Ania Nałęcka Milach i Rafał Milach: "Książka fotograficzna to doświadczenie" [Podcast]

Co zrobić by książki fotograficzne trafiały również do ludzi spoza "środowiska"? Między innymi o tym rozmawiamy z nagrodzonymi właśnie na festiwalu Les Rencontres d'Arles fotografem i projektantką photobooków.

Autor: Michał Matus

22 Lipiec 2022
Artykuł na: 2-3 minuty

Rozmawiamy o tym, kiedy książka przekracza ramy, "wychodzi poza okładkę". Poruszamy kwestie związane z projektowaniem, edycją, przygotowaniem i drukiem, a to wszystko z ludźmi, którzy robią jedne z najlepszych photobooków na świecie.

Książka Rafała Milacha "Strajk" stworzona wspólnie z kolektywem i zaprojektowana z Anią Nałęcką Milach zdobyła właśnie główną nagrodę w kat. książki autorskiej na organizowanym od 1970 roku francuskim festiwalu Les Rencontres d'Arles. To jeden z najbardziej prestiżowych festiwali fotograficznych na świecie. Co roku przyznaje nagrody za najlepsze książki fotograficzne.

Ania Nałęcka-Milach

Graficzka, Art Directorka, projektantka książek (jako Tapir Book Design). Na stałe współpracuje z kolektywem Sputnik Photos. Ukończyła Wydział Grafiki Warsztatowej i Projektowej na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Studiowała także w Helsinkach, na tamtejszej ASP. Pracowała w agencjach reklamowych. Jej projekty wyróżniane były w największych konkursach, m.in. POYi The Best Photography Book Award, Paris Photo/Aperture Foundation Photobook Award, Les Rencontres d'Arles i wielu innych.

Rafał Milach

Urodzony w 1978 w Gliwicach. Artysta wizualny, fotograf, autor książek. Profesor w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach oraz Instytucie Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w czeskiej Opawie. Autor nagradzanych książek, m.in. Strajk, The Winners, 7 Rooms i Pierwszy marsz dżentelmenów. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Magnum Foundation i Europejskiej Fundacji Kultury. Finalista prestiżowej Deutsche Börse Photography Foundation Prize 2018, laureat konkursu World Press Photo. Współzałożyciel kolektywu Sputnik Photos, w 2018 r. dołączył do Magnum Photos jako członek nominowany. Miał liczne wystawy w Polsce i na świecie. Jego prace znajdują się m. in. w kolekcjach Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Kiyosato Museum of Photographic Arts (Japonia), Brandts w Odense (Dania).

 

Skopiuj link

Autor: Michał Matus

Dziennikarz audio zafascynowany fotografią. Od sprzętu w fotografii woli wciągające koncepcje, co nie przeszkadza mu w kupowaniu kolejnych aparatów. Lubi słuchać fotografek i fotografów.

Komentarze
Więcej w kategorii: Podcast
„Fotografia musi uderzyć, film musi wciągnąć”. Jaxa, Ławniczak i Wolski o związkach filmu i fotografii [PODCSAST]
„Fotografia musi uderzyć, film musi wciągnąć”. Jaxa, Ławniczak i Wolski o związkach filmu i...
O spójności formy i treści, budowaniu narracji i opowiadaniu o emocjach w filmie i fotografii Monika Szewczyk-Wittek rozmawia z Piotrem Jaxą, Weroniką Ławniczak i Tomaszem Wolskim.
29
Rayss, Skrońc, Przybyło - czy w Polsce nie było wielkich artystek? [PODCAST]
Rayss, Skrońc, Przybyło - czy w Polsce nie było wielkich artystek? [PODCAST]
O widoczności kobiet w świecie fotografii, parytetach i wyzwaniach dotyczących równouprawnienia, Monika Szewczyk-Wittek rozmawia z przedstawicielami branży.
26
Dr Kuba Piwowar - Czy (i dlaczego nie) sztuczna inteligencja odbierze pracę fotografom [Podcast]
Dr Kuba Piwowar - Czy (i dlaczego nie) sztuczna inteligencja odbierze pracę fotografom [Podcast]
„Jeśli słyszymy, że potrzebna jest edukacja, to znaczy, że nie ma aktualnie żadnego innego pomysłu jak radzić sobie z problemem deep fake'ów” - mówi Kuba Piwowar, socjolog uniwersytetu SWPS.
30
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)