O edukacji, czyli Witek Orski i Krzysztof Pijarski o rozumieniu obrazu fotograficznego [PODCAST]

Jak za pomocą fotografii opowiadać o tym co nas interesuje? Czy zdjęcie musi być ładne by było dobre? Czy obrazów mamy dziś faktycznie za dużo? (I dlaczego wcale nie). O to pytamy doświadczonych wykładowców Łódzkiej Szkoły Filmowej.

Autor: Monika Szewczyk-Wittek

23 Styczeń 2023
Artykuł na: 2-3 minuty

Za sprawą smartfonów aparat posiada dziś ponad 90% ludzi. Fotografia przestała być ekskluzywna a posługiwanie się obrazem jest niemal tak powszechne jak słowem pisanym czy językiem mówionym. W tym podcaście rozmawiamy z artystami i nauczycielami akademickimi, pytając o ich spojrzenie na rozwój sztuk wizualnych oraz rolę edukacji w rozumieniu obrazu fotograficznego.

Pytamy również o praktyczne rady i wskazówki (gdzie szukać, co czytać i kogo śledzić, by być lepszym fotografem), usłyszycie też o „zmorach dydaktyka” oraz o tym, dlaczego Witek Orski nie mógł uczyć się pracy w ciemni w liceum!

Sylwetki gości:

Krzysztof Pijarski to artysta posługujący się medium fotografii, historyk sztuki, tłumacz. Profesor Szkoły Filmowej w Łodzi, gdzie współkieruje działaniami Laboratorium Narracji Wizualnych, w którym także współpradzi Pracownię Form Interaktywnych. Stypendysta m.in. Fulbrighta na Johns Hopkins University w Baltimore (2009-2010), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Shpilman Institute of Photography; kierownik i wykonawca grantów Ministra Nauki Szkolnictwa Wyższego, Narodowego Centrum Nauki i Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. Dąży do wypracowania przekonujących wizualnych form myślenia. Jako artysta skupia się na estetycznym – to znaczy zmysłowym – wymiarze tego, co poznawcze, polityczne, etyczne, tworząc wizualne archeologie instytucji i dyskursów, biografie ludzi i rzeczy. Redaktor pisma „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej”.

Witek Orski jest artystą wizualnym i fotografem. Tworzy zdjęcia, instalacje fotograficzne i prace wideo. Swoją praktykę określa mianem fotografii postkonceptualnej. Bada relacje między obrazami, interesują go społeczne funkcje fotografii i jej status w polu sztuki. Istotnym narzędziem jest dla Orskiego również samo medium wystawy – cykle prac aranżuje w rodzaj wizualnych esejów, w których odbiór każdego obiektu jest starannie zaprojektowany. Wystawia w Polsce i za granicą. Jest absolwentem Filozofii na Uniwersytecie Warszawskim i wykładowcą Szkoły Filmowej w Łodzi. 

Skopiuj link

Autor: Monika Szewczyk-Wittek

Z wykształcenia dziennikarka, z zawodu i pasji fotoedytorka. Współzałożycielka agencji Napo Images. Prowadzi zajęcia z fotoedycji i etyki w fotografii w Instytucie Dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Współautorka cyklu Wszyscy Jesteśmy Fotografami.

Komentarze
Więcej w kategorii: Podcast
UAtlas to historie ludzi, którzy uciekli przed wojną. „Spisując je płakaliśmy razem z nimi” [PODCAST]
UAtlas to historie ludzi, którzy uciekli przed wojną. „Spisując je płakaliśmy razem z nimi”...
Gośćmi podcastu są Rafał Milach i Mika Neczyporenko - współtwórcy projektu UATLAS: zapis migracji wojennych. Posłuchaj jak wyglądała ich praca na granicy i dowiedz się, jak Ty też możesz...
25
Andrzej Tobis: Napędza mnie ciekawość [PODCAST]
Andrzej Tobis: Napędza mnie ciekawość [PODCAST]
Artysta, malarz, który dla fotografii odłożył pędzel. Rzeczywistość pociągała go tak bardzo, że zapragnął zamknąć ją całą w jednym dziele. 11 listopada minęło 16 lat od rozpoczęcia monumentalnego...
29
Jak opowiadać o kryzysie klimatycznym i budować świadomość społeczną [PODCAST]
Jak opowiadać o kryzysie klimatycznym i budować świadomość społeczną [PODCAST]
O szukaniu połączeń między światem sztuki i nauki i uwrażliwianiu odbiorcy za pomocą obrazu fotograficznego, w kolejnym odcinku podcastu fotopolis, z Moniką Szewczyk-Wittek rozmawiają Dyba Lach,...
30
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (19)