Test odpornych kompaktów 2012 - część 3 - Nikon Coolpix AW100, Pentax Optio WG-2

Zapraszamy do lektury trzeciej części testu odpornych kompaktów. W tym tygodniu do rywalizacji stają: Nikon Coolpix AW100, Pentax Optio WG-2

Autor: Patryk Wiśniewski

1 Czerwiec 2012
Artykuł na: 29-37 minut

2. Pentax Optio WG-2

Pentax Optio WG-2 to druga generacja odpornego kompaktu japońskiego producenta. Aparat możemy kupić w dwóch wersjach: z wbudowanym modułem GPS oraz bez niego. Przy cenie w okolicach 1200 złotych jest równoprawnym rywalem Nikona Coolpix AW100. Zobaczmy jak nowa odsłona serii WG poradziła sobie z naszą procedurą.

  • 16 Mp matryca BSI CMOS 1/2,3 cala
  • obiektyw 5-25 mm (5x zoom)
  • 2,7-calowy ekran LCD
  • wodoodporny do 12m
  • odporny na upadki z 1,5m
  • mrozoodporny do -10 stopni Celsjusza
  • odporny na nacisk do 100kg
  • filmy Full HD 1080p
  • cena ok.1200 zł za wersję bez GPS-u

1. Budowa, ergonomia i obsługa

Budowie aparatu Pentax Optio WG-2 nic nie można zarzucić. Pod względem dizajnu, WG-2 bliżej do "transformersa", niż do aparatu fotograficznego. Na panelach obudowy znajduje się mnóstwo zagięć i załamań, które oprócz cech czysto estetycznych, spełniają także praktyczną rolę - poprawiają chwyt aparatu.

Przyciski chodzą z odpowiednim oporem, klik jest łatwo wyczuwalny. Pomimo ich niewielkich rozmiarów obsługuje się je wygodnie, także dlatego, że zostały wygodnie rozłożone. Zaletą aparatu jest obecność przycisku trybu automatycznego, na wypadek gdybyśmy się pogubili w obsłudze aparatu.

Solidne klapki zabezpieczające złącza odbezpieczają się w bardzo niewygodny sposób. Użytkownik musi odbezpieczyć mały, kłopotliwy w obsłudze przełącznik, a następnie przesunąć klapkę. Rozwiązanie jest na pewno bezpieczne, ale do takiego sposobu obsługi musimy się przyzwyczaić.

Odporny Pentax nie został domyślnie wyposażony w menu podręczne. Nie byłoby to problemem, gdybyśmy do wszystkich niezbędnych funkcji mieli szybki dostęp, niestety tak nie jest… Ustawienia czułości oraz kompensacji ekspozycji znalazły się dopiero na drugiej stronie menu. Dlatego warto poświęcić zielony przycisk na tylnej ściance, który kieruje nas do trybu automatycznego i zdefiniować pod nim menu podręczne. Po takiej operacji, możemy sterować czterema parametrami, wybranymi przez użytkownika, przy pomocy nawigatora.

Monitor

Ekran LCD WG-2 ma przekątną 2,7-cala i rozdzielczość 230 000 punktów. Monitor ma proporcje ekranu 16:9, w przypadku kamery, nie stanowiłoby to problemu, jednak WG-2 to przede wszystkim aparat. Proporcje matrycy 4:3 powodują, że w trakcie normalnego użytkowania ekran jest skrócony o 1 centymetr z każdej strony. Mimo tej wpadki, ekran daje obraz dobrej jakości. Bez większych problemów jesteśmy w stanie ocenić zdjęcie. Ekran pozwala także na dobrą pracę pod ostre światło. Nie możemy także narzekać na odświeżanie i dynamikę generowanego obrazu.

Obiektyw

Pentax Optio WG-2 został wyposażony w uniwersalny obiektyw o ogniskowych 28-140mm. Dzięki temu możemy wykonać szerokie kadry i bliskie portrety. Bardzo dobrze prezentują się możliwości obiektywu pod względem makro. Możemy wybrać jeden z dwóch trybów makro, oraz w trybach ekspozycji mikroskop ekspozycji. W takim przypadku aparat włącza sześć diod wokół obiektywu oraz robi wycinek z 16-megapikselowej matrycy.

