Najlepsze książki fotograficzne 2014

Autor: Marcin Grabowiecki

21 Grudzień 2014
Artykuł na: 38-48 minut

Po raz kolejny poprosiliśmy miłośników książek fotograficznych o podzielenie się z nami ich ulubionymi tytułami mijającego roku. Zobaczcie jakie publikacje wybrało dla Was 9 ekspertów - fotografów, kuratorów, historyków sztuki, dziennikarzy i założycieli księgarni.


Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

Rafał Milach


Anka Sielska "Salix Polaris” self-published

"Salix Polaris” jest opowieścią symetryczną. W rytm samej przyrody wpisują się powroty ekipy badawczej (dwunogów) na Spitzbergen, oszczędny poetycki tekst Grzegorza Olszańskiego opisuje i nie opisuje jednocześnie wprowadzając w przyjemny trans, a wszystko zawieszone jest w pozornie nieruchomym pejzażu. Dobra edycja i sekwencja zdjęć (autorstwa Michała Łuczaka) również rozgrywa się symetrycznie zataczając pętlę. Oglądając kolejne obrazy mam wrażenie, że przypływam i odpływam, ale tak powoli, że cały czas wydaje mi się, że stoję w miejscu. Nie mam pewności czy jestem na końcu czy na początku opowieści. "Salix Polaris” spowolniło mnie i dało poczucie nierealności. Niczego tu nie jest za dużo: projekt, obrazy i teksty są zręcznie wyważone.

Joanna Piotrowska "FROWST” Mack

Lubię kiedy to co oglądam w książce czy na ścianie galerii jest spójne z twórcą. Wydaje mi się, że Joanna Piotrowska mimo młodego wieku bardzo świadomie opowiada o procesach, które ją fascynują. "FROWST" jest jednym z projektów gdzie artystka bada kody związane z reakcją człowieka na przestrzeń, na drugiego człowieka czy na pamięć. Gesty, do których odnosi się Joanna Piotrowska powinny kojarzyć się z poczuciem bezpieczeństwa i harmonijnej więzi międzyludzkiej. Tutaj budzą niepokój i poczucie dyskomfortu. "FROWST" jest zaduchem lub takim rodzajem ciepła, w którym powinniśmy się czuć dobrze, a tak nie jest. Minimalistyczna w formie książka przez swoją transparentność pozwala skupić się na obrazie i powoli dekonstruować kolejne sytuacje.

Gregoire Pujade-Laurine "A Perpetual Season” Mack

"A Perpetual Season" jest najspokojniejszą książką, jaką widziałem w ostatnim czasie. Zdjęcia Gregoira Pujade-Laurine'a mimo tego, że rozgrywają się na ulicy, są zaprzeczeniem fotografii ulicznej (o ile w ogóle można je do takiego gatunku zaliczyć). Są anty-momentem albo raczej bez-momentem. Jeżeli Paul Graham w swojej książce "Present" zwalnia czas to Pujade-Laurine tutaj go zatrzymuje kompletnie, i mam na myśli narrację a nie pojedyncze kadry. Ilość pustki która spotyka nas na kolejnych stronach (mistrzowsko ułożonej sekwencji) jest równie niepokojąca i przytłaczająca, co leżące w kompletnej opozycji do tych zdjęć sceny uliczne Williama Kleina z Tokio czy Nowego Jorku. Zdecydowanie bliżej mi do wersji spokojnej.

Laia Abril "Epilogue" Dewi Lewis

Wiem, że powinienem wybrać tylko 3 książki, ale nie mogę nie wspomnieć o "Epilogue” autorstwa Laii Abril. Jest to książka fotograficzna, którą oprócz oglądnięcia zdjęć przede wszystkim należy przeczytać. Poruszająca i tragiczna historia głównej bohaterki udowadnia nam, że książka (nawet ta fotograficzna) to doskonałe narzędzie do pogłębionej narracji, analizy problemu i opowiedzenia ważnej historii.

Rafał Milach - fotograf i twórca książek. Absolwent ASP w Katowicach oraz ITF w Opawie (Republika Czeska) - obecnie wykładowca na tej uczelni. Od ponad 10 lat realizuje projekty poświęcone transformacji w krajach rosyjskojęzycznych i Europie Środkowo-Wschodniej. Efektem tej pracy są książki The Winners (GOST 2014), Black Sea of Concrete (2013) i 7 Rooms (Kehrer Verlag, 2011). W 2012 r Czytelnia Sztuki opublikowała książkę W samochodzie z R (Czytelnia Sztuki, 2012) - zapis podróży Rafała wokół Islandii z pisarzem Huldarem Breiðfjörðem. Wystawy indywidualne, m.in. w C/O Berlin i Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki. Stypendysta MKiDN, Magnum Foundation, fundacji World Press Photo i Europejskiej Fundacji Kultury. Laureat ważnych nagród w konkursach World Press Photo, Pictures of the Year International, Photography Book Now oraz Paris Photo Aperture Photobook Awards. Współzałożyciel międzynarodowego kolektywu Sputnik Photos. Prace w kolekcjach Kyosato Museum of Photographic Arts w Japonii, Brandts i C/O Berlin.


Łukasz Gorczyca;
Marcin Grabowiecki;
Joanna Kinowska;
Katarzyna Majak;
Rafał Milach;
Paweł Rubkiewicz;
Maga Sokalska;
Filip Springer;
Paweł Szypulski

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Recenzje
Zaglądając pod podszewkę świata. „Solid Maze” Piotra Zbierskiego
Zaglądając pod podszewkę świata. „Solid Maze” Piotra Zbierskiego
Siła fotografii Zbierskiego nie polega na tym, że odbywa on dalekie podróże, często do miejsc trudno dostępnych. Jej istota tkwi w tym, co w tych miejscach odnajduje. W jego ostatnim...
0
Nowy gracz na rynku lamp - GlareOne Botis 80 i Botis 200 w opinii Jacka Woźniaka
Nowy gracz na rynku lamp - GlareOne Botis 80 i Botis 200 w opinii Jacka Woźniaka
Świeżo wprowadzone na rynek lampy GlareOne z serii Botis to dużo światła w kompaktowej formie zasilanej akumulatorem. O tym, jak nowe modele Botis 80 i Botis 200 sprawdzają się w praktyce, pisze...
8
Psi oddech, psie pazury. „Dogbreath” Matthew Genitempo [RECENZJA]
Psi oddech, psie pazury. „Dogbreath” Matthew Genitempo [RECENZJA]
Po arizońskim Tucson Genitempo oprowadzają lokalni nastolatkowie i to o świecie z ich perspektywy opowiada „Dogbreath”. Nowa książka Amerykanina różni się od swoich poprzedniczek, jest...
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)