Światłem malowane - oświetlanie kilku planów zdjęciowych, część 9

Prezentujemy dziewiąty, przedostatni odcinek cyklu "Światłem malowane". Szymon Kobusiński opisuje w nim zagadnienia związane z oświetlaniem kilku planów zdjęciowych. Zapraszamy do lektury.
Oświetlanie kilku planów zdjęciowych, część 9

Zdjęcie Huberta Urbańskiego z sesji zdjęciowej dla magazynu PRIME, fot. Szymon Kobusiński

Robiąc zdjęcia, staram się wydobyć nie tylko emocje czy nastrój. Bardzo ważna jest dla mnie także plastyka i przestrzeń. Lubię patrzeć na zdjęcia, które mają kilka planów i opowiadają choćby drobną historię. W takich wypadkach drugi plan powinien także mieć swój klimat oświetleniowy.

Powyższe zdjęcie Huberta Urbańskiego dla magazynu Prime zostało zrealizowane z pięcioma lampami. Trzy oświetlały postać bohatera - dwie kontry (Litestick i Satelite) i jedna górna (reflektor z dyfuzją). Pozostałe dwa źródła oświetlały drugie plany, po prawej (ostra kontra z reflektora obrysowująca skaczących statystów) i po lewej stronie kadru (pionowo świecący na dywan flooter).

Oprócz wykorzystania różnych źródeł światła starałem się oddzielać zastawkami poszczególne lampy. Dzięki takim zabiegom fotografia zyskała na dynamice i przestrzeni.

Różnorodne źródła światła i ich kolorystyka na różnych planach. I plan - miękkie (reflektor + dyfuzja full), lekko ocieplone (1/4 CTO)
światlo. Światło kontrowe - reflektor z plastrem miodu. II plan - flooter z filtrem 1/2 CTB + dym.

Lubię wykorzystywać światło kontrowe, pomaga mi ono w odcinaniu różnych planów i mocniejszym zarysowywaniu postaci. Oczywiście świetnie się sprawdza także w tworzeniu bardziej "trójwymiarowych" zdjęć. W zależności od dystansu lampy od modela wykorzystuję różne źródła światła, zazwyczaj są to reflektory o wąskim kącie świecenia.

W swojej pracy często wykorzystuję dym. Lekkie "zamglenie" drugiego planu powoduje uwidocznienie się smug światła i rozostrzenie tła. Bardzo dobrze pomaga także w podkreśleniu perspektywy i dystansu pomiędzy planami zdjęciowymi. Polecam, więc sprzęt do wytwarzania dymu. Kosztuje relatywnie niewiele, a daje wyśmienite efekty. Oczywiście, jak z większością gadgetów, trzeba stosować te zabiegi subtelnie. Zazwyczaj jeden z asystentów obsługujący dymiarkę, wypuszcza dym w odpowiednie miejsce i lekko go rozrzedza rękoma, aby nie pojawiły się jego kłęby.

Maszyna do dymu.

Nie zawsze pierwszy plan na zdjęciu jest tym najważnieszym. Czasem to dopiero kolejny opowiada najistotniejszą historię. W takim wypadku warto zadbać o odpowiednio płytką głębię ostrości. Światło dodatkowo może pomóc w skoncentrowaniu uwagi w odpowiednim miejscu kadru. Takie zabiegi często potrzebne są w fotografii reklamowej, gdzie z założenia odbiorca będzie bardzo krótko koncentrował uwagę na naszej fotografii.

Różnorodne statywy.

Poruszając tematykę rozmaitych źródeł świała, które bardzo często stoją na różnych wysokościach i płaszczyznach, należy wspomnieć o specjalistycznych statywach. Ponieważ wielokrotnie widziałem przewracające się statywy z lampami (...), uważam, że powinny być one dość ciężkie i mieć kilka funkcjonalnych dodatków. Często przydają mi się statywy z "górską nogą" pozwalające na pracę w nierównym terenie, np. ustawienie statywu na schodach. Bardzo pomocne przy ciężkich lampach są też "windy" - statywy, w których za pomocą korbki wysuwa się do góry ich kolejne sekcje.

W przyszłym tygodniu ostatnia część naszych spotkań, w której dalej będę opisywać złożone oświetleniowo plany zdjęciowe.

Pozdrawiam!
Szymon Kobusiński

Komentarze
Polecane artykuły
Smartfonem też zrobisz świetne zdjęcie. Ponad 40 prac Polaków wyróżnionych w konkursie Mobile Photography Awards 2018
11 Lut 2019
Poznaliśmy wyniki ostatniej edycji największego konkursu fotografii mobilnej. Wśród wyróżnionych znalazło się wyjątkowo dużo Polaków. Mamy też 1 miejsce w kategorii Architektura
0
Mohammad Baghal Asghari: “Ludzie myślą, że fotografia to prosta, bezwartościowa sztuka”
8 Lut 2019
W fotografii najważniejszą rzeczą jest dla mnie odnajdywanie na co dzień ukrytych dla mnie rzeczy: zaznajamianie się z różnymi religiami, poznawanie historii ludzi. Często tych bardzo prostych, którzy są bohaterami naszego codziennego życia - opowiada nam irański fotograf Mohammad Baghal Asghari, autor projektu "Forgotten Dried Land"
0
Jak samouk bez szkoły stał się jednym z najważniejszych fotografów XX wieku? Poznajcie historię Gordona Parksa
7 Lut 2019
Filmowiec, kompozytor, pisarz i jeden z najbardziej rozpoznawalnych dokumentalistów XX wieku. Zobaczcie jak rozwijała się wyjątkowa kariera Gordona Parksa.
0
Jury konkursu Fotoreporter Roku 2018 nie przyznało głównej nagrody. Zobaczcie najlepsze zdjęcia z kategorii
4 Lut 2019
Jak co roku, na początku lutego Stowarzyszenie Fotoreporterów nagradza najlepszych polskich fotografów prasowych. Tym razem tytułu Fotoreportera Roku jednak nie przyznano.
0