Światłem malowane - oświetlanie kilku planów zdjęciowych, część 9

Prezentujemy dziewiąty, przedostatni odcinek cyklu "Światłem malowane". Szymon Kobusiński opisuje w nim zagadnienia związane z oświetlaniem kilku planów zdjęciowych. Zapraszamy do lektury.
Oświetlanie kilku planów zdjęciowych, część 9

Zdjęcie Huberta Urbańskiego z sesji zdjęciowej dla magazynu PRIME, fot. Szymon Kobusiński

Robiąc zdjęcia, staram się wydobyć nie tylko emocje czy nastrój. Bardzo ważna jest dla mnie także plastyka i przestrzeń. Lubię patrzeć na zdjęcia, które mają kilka planów i opowiadają choćby drobną historię. W takich wypadkach drugi plan powinien także mieć swój klimat oświetleniowy.

Powyższe zdjęcie Huberta Urbańskiego dla magazynu Prime zostało zrealizowane z pięcioma lampami. Trzy oświetlały postać bohatera - dwie kontry (Litestick i Satelite) i jedna górna (reflektor z dyfuzją). Pozostałe dwa źródła oświetlały drugie plany, po prawej (ostra kontra z reflektora obrysowująca skaczących statystów) i po lewej stronie kadru (pionowo świecący na dywan flooter).

Oprócz wykorzystania różnych źródeł światła starałem się oddzielać zastawkami poszczególne lampy. Dzięki takim zabiegom fotografia zyskała na dynamice i przestrzeni.

Różnorodne źródła światła i ich kolorystyka na różnych planach. I plan - miękkie (reflektor + dyfuzja full), lekko ocieplone (1/4 CTO)
światlo. Światło kontrowe - reflektor z plastrem miodu. II plan - flooter z filtrem 1/2 CTB + dym.

Lubię wykorzystywać światło kontrowe, pomaga mi ono w odcinaniu różnych planów i mocniejszym zarysowywaniu postaci. Oczywiście świetnie się sprawdza także w tworzeniu bardziej "trójwymiarowych" zdjęć. W zależności od dystansu lampy od modela wykorzystuję różne źródła światła, zazwyczaj są to reflektory o wąskim kącie świecenia.

W swojej pracy często wykorzystuję dym. Lekkie "zamglenie" drugiego planu powoduje uwidocznienie się smug światła i rozostrzenie tła. Bardzo dobrze pomaga także w podkreśleniu perspektywy i dystansu pomiędzy planami zdjęciowymi. Polecam, więc sprzęt do wytwarzania dymu. Kosztuje relatywnie niewiele, a daje wyśmienite efekty. Oczywiście, jak z większością gadgetów, trzeba stosować te zabiegi subtelnie. Zazwyczaj jeden z asystentów obsługujący dymiarkę, wypuszcza dym w odpowiednie miejsce i lekko go rozrzedza rękoma, aby nie pojawiły się jego kłęby.

Maszyna do dymu.

Nie zawsze pierwszy plan na zdjęciu jest tym najważnieszym. Czasem to dopiero kolejny opowiada najistotniejszą historię. W takim wypadku warto zadbać o odpowiednio płytką głębię ostrości. Światło dodatkowo może pomóc w skoncentrowaniu uwagi w odpowiednim miejscu kadru. Takie zabiegi często potrzebne są w fotografii reklamowej, gdzie z założenia odbiorca będzie bardzo krótko koncentrował uwagę na naszej fotografii.

Różnorodne statywy.

Poruszając tematykę rozmaitych źródeł świała, które bardzo często stoją na różnych wysokościach i płaszczyznach, należy wspomnieć o specjalistycznych statywach. Ponieważ wielokrotnie widziałem przewracające się statywy z lampami (...), uważam, że powinny być one dość ciężkie i mieć kilka funkcjonalnych dodatków. Często przydają mi się statywy z "górską nogą" pozwalające na pracę w nierównym terenie, np. ustawienie statywu na schodach. Bardzo pomocne przy ciężkich lampach są też "windy" - statywy, w których za pomocą korbki wysuwa się do góry ich kolejne sekcje.

W przyszłym tygodniu ostatnia część naszych spotkań, w której dalej będę opisywać złożone oświetleniowo plany zdjęciowe.

Pozdrawiam!
Szymon Kobusiński

 
Komentarze
Polecane artykuły
Ilya Shtutsa: „Dobra fotografia jest darem“
5 Lis 2018
O swoich początkach, darze jakim jest fotografia czy wpływie prac Arnolda Mindella opowiada nam Ilya Shtutsa - rosyjski entuzjasta street’a, który opisuje fotografię jako grę o nieprzewidywalnym wyniku.
2
Najnowsza sesja Vanity Fair należała do Polaków
2 Lis 2018
Suspiria, włoski horror z lat siedemdziesiątych, doczekał się odświeżenia i właśnie wchodzi na ekrany polskich kin. W obsadzie znalazły się takie gwiazdy jak Tilda Swinton i Dakota Johnson, ale zagrała w nim również Polka - Małgosia Bela. Postprodukcję obszernej sesji obsady filmu dla włoskiego Vanity Fair wykonało studio House OF Retouching.
0
Oded Wagenstein: „Nie możesz po prostu pojawić się u kogoś w drzwiach i poprosić o zdjęcie”
1 Lis 2018
W syberyjskiej wiosce Yar-Sale mieszka grupa starszych kobiet. Większość dni spędzają w odosobnieniu, odizolowane od świata, który kochały. Podczas gdy mężczyźni zwykle zachęcani są do pozostania w migrującej społeczności i utrzymania ról społecznych, kobiety muszą same radzić sobie ze starością. Fotograf Oded Wagenstein przybliża ich historię w projekcie “Forgotten Like Last Year’s Snow”.
0
Siena International Photo Awards 2018 to piękno świata pod różną postacią
30 Paź 2018
Za nami już czwarta edycja prestiżowego konkursu Siena International Photo Awards. W tym roku zwycięzcą został K M Asad - freelancer współpracujący między innymi z Getty Images. Jednak wśród laureatów nie zabrakło też Polaków. III miejsce w kategorii „The beauty of the nature“ zajął Mariusz Potocki, a Bartłomiej Jurecki otrzymał wyróżnienie w sekcji „Journeys & Adventures“.
0