Najlepsze książki fotograficzne 2014

Autor: Marcin Grabowiecki

21 Grudzień 2014
Artykuł na: 38-48 minut

Po raz kolejny poprosiliśmy miłośników książek fotograficznych o podzielenie się z nami ich ulubionymi tytułami mijającego roku. Zobaczcie jakie publikacje wybrało dla Was 9 ekspertów - fotografów, kuratorów, historyków sztuki, dziennikarzy i założycieli księgarni.


Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Łukasz Gorczyca


Justin Leighton "Barbórka 1993" Cafe Royal Books

Wspaniała, bezpretensjonalna, radykalnie prosta i skromna edytorsko seria wydawnicza Craiga Atkinsona przypomina i odkrywa prace dokumentalistów - głównie angielskich - z ostatniego półwiecza. W mijającym roku ukazało się ciekawe polonicum - zeszyt z fotografiami Justina Leightona z barbórkowych obchodów na Śląsku w 1993 roku. Nieznany dotąd szerzej materiał świetnie dokumentuje czas pierwszych lat transformacji. Rzecz inspirująca pod wieloma względami: artystycznie, edytorsko i tematycznie.

Tadeusz Sumiński "Industrial" Fundacja Archeologia Fotografii

Ta książka to pierwsza współczesna próba przepracowania bogatej spuścizny PRL-u w dziedzinie fotografii industrialnej. Temat jest tyleż złożony co frapujący artystycznie. W przeciwieństwie do coraz liczniejszych publikacji z przepastnych archiwów powojennych polskich fotografów, ta szczęśliwie odchodzi od formatu "the best of PRL" skupiając się na jednym, wybranym temacie. Intrygująca lektura szczególnie w kontekście bieżących dyskusji artystycznych i popularności projektów fotograficznych dedykowanych szeroko rozumianemu socmodernizmowi.

Błażej Pindor "Obiekty i pozy", seria 8 plakatów Fundacja Open Art Projects

Wobec postępującej w błyskawicznym tempie akademizacji i zmanierowania gatunku książek fotograficznych jako odrębnej dyscypliny artystycznej coraz większą uwagę zaczynają zwracać projekty, który proponują mniej oczywiste formy istnienia fotografii w druku. Cykl plakatów Błażeja Pindora ze zdjęciami wykonanymi w magazynach muzealnych Ośrodka Wzornictwa Nowoczesnego Muzeum Narodowego w Warszawie jest nie tylko błyskotliwy pod względem fotograficznym, ale też w ciekawy sposób podnosi kwestię użytkowo-estetycznego wymiaru fotografii. 

Łukasz Gorczyca jest z wykształcenia historykiem sztuki, współtwórcą i współwłaścicielem galerii Raster w Warszawie. Jest autorem tekstów krytyczno-artystycznych i literackich, wspólnie z Adamem Mazurem prowadzi projekt badawczy poświęcony polskim książkom fotograficznym: polishphotobook.tumblr.com


Łukasz Gorczyca;
Marcin Grabowiecki;
Joanna Kinowska;
Katarzyna Majak;
Rafał Milach;
Paweł Rubkiewicz;
Maga Sokalska;
Filip Springer;
Paweł Szypulski

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Recenzje
Zaglądając pod podszewkę świata. „Solid Maze” Piotra Zbierskiego
Zaglądając pod podszewkę świata. „Solid Maze” Piotra Zbierskiego
Siła fotografii Zbierskiego nie polega na tym, że odbywa on dalekie podróże, często do miejsc trudno dostępnych. Jej istota tkwi w tym, co w tych miejscach odnajduje. W jego ostatnim...
1
Nowy gracz na rynku lamp - GlareOne Botis 80 i Botis 200 w opinii Jacka Woźniaka
Nowy gracz na rynku lamp - GlareOne Botis 80 i Botis 200 w opinii Jacka Woźniaka
Świeżo wprowadzone na rynek lampy GlareOne z serii Botis to dużo światła w kompaktowej formie zasilanej akumulatorem. O tym, jak nowe modele Botis 80 i Botis 200 sprawdzają się w praktyce, pisze...
8
Psi oddech, psie pazury. „Dogbreath” Matthew Genitempo [RECENZJA]
Psi oddech, psie pazury. „Dogbreath” Matthew Genitempo [RECENZJA]
Po arizońskim Tucson Genitempo oprowadzają lokalni nastolatkowie i to o świecie z ich perspektywy opowiada „Dogbreath”. Nowa książka Amerykanina różni się od swoich poprzedniczek, jest...
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)