Jak opowiadać o kryzysie klimatycznym i budować świadomość społeczną [PODCAST]

O szukaniu połączeń między światem sztuki i nauki i uwrażliwianiu odbiorcy za pomocą obrazu fotograficznego, w kolejnym odcinku podcastu fotopolis, z Moniką Szewczyk-Wittek rozmawiają Dyba Lach, Mikołaj Nowacki i Michał Łuczak

Autor: Monika Szewczyk-Wittek

3 Listopad 2022
Artykuł na: 4-5 minut

O tym jak pokazywać działalność człowieka w kontekście szeroko rozumianych zmian klimatycznych rozmawiamy z twórcami wizualnymi, którzy w swoich projektach dobro przyrody wysuwają na pierwszy plan. Opowiadają o tym dlaczego podejmują tematy związane z ochroną przyrody a my dopytujemy o ich spojrzenie na wykorzystanie obrazu fotograficznego w opowiadaniu o kryzysie klimatycznym.

Jak przekonać nieprzekonanych? Jak dokumentować, by jednocześnie nie unikać tematu sprawczości człowieka? Jaką rolę w ochronie środowiska naturalnego mogą odegrać lokalne społeczności? Między innymi o tym posłuchasz w najnowszym podkaście fotopolis!

Michał Łuczak

Rocznik 83. Fotograf, artysta wizualny, kurator. Posługuje się głównie fotografią i wideo. Absolwent Instytutu Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w Opawie oraz hispanistyki na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Od 2010 roku jest członkiem kolektywu Sputnik Photos. Współprowadzi warsztaty fotografii dokumentalnej Sputnik Photos Mentoring Programme oraz wykłada na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

W swoich ostatnich projektach skupia się na skomplikowanych i merkantylnych relacjach między człowiekiem, jego najbliższym otoczeniem i środowiskiem naturalnym. Nie patrzy zbyt daleko - jego najnowsze prace skupiają się na lokalnych problemach, które można dostrzec również uniwersalnie: konsekwencje przemysłu wydobywczego czy gospodarcze traktowanie lasów.

Dyba Lach

Dokumentalistka, autorka transmedialna. Reżyseruje i koordynuje wydarzenia artystyczne, spektakle, koncerty, projekty kulturalne, filmy. Absolwentka PWSFTiT w Łodzi na Wydziale Organizacji Sztuki Filmowej oraz Fotografii Prasowej w Instytucie Dziennikarstwa UW.

Współautorka książek fotograficznych: Stigma, nagrodzonej w konkursie International Photography Awards i wybranej publikacją roku 2014 w Konkursie im. Beaty Pawlak Fundacji Batorego oraz Rewizje, nominowanej do książki roku 2020 przez Aperture Foundantion i Paris Photo. Słuchaczka Szkoły Ekopoetyki Julii Fiedorczuk i Filipa Springera.

Mikołaj Nowacki  

Ukończył prawo i studia doktoranckie z prawa międzynarodowego, jednak doktorat z prawa kosmicznego porzucił aby móc w pełnym zakresie zajmować się tym co kocha, czyli fotografią. Finalista i laureat wielu konkursów fotograficznych, m.in. Grand Press Photo, Sony World Photography Awards, NPPA Best of Photojournalism, Paris Photography Prize; Fotograf Roku w konkursie Outdoor Photographer of the Year 2017.Zdjęcia

Nowackiego były publikowane m.in. w „National Geographic”, „The New York Times”, „Stern”, „Der Spiegel”, „Le Monde”, CNN. Prace Nowackiego były wystawiane i pokazywane na festiwalach fotograficznych w Polsce, Niemczech, na Litwie, w Chinach, Kambodży, Tajlandii, Korei Pd., Nowej Zelandii, Meksyku i USA- m.in. solowa wystawa w prestiżowej VII Gallery w Nowym Jorku. 

Skopiuj link

Autor: Monika Szewczyk-Wittek

Z wykształcenia dziennikarka, z zawodu i pasji fotoedytorka. Współzałożycielka agencji Napo Images. Prowadzi zajęcia z fotoedycji i etyki w fotografii w Instytucie Dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Współautorka cyklu Wszyscy Jesteśmy Fotografami.

Komentarze
Więcej w kategorii: Podcast
Andrzej Tobis: Napędza mnie ciekawość [PODCAST]
Andrzej Tobis: Napędza mnie ciekawość [PODCAST]
Artysta, malarz, który dla fotografii odłożył pędzel. Rzeczywistość pociągała go tak bardzo, że zapragnął zamknąć ją całą w jednym dziele. 11 listopada minęło 16 lat od rozpoczęcia monumentalnego...
29
Dyjuk, Radwański, Pempel - kulisy pracy fotoreportera agencyjnego [PODCAST]
Dyjuk, Radwański, Pempel - kulisy pracy fotoreportera agencyjnego [PODCAST]
Czy fotograf prasowy może być obiektywny? Jakie zasady obowiązują w dużych międzynarodowych agencjach? I jak fotografia wykorzystywana jest dziś w przekazie medialnym? Między innymi o to Monika...
67
Martin Parr: "Dobrze jest eksperymentować" [PODCAST]
Martin Parr: "Dobrze jest eksperymentować" [PODCAST]
Dlaczego Martin Parr wciąż eksperymentuje z formą? Ile z fotografią wspólnego ma kolekcjonowanie, które jest wielką pasją artysty? Dlaczego plaże są w twórczości Parra tak często obecne?...
49
Powiązane artykuły