Światłem malowane - modelowanie światła w plenerze, część 1

Zapraszamy na pierwszy odcinek nowego cyklu artykułów poświęconych światłu w fotografii. Swoje spostrzeżenia i doświadczenia przekaże fotograf Szymon Kobusiński. Na początek - modelowanie światła w plenerze.
Światło w fotografii - wprowadzenie

Światło jest chyba dla mnie najważniejszym elementem fotografii. Lubię się nim bawić! Ma wpływ na tak wiele - plastykę i przestrzeń, nastroje i emocje. Oczywiście nie bez znaczenia są chłopięce przyzwyczajenia do zabawy sprzętem i nowinkami technicznymi. Jedna z moich najważniejszych wystaw nosiła tytuł "Światło Życia" i opowiadała o pięknych ludziach mających pasję. Fotografia, czyli malowanie światłem, jest moją pasją i to ona pomaga mi w ciągłych poszukiwaniach. To dzięki niej uciekam od rutyny.
Szymon Kobusiński

W kolejnych odcinkach "Światłem Malowane" postaram się opowiedzieć o własnych spostrzeżeniach i doświadczeniach. Moją intencją jest prezentacja różnorodnego sprzętu, ale przede wszystkim zależy mi na inspirowaniu Was do dalszych poszukiwań. Zapraszam do wspólnej podróży...

Zdjęcie wykonane z ramą dyfuzyjną i lustrzanym ekranem. Na zdjęciu Maciek Waszkiewicz.

Modelowanie światła w plenerze, część 1

Często cztery ściany studia okazują się dla nas zbyt ciasne i straramy się uciekać z naszymi pomysłami w plener. Wielokrotnie zdarza, że pracujemy w plenerze, wykorzystując jedynie proste urządzenia modelujące oświetlenie. Często nasza praca oświetleniowa musi być praktycznie niezauważalna, a ingerencja w zastane oświetlenie powinna być bardzo subtelna.

Jednym z najbardziej popularnych i profesjonalnych "urządzeń" oświetleniowych jest płyta styropianu. Miękka, biała płaszczyzna pozwala na zbicie kontrastów i delikatne doświetlenie zacienionych miejsc. Rozproszenie światła można regulować, zmieniając dystansem płaszczyzny odbijającej od fotografowanego motywu.
Różne rodzaje folii odbijającej.

Jeżeli płaszczyzna odbijająca ma lustrzaną powłokę, to efekt jest mocniejszy, bardziej kontrastowy. W ten sposób można np. uzyskiwać mocne światło kontrowe.

W trakcie takiej pracy dobrze sprawdzają się lustrzane folie. Można je nakleić na arkusz pianki lub styropianu. W takim wypadku łatwiej jest je mocować do statywów. Producenci folii (np. Rosco) i różnego rodzaju odłyśników (np. California Sunbounce czy Lastolite) oferują wiele typów powierzchni i kolorów materiałów. Folie o nierównej strukturze (tzw. groszek) powodują większe rozpraszanie, a błyszczące i jednolite działają jak lustra, skupiając światło. Z reguły wykorzystuje się odbicia srebrne lub białe, ale polecam też wypróbowanie płaszczyzn delikatnie złotych. Robiąc zdjęcia portretowe, stosuję czasem lekkie ocieplenie z jednej strony. Dzięki temu zabiegowi można uzyskać bardziej plastyczny i przestrzenny efekt.
Światło słoneczne zostało zmiękczone przez dyfuzję. Po bokach ustawiono dwa ekrany odbijające - srebrny/lustrzany i lekko złoty/ groszek.

Światło słoneczne często bywa także zbyt intensywne i kontrastowe. Warto w takich wypadkach wykorzystać folie dyfuzyjne, które zmiękczą i rozproszą światło. Są one produkowane w różnych gęstościach i o różnym stopniu rozpraszania.
Różne gęstości folii dyfuzyjnej.

Na ogół używam folii dyfuzyjnych o gęstości 1 lub 0,5 przysłony firmy Rosco. Uważam, że dają one świetną plastykę światła. Folie są naklejane na ramy o różnych gabarytach. Zazwyczaj są to kwadratowe ramki aluminiowe o boku około 1 metra. Jednak w przypadku konieczności rozproszenia światła na większej płaszczyźnie stosuje sie duże ramy tzw. butterfly. Największe z nich mają powierzchnię 6x6 metrów.
Butterfl

W kolejnym odcinku "Światłem Malowane" opiszę pracę z oświetleniem fleszowym w plenerze.

Zapraszam za tydzień!
Szymon Kobusiński

 
Komentarze
Polecane artykuły
Polacy wśród finalistów Urban Photo Awards 2018. Zobaczcie nagrodzone zdjęcia
20 Wrz 2018
Międzynarodowy konkurs fotografii miejskiej Urban 2018 wchodzi w fazę finałową. Poznaliśmy nagrodzone cykle i nazwiska finalistów sekcji pojedynczej. Wśród nich znalazło się aż 5 Polaków.
0
Leica Oskar Barnack Award 2018 - oto zwycięskie prace
18 Wrz 2018
Poznaliśmy wyniki jednego z najbardziej prestiżowych konkursów poświęconych fotografii dokumentalnej. Tegoroczną nagrodę główną Leica Oskar Barnack Award otrzymał belgijski fotograf Max Pinckers. Natomiast wyróżnienie dla wschodzącego talentu powędrowało w ręce pochodzącej z Rosji Mary Gelman. Niestety w tym roku na podium zabrakło Polaków.
1
Fotografia przyrodnicza na luzie. Oto najlepsze zdjęcia z konkursu Comedy Wildlife Photography Awards 2018
17 Wrz 2018
Naturze nie brakuje poczucia humoru! Jeśli nie wierzycie, zobaczcie zdjęcia finalistów konkursu Comedy Wildlife Photography Awards, który od 4 lat nagradza najzabawniejsze zdjęcia przyrodnicze.
1
Eduardo Asenjo Matus: “Na zdjęciach staram się pokazać swoją rzeczywistość”
12 Wrz 2018
Przed wejściem do świata fotografii Chilijczyk Eduardo Asenjo Matus zajmował się malarstwem, ale wkrótce w jego domu zaczęło brakować już ścian do powieszenia obrazów. Dziś jako fotograf mierzy się ze swoją chorobą, starając się opowiedzieć o niej za pomocą zdjęć.
0