Grzędziński, Grzybowska, Lazar - jak opowiadać o wojnie w Ukrainie [PODCAST]

Pierwszy podcast Moniki Szewczyk-Wittek, to rozmowa z doświadczonymi fototorepoterami Wojciechem Grzędzińskim, Agatą Grzybowską i Tomaszem Lazarem o realiach pracy na terenach objętych konfliktem: fact-checkingu, moralnych dylematach i o tym, czego z telewizji się nie dowiemy...

Autor: Monika Szewczyk-Wittek

8 Lipiec 2022
Artykuł na: 4-5 minut

Dyskusja toczy się wokół wojny w Ukrainie i tym w jaki sposób można ją relacjonować przy pomocy fotografii. To także rozmowa o granicach etycznych fotoreporterów, weryfikowaniu faktów oraz współpracy z mediami.

W podcaście pojawiają się historie konkretnych bohaterów, które starali się przekazać szerszej publiczności Grzędziński, Grzybowska i Lazar. Pojawiły się też pytania o sprawczość fotografii i o to czego nie zobaczymy w mainstremowych mediach.

Wojciech Grzędziński

Laureat m.in. World Press Photo i Grand Press Photo (zwycięzca tegorocznej edycji). Jako fotoreporter wojenny pracował m.in. w Libanie, Gruzji, Sudanie Południowym i Afganistanie. W latach 2011–2015 był osobistym fotografem oraz szefem zespołu foto prezydenta RP Bronisława Komorowskiego. Grzędziński był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Należy do Związku Polskich Artystów Fotografików. Dokumentuje wojnę w Ukrainie dla „Washington Post”.

Agata Grzybowska

Fotoreporterka, twórczyni video, mieszka i pracuje w Warszawie. Współzałożycielka i członkini RATS Agency. Ukończyła fotografię na Wydziale Operatorskim PWSFTViT w Łodzi, prowadzi zajęcia z historii fotoreportażu na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS. W 2017 r. otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Młoda Polska”. W latach 2012-2019 pracowała jako fotoreporterka Gazety Wyborczej. Laureatka BZ WBK Press Photo, Grand Press Photo, MediaTory 2013. W 2017 roku wydała album „9 Bram, z powrotem ani jednej” uznany za książkę roku Grand Press Photo oraz w Plebiscycie Fotopolis i Digital Camera.

Tomasz Lazar

Laureat nagród m.in.: World Press Photo, Picture of the Year International, CHIPP, Sony World Photography Award, BZ WBK Press Photo, Grand Press Photo oraz Lumix Festival for Young Journalism. Jego prace publikowane były w wielu prestiżowych tytułach, takich jak: New York Times, Newsweek International, Sunday Times Magazine, New Yorker, Washington Post czy New York Magazine. Interesują go przede wszystkim długoterminowe projekty, skupiające się na tematyce społeczeństwa i ludzkiego umysłu. Obecnie mieszka i tworzy w Warszawie.

Podcast Moniki Szewczyk-Wittek to dyskusje, w których fotografia jest punktem wyjścia

Punktem wyjścia do rozmowy o świecie, sytuacjach granicznych, wydarzeniach, aktualnych zjawiskach i problemach. To rozmowy z autorami i autorkami, a także nadawcami fotografii. W kolejnych odcinkach przyjrzymy się m.in. zdjęciom publikowanym w mediach i social mediach czy kampaniach reklamowych. To podcast o granicach, także tych etycznych. Rozmowy o krytycznym patrzeniu i analizie tego na co patrzymy jako odbiorcy. Wreszcie, to solidna dawka wiedzy o tym czym jest fact-checking i dlaczego fotografia reporterska jest niewygodna. 

Skopiuj link

Autor: Monika Szewczyk-Wittek

Z wykształcenia dziennikarka, z zawodu i pasji fotoedytorka. Współzałożycielka agencji Napo Images. Prowadzi zajęcia z fotoedycji i etyki w fotografii w Instytucie Dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Współautorka cyklu Wszyscy Jesteśmy Fotografami.

Komentarze
Więcej w kategorii: Podcast
Fake newsy i manipulacja. Czy możemy wierzyć w to co widzimy w mediach? [PODCAST]
Fake newsy i manipulacja. Czy możemy wierzyć w to co widzimy w mediach? [PODCAST]
Jak wygląda weryfikacja zdjęć w dużych agencjach? Z jakimi nowymi wyzwaniami mierzą się dziś fotoreporterzy? I jak social media wykorzystywane są w wojnie informacyjnej? Gośćmi Moniki...
58
Ania Nałęcka Milach i Rafał Milach: "Książka fotograficzna to doświadczenie" [Podcast]
Ania Nałęcka Milach i Rafał Milach: "Książka fotograficzna to doświadczenie" [Podcast]
Co zrobić by książki fotograficzne trafiały również do ludzi spoza "środowiska"? Między innymi o tym rozmawiamy z nagrodzonymi właśnie na festiwalu Les Rencontres d'Arles fotografem i...
40
Joel Meyerowitz: "To zawsze jest teraz, zawsze w tym momencie" [PODCAST]
Joel Meyerowitz: "To zawsze jest teraz, zawsze w tym momencie" [PODCAST]
„Chwile, choć płyną, to mają swoje punkty kulminacyjne. Płyną jak fala, która narasta, by osiągnąć szczyt i się załamać” – mówi w naszym podcaście Joel Meyerowitz, żywa legenda fotografii...
74
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)