest dokładnie taki sam.

Poruszanie się po menu, przechodzenie do trybu odtwarzania odpornemu Nikonowi nie sprawia najmniejszych problemów. Podobnie wygląda sprawa z powiększaniem i zmniejszaniem zdjęć.

Pomiar ostrości

W AW100 nie możemy narzekać na pomiar ostrości. Aparat pod tym względem działa szybko i pewnie. Najkrótsze czasy jakie udało nam się uzyskać były poniżej 0,2 sekundy. Pomiar ostrości bardzo rzadko się mylił, nawet w przypadku pracy pod ostre światło.

W przypadku trybu makro, pomiar ostrości zajmuje dokładnie tyle samo czasu. Coolpix bardzo dobrze radził sobie także ze zdjęciami podwodnymi.

Zdjęcia seryjne

Zdjęcia seryjne to bardzo słaba strona odpornego Nikona. Pomimo, że menu zdjęć seryjnych wygląda imponująco. W menu znajdziemy zdjęcia szybkie, wolne, najlepsze zdjęcie BSS oraz serię 16 zdjęć. W przypadku szybkiej serii aparat wykonuje do trzech zdjęć z prędkością 7,1 kl/s. Z racji liczby wykonywanych zdjęć w serii, ciężko traktować ten tryb poważnie.

Wolne zdjęcia seryjne to seria do 12 zdjęć z prędkością 1,4 kl/s. Tryb BSS jest jeszcze dziwniejszy. W jego przypadku Coolpix AW100 wykonuje do 10 zdjęć i zachowuje, to w którym udało się zarejestrować najwięcej szczegółów. Producent podaje jako przykład zastosowania tego trybu używanie obiektywu w pozycji tele w świetle zastanym.

Ostatnim trybem jaki może wybrać użytkownik jest 16 klatek. Aparat w takim przypadku ogranicza rozdzielczość do 5-megapikseli i wykonuje serię 16 zdjęć w 0,5 sekundy. Niestety nie zapisuje każdego zdjęcia osobno, tylko wszystkie w postaci mozaiki z 16 kadrów.

Niestety na tle konkurencji propozycja Nikona w tej kwestii wypada blado.

Pomiar światła

Coolpix używa pomiaru matrycowego, na którego działanie nie mogliśmy narzekać. Pomiar jest przewidywalny, więc możemy być pewni efektów, które otrzymamy. Dobrze radzi sobie także z kontrastowymi scenami czy zdjęciami pod światło.

Tryby ekspozycji

AW100 został wyposażony w niezbędny zestaw trybów ekspozycji. Oprócz trybu automatycznego, inteligentnej automatyki oraz scenerii, możemy także wybrać jeden z sześciu efektów oraz włączyć tryb inteligentny portret.

Nikon został wyposażony w jeden tryb podwodny. Nie mamy możliwości wybrania predefiniowanego ustawienia balansu bieli w przypadku takich zdjęć.

Filmowanie

Odporny Coolpix potrafi kręcić filmy w rozdzielczości Full HD. Użytkownik może także zdecydować się na zmniejszenie rozdzielczości. Do dyspozycji oddano HD, VGA oraz QVGA, czyli 320x240. Mikrofon monofoniczny został umiejscowiony tuż pod obiektywem, dzięki temu nie mamy problemów z jego ewentualnym zasłonięciem.

Filmowanie uruchamiamy dedykowanym przyciskiem REC, który został umieszczony obok podpórki dla kciuka.

3. Jakość zdjęć

Szum

Szum zaczyna wpływać na jakość zdjęć przy czułości ISO 400. Pomimo tego, wartość ta jest nadal w pełni używalna. ISO 800 szumi mocniej, struktura cyfrowego ziarna jest wyraźnie zaznaczona. Przy czułości ISO 1600 pojawiają się silne przebarwienia widoczne przede wszystkim w szarościach. Ostatnia dostępna czułość ISO 3200, znacznie degraduje obraz rozmywając krawędzie. Jeżeli zależy nam na jakości obrazu lub myślimy o odbitkach nie powinniśmy przekraczać czułości ISO 800.

