Dyjuk, Radwański, Pempel - kulisy pracy fotoreportera agencyjnego [PODCAST]

Czy fotograf prasowy może być obiektywny? Jakie zasady obowiązują w dużych międzynarodowych agencjach? I jak fotografia wykorzystywana jest dziś w przekazie medialnym? Między innymi o to Monika Szewczyk-Wittek pyta fotoreporterów agencji AFP, Reuters i AP.

Autor: Monika Szewczyk-Wittek

5 Październik 2022
Artykuł na: 4-5 minut

Najnowszy Podcast to pogłębiona rozmowa o kulisach pracy polskich fotoreporterów, związanych z dużymi agencjami foto: The Associated Press (AP), Reuters i Agence-France Presse (AFP). Goście Moniki Szewczyk-Wittek opowiadają o swoich początkach w agencji, roli autorytetów i zasadach jakie ich obowiązują.

Poruszone zostały także wątki rzetelności i obiektywizmu materiałów fotograficznych oraz sposobu wykorzystywania ich zdjęć przez media głównego nurtu. W podcaście Goście opowiadają o swoich ambicjach, moralnych granicach i projektach fotograficznych, które dają im poczucie sprawczości.

Michał Dyjuk (AP) 

Rocznik 90, fotoreporter oraz fotograf dokumentalny. Od 12 lat związany z agencjami i redakcjami w Polsce i za granicą. Sześciokrotny laureat w konkursie Grand Press Photo, jego zdjęcia były prezentowane m.in. na Visa pour l’image w Perpignan i Lumix Festival for Young Photojournalism w Hanowerze. Uczestnik programów mentorskich Agencji VII oraz Sputnik Photos. Stypendysta Ministerstwa Kultury w 2021 r.

Kacper Pempel (Reuters)

Absolwent wydziału operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Od 1995 roku publikował głównie w lokalnych gazetach takich jak Gazeta Wyborcza i Polityka. Następnie pracował dla prywatnej agencji fotograficznej (Agencja Fotograficzna Reporter). Jego zdjęcia publikowane były w mediach polskich i zagranicznych.

Od 2007 roku pracuję w agencji informacyjnej Reuters i relacjonuję najważniejsze wydarzenia w regionie. Relacjonował najważniejsze wydarzenia informacyjne, a także wydarzenia sportowe, takie jak igrzyska olimpijskie i mistrzostwa świata w piłce nożnej. Nagrywa również filmy dla telewizji Reuters. W swojej karierze zdobył kilka nagród w konkursach fotograficznych (BZ WBK Press Photo i Grand Press Photo). Jego prace były wystawiane na wystawach indywidualnych i zbiorowych. Jest członkiem Press Club w Polsce.

Wojtek Radwański (AFP)

Fotoreporter, wolny strzelec. Od 2003 roku związany stałą współpracą z Agence France Presse, za pośrednictwem tej agencji opublikował na całym świecie prawie 8 tys. zdjęć - m.in. w New York Times, Los Angeles Times, The Guardian, Time, Sternie, Liberation i Le Monde. Fotografuje bieżące wydarzenia, politykę oraz zwykłe i niezwykłe losy ludzi. Od 2019 roku współtworzy Archiwum Protestów Publicznych. 

Dla Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych sfotografował ponad 50 spektakli teatru telewizji. Współpracuje z licznymi organizacjami pozarządowymi. Członek Towarzystwa Krajoznawczego Krajobraz.

Skopiuj link

Autor: Monika Szewczyk-Wittek

Z wykształcenia dziennikarka, z zawodu i pasji fotoedytorka. Współzałożycielka agencji Napo Images. Prowadzi zajęcia z fotoedycji i etyki w fotografii w Instytucie Dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Współautorka cyklu Wszyscy Jesteśmy Fotografami.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Podcast
Andrzej Tobis: Napędza mnie ciekawość [PODCAST]
Andrzej Tobis: Napędza mnie ciekawość [PODCAST]
Artysta, malarz, który dla fotografii odłożył pędzel. Rzeczywistość pociągała go tak bardzo, że zapragnął zamknąć ją całą w jednym dziele. 11 listopada minęło 16 lat od rozpoczęcia monumentalnego...
29
Jak opowiadać o kryzysie klimatycznym i budować świadomość społeczną [PODCAST]
Jak opowiadać o kryzysie klimatycznym i budować świadomość społeczną [PODCAST]
O szukaniu połączeń między światem sztuki i nauki i uwrażliwianiu odbiorcy za pomocą obrazu fotograficznego, w kolejnym odcinku podcastu fotopolis, z Moniką Szewczyk-Wittek rozmawiają Dyba Lach,...
28
Martin Parr: "Dobrze jest eksperymentować" [PODCAST]
Martin Parr: "Dobrze jest eksperymentować" [PODCAST]
Dlaczego Martin Parr wciąż eksperymentuje z formą? Ile z fotografią wspólnego ma kolekcjonowanie, które jest wielką pasją artysty? Dlaczego plaże są w twórczości Parra tak często obecne?...
49
Powiązane artykuły