World Press Photo jest już zupełnie inne. Ale czy to zmiana na gorsze? [PODCAST]

W nowej formule konkursu ma być miejsce na pogłębioną historię, a w naszym podcaście jest wreszcie miejsce na pogłębioną o nim dyskusję. O zmianach w regulaminie i wynikach tegorocznej edycji WPP rozmawiamy z doświadczonymi fotoedytorkami: Moniką Szewczyk-Wittek i Beatą Łyżwą-Sokół.

Autor: Michał Matus

8 Kwiecień 2022
Artykuł na: 2-3 minuty

Zgodnie z zapowiedziami nowej dyrektorki wykonawczej WPP, w edycji 2022 zniknęły kategorie tematyczne a konkurs został podzielony na regiony z osobnym jury, lepiej obeznanym w problemach danej części świata. Dopiero spośród lokalnych finalistów globalne jury typuje zwycięzców w 4 kategoriach: Zdjęcia pojedyczne, Reportaże, Projekty długoterminowe oraz Open Format.

Przeczytaj także:
World Press Photo zmieni się nie do poznania - kultowy konkurs rozbity na regiony i bez kategorii

Nowa dyrektor wykonawcza WPP wprowadza fundamentalne zmiany w funkcjonowaniu konkursu. Nowy system konkursu sprawić ma, że wydarzenie będzie lepiej odpowiadać swojej misji, ale czy nie są to przypadkiem zmiany wprowadzane na siłę? [Czytaj więcej]
World Press Photo 2022 - po raz pierwszy w historii wygrywa zdjęcie, na którym nie ma ludzi

Poznaliśmy ostateczne wyniki tegorocznej, odmienionej edycji konkursu World Press Photo. Oto 4 projekty, które zdobyły główne nagrody WPP 2022. [Czytaj więcej]

Nowy system konkursu ma sprawić, że wydarzenie będzie lepiej odpowiadać swojej misji, ale czy nie doprowadzi to jednocześnie do marginalizacji konkursu, którego prestiż i tak z roku na rok wydaje się słabnąć? O nowych zasadach i wynikach World Press Photo 2022 dyskutujemy z doświadczonymi fotoedytorkami.

Monika Szewczyk - fotoedytorka i kuratorka. Współtwórczyni projektu Wszyscy Jesteśmy Fotografami. Prowadzi zajęcia z fotoedycji i etyki fotografii na Uniwersytecie Warszawskim. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Autorka wydanej niedawno książki "Jedyne. Nieopowiedziane historie polskich fotografek".

Beata Łyżwa-Sokół - absolwentka Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW, Europejskiej Akademii Fotografii oraz Muzealniczych Studiów Kuratorskich w Instytucie Historii Sztuki UJ. Od 2006 r. fotoedytorka w Gazecie Wyborczej (m.in. Duży Format, Wysokie Obcasy, Wyborcza.pl). Autorka tekstów dotyczących współczesnej fotografii. Aktualnie szefowa Działu Foto Gazety Wyborczej.

Skopiuj link

Autor: Michał Matus

Dziennikarz audio zafascynowany fotografią. Od sprzętu w fotografii woli wciągające koncepcje, co nie przeszkadza mu w kupowaniu kolejnych aparatów. Lubi słuchać fotografek i fotografów.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Podcast
Chris Niedenthal: „Boki są ciekawsze” [PODCAST]
Chris Niedenthal: „Boki są ciekawsze” [PODCAST]
Czy „Duch Zmian”, któremu z aparatem towarzyszył podczas transformacji, znów pojawił się w Europie? Pytamy o to legendarnego fotoreportera, który od 4 dekad dokumentuje życie i przemiany...
34
Tomasz Tomaszewski: „Czekam na przełom” [PODCAST]
Tomasz Tomaszewski: „Czekam na przełom” [PODCAST]
O pracy z archiwum, roli internetu i o tym jak w czasach rewolucji technologicznej zmienia się funkcja fotografii rozmawiamy z jednym z najbardziej uznanych polskich reportażystów.
37
Kobiety w fotografii: „Nie mogę ufać jury, w którym jest 8 facetów i jedna kobieta” [PODCAST]
Kobiety w fotografii: „Nie mogę ufać jury, w którym jest 8 facetów i jedna kobieta” [PODCAST]
Z Małgorzatą Wakuluk, założycielką Polish Woman Photographers, rozmawiamy o tym jak kobiety walczą dziś o swoje miejsce w branży. Dlaczego nadal są lekceważone, a ich punkt widzenia tak rzadko...
33
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)