Światłem malowane - modelowanie światła w plenerze, część 1

Zapraszamy na pierwszy odcinek nowego cyklu artykułów poświęconych światłu w fotografii. Swoje spostrzeżenia i doświadczenia przekaże fotograf Szymon Kobusiński. Na początek - modelowanie światła w plenerze.
Światło w fotografii - wprowadzenie

Światło jest chyba dla mnie najważniejszym elementem fotografii. Lubię się nim bawić! Ma wpływ na tak wiele - plastykę i przestrzeń, nastroje i emocje. Oczywiście nie bez znaczenia są chłopięce przyzwyczajenia do zabawy sprzętem i nowinkami technicznymi. Jedna z moich najważniejszych wystaw nosiła tytuł "Światło Życia" i opowiadała o pięknych ludziach mających pasję. Fotografia, czyli malowanie światłem, jest moją pasją i to ona pomaga mi w ciągłych poszukiwaniach. To dzięki niej uciekam od rutyny.
Szymon Kobusiński

W kolejnych odcinkach "Światłem Malowane" postaram się opowiedzieć o własnych spostrzeżeniach i doświadczeniach. Moją intencją jest prezentacja różnorodnego sprzętu, ale przede wszystkim zależy mi na inspirowaniu Was do dalszych poszukiwań. Zapraszam do wspólnej podróży...

Zdjęcie wykonane z ramą dyfuzyjną i lustrzanym ekranem. Na zdjęciu Maciek Waszkiewicz.

Modelowanie światła w plenerze, część 1

Często cztery ściany studia okazują się dla nas zbyt ciasne i straramy się uciekać z naszymi pomysłami w plener. Wielokrotnie zdarza, że pracujemy w plenerze, wykorzystując jedynie proste urządzenia modelujące oświetlenie. Często nasza praca oświetleniowa musi być praktycznie niezauważalna, a ingerencja w zastane oświetlenie powinna być bardzo subtelna.

Jednym z najbardziej popularnych i profesjonalnych "urządzeń" oświetleniowych jest płyta styropianu. Miękka, biała płaszczyzna pozwala na zbicie kontrastów i delikatne doświetlenie zacienionych miejsc. Rozproszenie światła można regulować, zmieniając dystansem płaszczyzny odbijającej od fotografowanego motywu.
Różne rodzaje folii odbijającej.

Jeżeli płaszczyzna odbijająca ma lustrzaną powłokę, to efekt jest mocniejszy, bardziej kontrastowy. W ten sposób można np. uzyskiwać mocne światło kontrowe.

W trakcie takiej pracy dobrze sprawdzają się lustrzane folie. Można je nakleić na arkusz pianki lub styropianu. W takim wypadku łatwiej jest je mocować do statywów. Producenci folii (np. Rosco) i różnego rodzaju odłyśników (np. California Sunbounce czy Lastolite) oferują wiele typów powierzchni i kolorów materiałów. Folie o nierównej strukturze (tzw. groszek) powodują większe rozpraszanie, a błyszczące i jednolite działają jak lustra, skupiając światło. Z reguły wykorzystuje się odbicia srebrne lub białe, ale polecam też wypróbowanie płaszczyzn delikatnie złotych. Robiąc zdjęcia portretowe, stosuję czasem lekkie ocieplenie z jednej strony. Dzięki temu zabiegowi można uzyskać bardziej plastyczny i przestrzenny efekt.
Światło słoneczne zostało zmiękczone przez dyfuzję. Po bokach ustawiono dwa ekrany odbijające - srebrny/lustrzany i lekko złoty/ groszek.

Światło słoneczne często bywa także zbyt intensywne i kontrastowe. Warto w takich wypadkach wykorzystać folie dyfuzyjne, które zmiękczą i rozproszą światło. Są one produkowane w różnych gęstościach i o różnym stopniu rozpraszania.
Różne gęstości folii dyfuzyjnej.

Na ogół używam folii dyfuzyjnych o gęstości 1 lub 0,5 przysłony firmy Rosco. Uważam, że dają one świetną plastykę światła. Folie są naklejane na ramy o różnych gabarytach. Zazwyczaj są to kwadratowe ramki aluminiowe o boku około 1 metra. Jednak w przypadku konieczności rozproszenia światła na większej płaszczyźnie stosuje sie duże ramy tzw. butterfly. Największe z nich mają powierzchnię 6x6 metrów.
Butterfl

W kolejnym odcinku "Światłem Malowane" opiszę pracę z oświetleniem fleszowym w plenerze.

Zapraszam za tydzień!
Szymon Kobusiński

Komentarze
Polecane artykuły
Polacy wśród zwycięzców FEP European Professional Photographer of the Year 2019. Zobacz najlepsze prace
19 Mar 2019
Organizacja FEP od 1999 roku zrzesza i wspiera zawodowych fotografów pracujących na terenie Europy. Od dekady organizuje także konkurs fotograficzny. Miło nam poinformować, że w tym roku na podium stanęli także fotografowie z Polski.
0
“Nie chcę produkować obrazów, które dostaną dużo lajków na Instagramie” - Rozmowa z Rafałem Milachem
15 Mar 2019
O nowych projektach i wielopłaszczyznowych narracjach, w których mierzy się z problemami współczesnego świata, z pierwszym Polakiem zaproszonym do Magnum Photos rozmawia Marcin Grabowiecki.
3
Czym żyje współczesna fotografia artystyczna? Zobaczcie prace finalistów Grand Prix Fotofestiwal 2019
8 Mar 2019
Organizowany już od 10 lat główny konkurs Fotofestiwalu to okazja dla fotografów z całego na zaprezentowanie osobistych, unikalnych projektów. Nic dziwnego, że z roku na rok cieszy się rosnącą popularnością. Zobaczcie projekty tegorocznych finalistów.
0
Poczuj moc głębin na zdjęciach laureatów Underwater Photographer of the Year 2019
7 Mar 2019
Tajemniczość i piękno, ale również moc, siła i żywioł - tak w kilku słowach można opisać zwycięskie fotografie nagrodzone w tegorocznej odsłonie Underwater Photographer of the Year.
0