World Press Photo jest już zupełnie inne. Ale czy to zmiana na gorsze? [PODCAST]

W nowej formule konkursu ma być miejsce na pogłębioną historię, a w naszym podcaście jest wreszcie miejsce na pogłębioną o nim dyskusję. O zmianach w regulaminie i wynikach tegorocznej edycji WPP rozmawiamy z doświadczonymi fotoedytorkami: Moniką Szewczyk-Wittek i Beatą Łyżwą-Sokół.

Autor: Michał Matus

8 Kwiecień 2022
Artykuł na: 2-3 minuty

Zgodnie z zapowiedziami nowej dyrektorki wykonawczej WPP, w edycji 2022 zniknęły kategorie tematyczne a konkurs został podzielony na regiony z osobnym jury, lepiej obeznanym w problemach danej części świata. Dopiero spośród lokalnych finalistów globalne jury typuje zwycięzców w 4 kategoriach: Zdjęcia pojedyczne, Reportaże, Projekty długoterminowe oraz Open Format.

Przeczytaj także:
World Press Photo zmieni się nie do poznania - kultowy konkurs rozbity na regiony i bez kategorii

Nowa dyrektor wykonawcza WPP wprowadza fundamentalne zmiany w funkcjonowaniu konkursu. Nowy system konkursu sprawić ma, że wydarzenie będzie lepiej odpowiadać swojej misji, ale czy nie są to przypadkiem zmiany wprowadzane na siłę? [Czytaj więcej]
World Press Photo 2022 - po raz pierwszy w historii wygrywa zdjęcie, na którym nie ma ludzi

Poznaliśmy ostateczne wyniki tegorocznej, odmienionej edycji konkursu World Press Photo. Oto 4 projekty, które zdobyły główne nagrody WPP 2022. [Czytaj więcej]

Nowy system konkursu ma sprawić, że wydarzenie będzie lepiej odpowiadać swojej misji, ale czy nie doprowadzi to jednocześnie do marginalizacji konkursu, którego prestiż i tak z roku na rok wydaje się słabnąć? O nowych zasadach i wynikach World Press Photo 2022 dyskutujemy z doświadczonymi fotoedytorkami.

Monika Szewczyk - fotoedytorka i kuratorka. Współtwórczyni projektu Wszyscy Jesteśmy Fotografami. Prowadzi zajęcia z fotoedycji i etyki fotografii na Uniwersytecie Warszawskim. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Autorka wydanej niedawno książki "Jedyne. Nieopowiedziane historie polskich fotografek".

Beata Łyżwa-Sokół - absolwentka Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW, Europejskiej Akademii Fotografii oraz Muzealniczych Studiów Kuratorskich w Instytucie Historii Sztuki UJ. Od 2006 r. fotoedytorka w Gazecie Wyborczej (m.in. Duży Format, Wysokie Obcasy, Wyborcza.pl). Autorka tekstów dotyczących współczesnej fotografii. Aktualnie szefowa Działu Foto Gazety Wyborczej.

Skopiuj link

Autor: Michał Matus

Dziennikarz audio zafascynowany fotografią. Od sprzętu w fotografii woli wciągające koncepcje, co nie przeszkadza mu w kupowaniu kolejnych aparatów. Lubi słuchać fotografek i fotografów.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Podcast
Jacek Gąsiorowski i Grzegorz Dembiński. Ojcowie i fotografowie [Podcast]
Jacek Gąsiorowski i Grzegorz Dembiński. Ojcowie i fotografowie [Podcast]
Dlaczego decydują się na robienie zdjęć swoim dzieciom? Kiedy sięgają po aparat i czy poza dokumentowanie życia znajdują też w tym artystyczną przyjemność? Do rozmowy prowadzonej przez Monikę...
21
Ukraina wciąż walczy. Dziś również o uwagę mediów. Rafał Milach i Mychajło Palinczak [Podcast]
Ukraina wciąż walczy. Dziś również o uwagę mediów. Rafał Milach i Mychajło Palinczak [Podcast]
„Oswajanie wojny to widok nawet bardziej przerażający niż kolejne ciało leżące na ulicy”. O realiach pracy fotoreporterów w Ukrainie i różnych formach oporu, które dokumentują, rozmawiamy ze...
30
Gdzie kończy się inspiracja a zaczyna plagiat? Kacper Kowalski i Katarzyna Sagatowska [PODCAST]
Gdzie kończy się inspiracja a zaczyna plagiat? Kacper Kowalski i Katarzyna Sagatowska [PODCAST]
Co czuje fotograf, którego pracą inspirują się inni twórcy? Kiedy zaciera się granica między czerpaniem z dorobku a kopiowaniem? O wyzwaniach, które stoją przed fotografami i fotografkami Monika...
28
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (23)