2. Szybkość działania

Szybkość działania WG-2 nie należy do najmocniejszych stron tego aparatu. Pierwsze zdjęcie wykonuje po około 2,2 sekundy, co nie jest może rekordem, ale na pewno ten wynik możemy zapisać do przyzwoitych. Niestety w przypadku wybudzania sytuacja wygląda dokładnie tak samo. Pentax po prostu się wyłącza i użytkownik musi ponownie go uruchomić. Aparat nie ma najmniejszego problemu z przechodzeniem do trybu odtwarzania oraz szybkim przewijaniem zdjęć. Podobnie wygląda sytuacja przybliżaniem i pomniejszaniem zarejestrowanych kadrów.

Pomiar ostrości

Pomiar ostrości nie należy do najszybszych w swojej klasie. Wyostrzenie i zrobienie zdjęcia zajmuje odpornemu Pentaksowi przeciętnie około 1 sekundy. Bardzo rzadko udało nam się uzyskać czasy poniżej tej wartości.

W przypadku trybów makro sytuacja wygląda podobnie. Nawet w przypadku bardzo bliskich planów dzięki możliwości włączenia dodatkowych lamp otaczających obiektyw prędkość autofokusa pozostaje taka sama.

Zdjęcia seryjne

Pentax WG-2 oferuje swoim użytkownikom dwa tryby zdjęć seryjnych. W przypadku pierwszego, aparatu wykonuje serię zdjęć z prędkością 1 kl/s, co trudno nazwać trybem seryjnym.

Możemy także skorzystać z szybkiej serii w ograniczonej rozdzielczości do 4- lub 5-megapikseli. W jej przypadku odporny Pentax robi 30 zdjęć w ciągu 10 sekund.

Pomiar światła

WG-2 został wyposażony w tradycyjny zestaw trybów pomiaru światła. Oprócz najczęściej używanego matrycowego, możemy się także zdecydować na centralnie ważony oraz punktowy. Pomiar odpornego Pentaksa sprawdza się bardzo dobrze w przypadku codziennego fotografowania. Nawet kontrastowe sceny nie są dla niego problemem. Sposób w jaki aparat mierzy światło jest przewidywalny i użytkownik może na nim polegać. Jedyne do czego musimy się przyzwyczaić to konserwatywne zachowanie pomiaru - WG-2 za wszelką cenę nie chce dopuścić do prześwietlenia sceny co czasem może skutkować lekko niedoświetlonym zdjęciem.

Tryby ekspozycji

Do obszernej zakładki trybów ekspozycji dostajemy się przy pomocy dolnego przycisku nawigatora. Została ona podzielona na dwie strony, na każdej z nich znajduje się 14 trybów automatycznych do wyboru, w tym dwa podwodne. Jeden tryb podwodny do zdjęć i osobny do filmowania. W zakładce znalazły się także zdjęcia interwałowe, film z przedziałem czasu, mikroskop cyfrowy oraz panorama.

Panorama zdecydowanie odstaje od trybów dostępnych w aparatach Fujifilm i Sony. Pentax, tak jak Olympus wyświetla kawałek zrobionego wcześniej zdjęcia, do którego możemy dopasować kolejne ujęcie. Po wykonaniu trzech kadrów WG-2 generuje jeden panoramiczny obraz. Nie jest to może najwygodniejszy i najdokładniejszy sposób, ale działa. Musimy tylko pamiętać, żeby fotografowany obiekt był zdecydowanie oddalony od obiektywu.

Bardzo ciekawym trybem jest mikroskop cyfrowy. Po uruchomieniu go odporny Pentax przełącza się w tryb makro oraz włącza zoom cyfrowy. Dzięki temu możemy wykonać ekstremalne zbliżenie obiektu, godząc się z niewielkim, 2-megowym, rozmiarem zdjęcia.

