„Refleksje zza kamery” - kino oczami kobiet

Autor: Redakcja Fotopolis

23 Grudzień 2022
Artykuł na: 4-5 minut

Do sprzedaży trafiła nowa publikacja poświęcona kobietom w świecie kina. Prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz prezentuje różnorodne głosy twórcze kobiet i podejmowane przez nie refleksje, by podkreślić ich obecność i znaczenie w historii myśli filmowej.

Prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz w „Refleksjach zza kamery. Reżyserki o kinie i formie filmowej“ prezentuje różnorodne głosy kobiet w świecie kina. Kolejne rozdziały poświęcone są przemyśleniom Alice Guy-Blaché, Germaine Dulac, Mai Deren, Laury Mulvey, Trinh T. Minh-ha oraz Aleksandry Juhasz, odnoszącym się do własnego dorobku filmowego, jak i do znacznie szerszej problematyki, związanej z określonymi nurtami artystycznymi i intelektualnymi oraz realiami społeczno-kulturowymi.

Każda z zaprezentowanych w książce reżyserek-teoretyczek nieco odmiennie wyjaśnia potrzebę równoczesnego uprawiania twórczości filmowej i pisarskiej. Dla Alice Guy-Blaché zapisywanie wspomnień było sposobem na odniesienie się do epoki pionierskiej. A równocześnie na zaznaczenie w niej swojej obecności jako kreatorki kinowego warsztatu oraz prekursorki w zakresie pracy na planie w wielofunkcyjnej roli metteur en scène. Liczne, różnorodne formy przekazu, używane przez Germaine Dulac, pozwalały jej podjąć najważniejsze kwestie dla rozwoju kina jako sztuki oraz artystycznych ruchów awangardowych, w których widziała miejsce na swobodę twórczą, nieskrępowaną wymogami komercji.

Maya Deren, pisząc swoją książkę, zastosowała konwencję anagramu, starając się powiązać w całość rozważania na temat sztuki, formy i filmu oraz fascynujących ją zjawisk kulturowych. W dorobku Laury Mulvey przewijają się wątki związane z jej najbardziej znaną koncepcją męskiego władcy spojrzenia, ale także z kwestią ukazywania i problematyzowania doświadczeń kobiet, zwłaszcza aktywnych artystek.

Motyw twórczości kobiet powraca w pracach Trinh T. Minh-ha, łączącej wątki postkolonialne i queerowe w refleksji nad tożsamością oraz jej obrazami, zwłaszcza w kontekście doświadczeń migracji i przemieszczenia. Do problematyki tożsamości nawiązuje też Alexandra Juhasz, która w swoich rozważaniach teoretycznych odnosi się do, jak to określa, feministycznej historii mediów (oraz kina amerykańskiego), a także do aktywizmu związanego z AIDS i środowiskiem queerowym.

Równie ważna co sama twórczość kobiet jest dla Juhasz jej archiwizacja, pozwalająca stworzyć lub/i podtrzymać więzi międzypokoleniowe oraz przepływ wiedzy i doświadczeń. Włączenie do książki sześciu różnych reżyserek-teoretyczek jest również próbą połączenia przedstawicielek odmiennych generacji, by zaznaczyć ciągłości tradycji uprawiania przez kobiety refleksji o kinie i formie filmowej.

„Refleksje zza kamery. Reżyserki o kinie i formie filmowej”

  • Autor: Prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz
  • Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • Liczba stron: 262
  • Format: 15,5 x 22 cm
  • Rok wydania: 2022
  • Cena: 42 zł

Książka dostępna jest już w sprzedaży w cenie 42 zł pod tym linkiem: https://www.againstgravity.pl/films/refleksje-zza-kamery

Osoby zapisane na zajęcia Akademii Filmu Awangardowego Uniwersytetu Warszawskiego będą mogły odebrać książkę bezpłatnie w kasie kina Elektronik w Warszawie.

Organizatorami Akademii filmu awangardowego są: Fundacja Okonakino i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Akademia filmu awangardowego jest współfinansowana przez m.st. Warszawa.

Prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz - o autorce

Filmoznawczyni, pracuje w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się kinem współczesnym, problematyką tożsamości kulturowej oraz twórczością kobiet w filmie, fotografii i sztuce. Wyrazem jej zainteresowań są publikacje: W poszukiwaniu sposobu ekspresji. O filmach Jane Campion i Sally Potter (2001), Władczynie spojrzenia. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek (2010). Ponadto autorka książek: Derek Jarman. Portret indywidualisty (2003), Młode wilki polskiego kina. Kategoria gender a debiuty lat 90. (2006) oraz Oblicza kina queer (2014). W latach 2015-2018 Koordynatorka projektu badawczego Narodowego Centrum Nauki: „Pionierki z kamerą. Kobiety w kinie i fotografii w Galicji 1896-1945”. Jako stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2015 prowadziła badania, których efektem jest  monografia:  Modernistyki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918-1939 (2016). Członkini Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. Zasiada w Radzie Muzeum Fotografii w Krakowie.

Więcej informacji o książce na stronie againstgravity.pl.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Publikacje
"Antologia spojrzeń" Fotograficzną Publikacją Roku 2024
"Antologia spojrzeń" Fotograficzną Publikacją Roku 2024
Podczas wczorajszej inauguracji Fotofestiwalu poznaliśmy zwycięzców konkursu na najlepszą Fotograficzną Publikację Roku. Główną nagrodę otrzymała książka „Antologia spojrzeń”, będąca...
2
Tyski Zin Fotograficzny - miniony rok w obiektywie członków TTF
Tyski Zin Fotograficzny - miniony rok w obiektywie członków TTF
Tyskie Towarzystwo Fotograficzne zaprasza na premierę zina, który podsumowuje ostatni rok jego działalności. Publikacja prezentuje zdjęcia 23 członków TTF-u.
6
Zwyczajne Miasto - Wojciech Wilczyk autorem najnowszej Kolekcji Wrzesińskiej
Zwyczajne Miasto - Wojciech Wilczyk autorem najnowszej Kolekcji Wrzesińskiej
Kolekcja Wrzesińska to wieloletni projekt fotograficzny, w którego rezultacie powstaje artystyczne archiwum fotograficzne Miasta i Gminy Września. Autor tegorocznego projektu...
9
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)