Ada Zielińska o oswajaniu destrukcji [PODCAST]

Z Adą Zielińską, artystką wizualną, rozmawiamy o tym, jak oswaja swoje lęki ogniem oraz jak funkcjonowanie na rynku sztuki zależy dziś od... sztuki pozyskiwania środków.

Autor: Michał Matus

11 Styczeń 2022
Artykuł na: 2-3 minuty

Ada Zielińska w swojej twórczości walczy z lękami. Konfrontuje się z tym co dla niej trudne i niebezpieczne. Robiła to paląc samochody, inscenizując wypadki samochodowe w skali mikro i przejmując na tydzień pustą kancelarię w czasie lockdownu. 

Pytamy o najważniejsze projekty artystki i o słynne zdjęcie wykonane na stulecie polskiej niepodległości, które podbiło media i przyniosło jej rozpoznawalność.


Projekt, który dla Ady jest gestem sprzeciwu to wystawa “Jaki mamy budżet?”, który stanowi ironiczny komentarz do pozbawionej dużych pieniędzy rzeczywistości, w której funkcjonują dziś polscy artyści. 

Ile kosztuje sesja fotograficzna i wystawa? Ile samochodów Ada spaliła przez ostatnich 5 lat? Odpowiedzi na te pytania w najnowszej rozmowie fotopolis!

Z projektu Hide & Seek

z projektu 1:18 scale car crashes

Z projektu "Jaki mamy budżet"

Z projektu "Home office"

Ada Zielińska

Urodzona w 1989 roku. Artystka wizualna, fotografka, autorka instalacji. W swoich pracach podejmuje próbę dokumentacji otaczających ją katastrof i konfrontowania się z dezintegracją, obserwując jednocześnie w jaki sposób sama jest przez nie przyciągana. Efektem tej praktyki jest próba uchwycenia momentu władzy w sytuacji totalnej dezintegracji. Obserwacja tych momentów jest formą specyficznej autoterapii, zaś uchwycone na fotografiach wypadki stają się autorską notatką na temat otaczającego artystkę świata, usiłowaniem odzyskania kontroli nad tym, co nieuchronnie się kończy.

Absolwentka Sztuki Mediów na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, obecnie studentka Instytutu Twórczej Fotografii w Opawie.

Skopiuj link

Autor: Michał Matus

Dziennikarz audio zafascynowany fotografią. Od sprzętu w fotografii woli wciągające koncepcje, co nie przeszkadza mu w kupowaniu kolejnych aparatów. Lubi słuchać fotografek i fotografów.

Komentarze
Więcej w kategorii: Podcast
Fake newsy i manipulacja. Czy możemy wierzyć w to co widzimy w mediach? [PODCAST]
Fake newsy i manipulacja. Czy możemy wierzyć w to co widzimy w mediach? [PODCAST]
Jak wygląda weryfikacja zdjęć w dużych agencjach? Z jakimi nowymi wyzwaniami mierzą się dziś fotoreporterzy? I jak social media wykorzystywane są w wojnie informacyjnej? Gośćmi Moniki...
58
Ania Nałęcka Milach i Rafał Milach: "Książka fotograficzna to doświadczenie" [Podcast]
Ania Nałęcka Milach i Rafał Milach: "Książka fotograficzna to doświadczenie" [Podcast]
Co zrobić by książki fotograficzne trafiały również do ludzi spoza "środowiska"? Między innymi o tym rozmawiamy z nagrodzonymi właśnie na festiwalu Les Rencontres d'Arles fotografem i...
35
Grzędziński, Grzybowska, Lazar - jak opowiadać o wojnie w Ukrainie [PODCAST]
Grzędziński, Grzybowska, Lazar - jak opowiadać o wojnie w Ukrainie [PODCAST]
Pierwszy podcast Moniki Szewczyk-Wittek, to rozmowa z doświadczonymi fototorepoterami Wojciechem Grzędzińskim, Agatą Grzybowską i Tomaszem Lazarem o realiach pracy na terenach objętych...
53
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)