Filmowanie

Niestety, producent nie zdecydował się na umieszczenie przycisku REC. Użytkownik WG-2 musi się pofatygować do zakładki trybów ekspozycji lub zdefiniować zielony przycisk jako ten, który będzie nas kierował do trybu filmowania. Nagrywanie filmu uruchamiamy spustem migawki, co nie jest dobrym rozwiązaniem. Jak już wcześniej wspominaliśmy, przyciski Pentaksa chodzą z bardzo wyczuwalnym oporem. W przypadku nagrywania musimy pamiętać, że pierwsze i ostatnie sekundy filmu będziemy musieli usuwać z filmu z racji drgnięcia aparatu.

Mikrofon został umieszczony na lewo od obiektywu pod lampą błyskową. Nie jest to najlepsze rozwiązanie, ponieważ futurystyczny kształt WG-2 zachęca do łapania go drugą ręką, przez co bardzo łatwo zasłonić palcem rejestrator.

Z samym nagrywaniem Pentax radzi sobie poprawnie. Nie ma problemów nawet z dużymi obiektami przemieszczającymi się w kadrze.

WG-2 potrafi nagrywać w jakościach: Full HD, HD i VGA.

3. Jakość zdjęć

Szum

Delikatny szum w WG-2 jest widoczny od natywnej czułości ISO 125. Należy jednak zaznaczyć, że do ISO 400 nie wpływa on w znaczący sposób na obraz. Wyraźny spadek jakości zdjęć obserwujemy na czułości ISO 800, szum zaczyny rozmywać krawędzie. Wraz ze skokiem o 1 EV następuje dalsza degradacja obrazu. Obraz na czułości ISO 1600 jest już znacznie zaszumiony i rozmyty. Czułości ISO 3200 oraz ISO 6400 zostały dodane zdecydowanie na wyrost.

ISO 125
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400

Reprodukcja szczegółów

Dobra reprodukcja szczegółów utrzymuje się do czułości ISO 200. Wartość ISO 400 odbiega wyraźnie od początkowych czułości. Skok o 1 EV do ISO 800, wprowadza dalszą degradację jakości, ale możemy tę wartość dalej traktować jako użyteczną. Tego samego nie możemy już powiedzieć o ISO 1600, szczegóły zdjęcia zostały wyprane, obserwujemy także spadek kontrastu i nasycenia. Tak jak w poprzednim dziale tak i w reprodukcji szczegółów wartości ISO 3200 oraz ISO 6400 zostały dodane zdecydowanie na wyrost.

ISO 125
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400

Reprodukcja kolorów

Pentax bardzo dobrze radzi sobie z reprodukcją kolorów skóry. Dotyczy to zarówno zdjęć plenerowych jak i wykonywanych w kontrolowanych warunkach studyjnych. W przypadku wszystkich składowych RGB mamy pewne zastrzeżenia. Podstawowe kolory w studio na standardowych ustawieniach aparatu są odwzorowywane w specyficzny sposób. Kolory są zbyt mało nasycone. W plenerze, takiego zachowania całe szczęście nie zaobserwowaliśmy.

4. Pod wodą

WG-2 podobnie jak Nikon pomyślnie przeszedł test wody, aparat działał w pełni poprawnie zarówno w trakcie kąpieli jak i po niej. W trakcie samego testu podwodnego najbardziej we znaki dawała się prędkość działania. Pod wodą spada natężenie światła, więc autofokus ma zdecydowanie trudniejsze zadanie. W przypadku odpornego Pentaksa czas ustawiania ostrości wydłuża się co skutkuje mniejszą liczbą zdjęć, które możemy wykonać w trakcie jednego nurkowania. Na pochwałę zasługuje prędkość ładowania lampy. WG-2 bardzo szybko pozwala ponownie wyzwolić flesz, nawet na niższej czułości.

W przypadku zdjęć z wyłączoną lampą błyskową najlepiej sprawdza się tryb P, który najwierniej odwzorowuje otoczenie. W trybie podwodnym obserwujemy nieprzyjemną dla oka dominantę kolorystyczną, związaną z mieszanym światłem, z którym mieliśmy do czynienia na basenie.

