Zeiss Batis 85 mm f/1.8 - Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
4
Optyka:
7
Budowa:
8
Marka:
Carl Zeiss
Nasza ocena:

74%

Zaawansowany układ optyczny, stabilizacja obrazu, uszczelniany korpus oraz innowacyjny ekran OLED umieszczony na tubusie - to tylko kilka rozwiązań zastosowanych w nowym obiektywie Zeiss Batis 85 mm f/1.8. Sprawdźcie, jak nowa propozycja niemieckiego producenta poradziła sobie w naszym teście.

Autor: Michał Chrzanowski

13 Sierpień 2015
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 


Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:
poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry
0.5-1.5 - obraz ostry
1.5-2.5 - delikatne rozmycie
2.5-3.5 - rozmycie widoczne
3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Jak możemy zauważyć na powyższym wykresie, podczas fotografowania z wykorzystaniem przysłony f/1.8 rozmycie obrazu będzie widoczne i denerwujące. W niektórych partiach obrazu będzie nawet nie do przyjęcia - zwłaszcza w lewej części kadru, gdzie wartości BxU wahają się od 6.24 do 6.99. Wyższe wyniki rozmycia rzędu 4.01-4.40 wystąpią również w centrum zdjęcia. Dysproporcje rozmycia między poszczególnymi fragmentami kadru są duże i zauważalne. Świadczy o tym chociażby charakterystyka wykresu, który tworzy pofalowaną, a nie płaską powierzchnię. Ulega to zmianie dopiero po przymknięciu przysłony do f/5.6. Wykres zdecydowanie spłaszcza się, a wartości BxU oscylują w granicach 3.71-4.52. Tak więc różnica między centrum a brzegami kadru jest zdecydowanie mniejsza, jednak rozmycie wciąż jest zauważalne i denerwujące.

Wartości dla odbitki 20x30 cm:
poniżej 10 - obraz zbyt ostry
10-20 - obraz ostry
20-30 - delikatne rozmycie
30-40 - rozmycie widoczne
40-50 - rozmycie jest denerwujące
powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

W przypadku odbitki 20 x 30 cm obraz w centrum i na brzegach kadru będzie bardzo ostry, miejscami nawet zbyt ostry. Ponadto, charakterystyka wykresu BxU jest wyrównana i płaska. Ten rezultat utrzymuje się w całym zakresie przysłon - już od f/1.8 do f/22. Za takie osiągi należy pochwalić producenta, ponieważ świadczą one o bardzo dobrej jakości optycznej obiektywu Zeiss Batis 85 mm f/1.8.


1. Wstęp
2. Konstrukcja
3. Autofokus
4. Stabilizacja
5. Rozdzielczość
6. Rozmycie
7. Aberracja chromatyczna
8. Dystorsja
9. Winietowanie
10. Odblaski
11. Podsumowanie
12. Zdjęcia do pobrania

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
15
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)