ISO 125
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200

Reprodukcja szczegółów

Przy czułości ISO 125 i ISO 200 nie możemy mieć zastrzeżeń do reprodukcji szczegółów. Czułość ISO 400 odbiega od nich nieznacznie. ISO 800 została już wyprana z drobnych szczegółów, ale jest to nadal wartość użyteczna. Wartości ISO 1600 i ISO 3200 nie powinniśmy stosować jeżeli zależy nam na jakości obrazu.

ISO 125
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200

4.Pod wodą

Coolpix AW100 pomyślnie przeszedł test wody. Aparat działał bez żadnych problemów pod wodą jak i po wysuszeniu.

Prędkość działania odpornego Nikona, umożliwia nam wygodne fotografowanie pod wodą. Aparat ostrzy szybko pomimo mniejszego natężenia światła pod wodą. Dzięki temu jesteśmy w stanie swobodnie wykonać kilka zdjęć w trakcie jednego pobytu pod wodą. Działaniu lampy również nie możemy nic zarzucić. Ładuje się szybko dzięki czemu pod wodą możemy wykonać swobodnie, kilka kadrów na jednym wdechu.

Problemem, z którym mogą spotkać się przyszli użytkownicy, tego aparatu jest brak efektywnego trybu seryjnego.

5. Podsumowanie

Wodoodporny Nikon Coolpix AW100 nie wypada najlepiej w porównaniu do konkurentów z tej samej półki cenowej. Przy cenie około 1100 złotych jego najbliższymi przeciwnikami będą Olympus Tough TG-820, Sony DSC-TX20, Pentax Optio WG-2 czy Panasonic FT-4. Na ich tle propozycja Nikona zdecydowanie odstaje.

AW100 posiada zdecydowanie mniej ciekawych funkcji czy trybów fotograficznych. Mało efektywny tryb seryjny możemy wybaczyć aparatowi za 500 złotych, ale w przypadku aparatu zaawansowanego jest to poważny minus. Sterowanie przez ruszanie, które według producenta ma umożliwiać obsługę aparatu jedną ręką, jest bardzo nieintuicyjne. Jego użyteczność przy założonych rękawiczkach będzie znikoma.

Nikon broni się za to czysto fotograficznymi funkcjami. Aparat włącza się szybko, autofocus działa równie sprawnie. Jakość zdjęć prezentuje się porównywalnie do topowych produktów konkurencji.

Nikon Coolpix AW100 bardzo dobrze poradził sobie pod wodą. Dużą zaletą była szybko działająca lampa błyskowa oraz pewny autofocus. Dzięki temu na jednym zanurzeniu mogliśmy swobodnie wykonać kilka zdjęć. Tryby podwodne działają poprawnie dając dobre wizualnie efekty.

Wodoodpornemu Coolpixowi przydałoby się odświeżenie konstrukcji. Aparat został zaprezentowany w sierpniu zeszłego roku. Podczas, gdy konkurencja wymieniła swoją linię odpornych kompaktów, japoński producent nadal czeka ze swoim ruchem. W następcy powinny się pojawić przede wszystkim efektywne zdjęcia seryjne oraz większa liczba kreatywnych trybów ekspozycji. Nikon broni się jakością zdjęć oraz prędkością działania.

+ dobra jakość wykonania

+ szybkość działania

+ pewny autofokus

+ reprodukcja szczegółów do ISO 400

+ poziom szumów do ISO 400

+ szybko ładująca się lampa błyskowa

+ filmy Full HD

+ tryb makro

- tryby zdjęć seryjnch

- brak menu podręcznego

6. Zdjęcia do pobrania

10/8000 s, f/3.9, ISO 125, ogniskowa: 28 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
10/5000 s, f/3.9, ISO 125, ogniskowa: 28 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
10/12500 s, f/3.9, ISO 125, ogniskowa: 28 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
10/4000 s, f/4.0, ISO 125, ogniskowa: 39 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
10/8000 s, f/3.9, ISO 125, ogniskowa: 28 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
10/8000 s, f/4.0, ISO 125, ogniskowa: 43 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
10/12500 s, f/4.0, ISO 125, ogniskowa: 43 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
23
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)