Przy użyciu lampy błyskowej, tryb P poprawnie odwzorowuje kolory, podczas gdy w trybie podwodnym pojawia się delikatny niebieski zafarb. Nie jest to błąd, a normalne zachowanie związane z optymalizacją pracy aparatu w bardzo specyficznych warunkach. O tym, który obrazek bardziej pasuje będzie musiał zdecydować przyszły użytkownik.

Z wyjątkiem trybu zielonego, aparat stara się podnieść czułość, a nie wyzwolić lampę. Błysk jest wyzwalany dopiero jeżeli ustalimy manualnie niską czułość lub wąskie widełki ISO Auto. W trybie zielonym, aparat od razu wykonuje zdjęcie z lampą.

5.Podsumowanie

Pentax Optio WG-2 to aparat, który robi bardzo dobre pierwsze wrażenie. Futurystyczny dizajn, diody umieszczone wokół obiektywu, solidne wykonanie, to wszystko już w warstwie wizualnej informuje nas, że mamy do czynienia z odpornym aparatem.

Na jakość wykonania na pewno nie możemy narzekać. WG-2 przetrwał wszystkie próby, którym został poddany, bez najmniejszego problemu. Jedyne uszczerbki jakie się pojawiły, to delikatne rysy na wyświetlaczu.

Niestety dobre pierwsze wrażenie jest niwelowane przede wszystkim przez prędkość działania. Zarówno uruchamiania się jak i szybkość autofokusa pozostawiają wiele do życzenia w aparacie tej klasy. Te wady aparatu szczególnie dają się nam we znaki w przypadku zdjęć podwodnych. W tego typu fotografii autofokus odgrywa szczególną rolę. System ustawiania ostrości WG-2 pewnie trafia w punkt, niestety trwa to zbyt długo. Na plus zapiszemy na pewno prędkość ładowania się lampy, nawet na niskich czułościach aparat, bardzo szybko jest gotowy do jej ponownego wyzwolenia.

Jakość zdjęć odpornemu Pentaksowi zapiszemy na plus. Dobra reprodukcja szczegółów utrzymuje się do czułości ISO 400. Do jakości zdjęć podwodnych, również nie mamy specjalnych zastrzeżeń. Mnogość funkcji fotograficznych, oraz szerokie możliwości, które daje WG-2 na pewno są zaletą tego aparatu. Użytkownik może wybrać spośród wielu trybów ekspozycji, ustawić aparat na zdjęcia z interwałem, zrobić ekstremalne zbliżenie etc. W przypadku gdyby fotograf pogubił się w obsłudze możemy uruchomić tryb zielony, który został domyślnie umieszczony na tylnej ściance.

W stosunku do swojego poprzednika aparat został poprawiony. Obserwujemy to zarówno w przypadku jakości zdjęć jak i filmowania, z którym WG-2 nie ma najmniejszego problemu. Na tle konkurencji przede wszystkim odstaje pod względem szybkości działania, ale kusi szerokimi możliwościami fotograficznymi.

+ szerokokątny obiektyw 28-140 mm

+ tryby makro

+ programowalny przycisk

+ wodoodporność do 12 m

+ odporność na upadki z 1,5 m

+ pomiar światła

+ wygodny uchwyt

+ zdjęcia seryjne w ograniczonej rozdzielczości

+ filmy Full HD

+ menu podręczne

- prędkość działania

- zdjęcia seryjne w pełnej rozdzielczości

6.Zdjęcia do pobrania

1/1500 s, f/4.2, ISO 125, ogniskowa: 28 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/1250 s, f/4.2, ISO 125, ogniskowa: 28 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/100 s, f/3.5, ISO 125, ogniskowa: 28 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/320 s, f/4.6, ISO 125, ogniskowa: 34 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/30 s, f/3.8, ISO 800, ogniskowa: 34 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/30 s, f/3.8, ISO 3200, ogniskowa: 34 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/160 s, f/4.2, ISO 125, ogniskowa: 28 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
1/45 s, f/3.5, ISO 250, ogniskowa: 28 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Następna

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
23
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)