World Press Photo jest już zupełnie inne. Ale czy to zmiana na gorsze? [PODCAST]

W nowej formule konkursu ma być miejsce na pogłębioną historię, a w naszym podcaście jest wreszcie miejsce na pogłębioną o nim dyskusję. O zmianach w regulaminie i wynikach tegorocznej edycji WPP rozmawiamy z doświadczonymi fotoedytorkami: Moniką Szewczyk-Wittek i Beatą Łyżwą-Sokół.

Autor: Michał Matus

8 Kwiecień 2022
Artykuł na: 2-3 minuty

Zgodnie z zapowiedziami nowej dyrektorki wykonawczej WPP, w edycji 2022 zniknęły kategorie tematyczne a konkurs został podzielony na regiony z osobnym jury, lepiej obeznanym w problemach danej części świata. Dopiero spośród lokalnych finalistów globalne jury typuje zwycięzców w 4 kategoriach: Zdjęcia pojedyczne, Reportaże, Projekty długoterminowe oraz Open Format.

Przeczytaj także:
World Press Photo zmieni się nie do poznania - kultowy konkurs rozbity na regiony i bez kategorii

Nowa dyrektor wykonawcza WPP wprowadza fundamentalne zmiany w funkcjonowaniu konkursu. Nowy system konkursu sprawić ma, że wydarzenie będzie lepiej odpowiadać swojej misji, ale czy nie są to przypadkiem zmiany wprowadzane na siłę? [Czytaj więcej]
World Press Photo 2022 - po raz pierwszy w historii wygrywa zdjęcie, na którym nie ma ludzi

Poznaliśmy ostateczne wyniki tegorocznej, odmienionej edycji konkursu World Press Photo. Oto 4 projekty, które zdobyły główne nagrody WPP 2022. [Czytaj więcej]

Nowy system konkursu ma sprawić, że wydarzenie będzie lepiej odpowiadać swojej misji, ale czy nie doprowadzi to jednocześnie do marginalizacji konkursu, którego prestiż i tak z roku na rok wydaje się słabnąć? O nowych zasadach i wynikach World Press Photo 2022 dyskutujemy z doświadczonymi fotoedytorkami.

Monika Szewczyk - fotoedytorka i kuratorka. Współtwórczyni projektu Wszyscy Jesteśmy Fotografami. Prowadzi zajęcia z fotoedycji i etyki fotografii na Uniwersytecie Warszawskim. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Autorka wydanej niedawno książki "Jedyne. Nieopowiedziane historie polskich fotografek".

Beata Łyżwa-Sokół - absolwentka Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW, Europejskiej Akademii Fotografii oraz Muzealniczych Studiów Kuratorskich w Instytucie Historii Sztuki UJ. Od 2006 r. fotoedytorka w Gazecie Wyborczej (m.in. Duży Format, Wysokie Obcasy, Wyborcza.pl). Autorka tekstów dotyczących współczesnej fotografii. Aktualnie szefowa Działu Foto Gazety Wyborczej.

Skopiuj link

Autor: Michał Matus

Dziennikarz audio zafascynowany fotografią. Od sprzętu w fotografii woli wciągające koncepcje, co nie przeszkadza mu w kupowaniu kolejnych aparatów. Lubi słuchać fotografek i fotografów.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Podcast
Andrzej Tobis: Napędza mnie ciekawość [PODCAST]
Andrzej Tobis: Napędza mnie ciekawość [PODCAST]
Artysta, malarz, który dla fotografii odłożył pędzel. Rzeczywistość pociągała go tak bardzo, że zapragnął zamknąć ją całą w jednym dziele. 11 listopada minęło 16 lat od rozpoczęcia monumentalnego...
29
Jak opowiadać o kryzysie klimatycznym i budować świadomość społeczną [PODCAST]
Jak opowiadać o kryzysie klimatycznym i budować świadomość społeczną [PODCAST]
O szukaniu połączeń między światem sztuki i nauki i uwrażliwianiu odbiorcy za pomocą obrazu fotograficznego, w kolejnym odcinku podcastu fotopolis, z Moniką Szewczyk-Wittek rozmawiają Dyba Lach,...
28
Dyjuk, Radwański, Pempel - kulisy pracy fotoreportera agencyjnego [PODCAST]
Dyjuk, Radwański, Pempel - kulisy pracy fotoreportera agencyjnego [PODCAST]
Czy fotograf prasowy może być obiektywny? Jakie zasady obowiązują w dużych międzynarodowych agencjach? I jak fotografia wykorzystywana jest dziś w przekazie medialnym? Między innymi o to Monika...
64
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (10)