Światłem malowane - światło w portrecie i fotografii modowej, część 6

Zapraszamy na szósty odcinek cyklu "Światłem malowane". Tym razem znany fotograf - Szymon Kobusiński - opowiada czytelnikom fotopolis jakie źródła światła wykorzystuje się w fotografii portretowej i fotografii mody. Jak uzyskać efekt "beauty" - bezcieniowy charakter światła? Przeczytajcie koniecznie!
Światło w portrecie i fotografii modowej
część VI
Szymon Kobusiński


W tym odcinku Światłem Malowane chciałbym skoncentrować Waszą uwagę na źródłach światła wykorzystywanych w fotografii portretowej i modowej. Realizując sesje z udziałem ludzi, często zależy nam na bezcieniowym oświetleniu twarzy. Typ lampy i jej gabaryty sprawiają, że światło staje się mniej lub bardziej kontrastowe. Ważne jest też usytuowanie źródła światła: im bliżej osi obiektywu zamontujemy lampę, tym większe są szanse na bezcieniowy charakter świecenia. Tego typu techniki wykorzystujemy szczególnie w zdjęciach typu "beauty".

[IMGrys1_sm6_kobusinski.jpg;na zdjęciu: Jan Wieczorkowski. Fotografia powstała przy wykorzystaniu 2 lamp - okty (przód nad postacią) i reflektora (kontra). fot. S. Kobusiński ]
Przy fotografowniu twarzy trzeba także zadbać, aby odbicie źródła światła w źrenicy miało ładny kształt,  najlepiej okrągły.
Pamiętajcie jednak, że warto łamać zasady i poszukiwać własnych rozwiązań. Oczywiście, aby tak robić, trzeba przetrenować podstawowe techniki...

Okta i dwustronny srebrno - biały ekran

Wykorzystanie miękkiego światła, "oblewającego" ze wszystkich stron twarz, stanowi punkt wyjścia w tym artykule. W przypadku małego zaplecza sprzętowego proponuję odbijać światło od dużych styropianów, np. 1 x 2 m. Dobrze jest zbudować pewnego rodzaju "pudełko" bezcieniowe, nie tylko dwie boczne ściany, ale także umieścić ekrany powyżej i poniżej twarzy. W takim wypadku świecimy minimum dwiema lampami w styropiany, dzięki czemu światło będzie się rozpraszało równomiernie .

Jednym z najczęściej stosowanych urządzeń jest opisywana przeze mnie we wcześniejszych odcinkach, okta. Szczególnie polecam  rozwiązanie firmy Elinchrom. Jeżeli dysponujecie lampami innej firmy, to można zastosować adaptery pozwalające na połączenie np. lampy Broncolora z oktą Elinchroma.

Zacznijcie od ustawienia okty w osi obiektywu za Wami. Środek lampy ustawcie na statywie trochę powyżej aparatu tak, aby Wasza sylwetka zabierała jak najmniej światła.

Reflektory "Beauty Dish" i "Soft Light"

Bardziej kontrastowym źródłem światła od okty  są reflektory typu "Beauty Dish" i "Soft Light". Mają one białe lub srebrne wewnętrzne powierzchnie. Niektórzy producenci oferują także małe rozpraszacze, montowane przed lampą, w kolorze srebrnym lub złotym. Dzięki temu barwa światła może być naturalna lub ocieplona.

Do większości reflektorów produkowane są nasadki - plastry miodu i zmiękczające dyfuzje.
Klasyczne ustawienie tego typu reflektorów jest takie samo jak w przypadku okty, czyli jak najbliżej osi obiektywu.

ringflash

Ringflash to lampa, która z reguły jest stosowana w fotografii modowej. Praca z tym źródłem światła wymaga pewnego doświadczenia. Przypadkiem można tu uzyskać płaski i nieprzyjemny charakter światła.

Ciekawe efekty pracy Ringflashem powstają nie tylko w studiu. W przypadku dynamicznych zdjęć modowych realizowanych w plenerze uważam tą lampę za bardzo dobre narzędzie.

Lampy Briese i Broncolor

W ostatnich latach kilku czołowych producentów zaoferowało nam szereg lamp typu Para. Największe z nich mają nawet 330 cm średnicy!  Budowa tych urządzeń  pozwala na regulację stopnia skoncentrowania światła.

W kolejnym odcinku Światłem Malowane opiszę różne możliwości wpływania na barwę światła.
 
Pozdrawiam,

Szymon Kobusiński


 
Komentarze
Polecane artykuły
Polacy wśród finalistów Urban Photo Awards 2018. Zobaczcie nagrodzone zdjęcia
20 Wrz 2018
Międzynarodowy konkurs fotografii miejskiej Urban 2018 wchodzi w fazę finałową. Poznaliśmy nagrodzone cykle i nazwiska finalistów sekcji pojedynczej. Wśród nich znalazło się aż 5 Polaków.
0
Leica Oskar Barnack Award 2018 - oto zwycięskie prace
18 Wrz 2018
Poznaliśmy wyniki jednego z najbardziej prestiżowych konkursów poświęconych fotografii dokumentalnej. Tegoroczną nagrodę główną Leica Oskar Barnack Award otrzymał belgijski fotograf Max Pinckers. Natomiast wyróżnienie dla wschodzącego talentu powędrowało w ręce pochodzącej z Rosji Mary Gelman. Niestety w tym roku na podium zabrakło Polaków.
1
Fotografia przyrodnicza na luzie. Oto najlepsze zdjęcia z konkursu Comedy Wildlife Photography Awards 2018
17 Wrz 2018
Naturze nie brakuje poczucia humoru! Jeśli nie wierzycie, zobaczcie zdjęcia finalistów konkursu Comedy Wildlife Photography Awards, który od 4 lat nagradza najzabawniejsze zdjęcia przyrodnicze.
1
Eduardo Asenjo Matus: “Na zdjęciach staram się pokazać swoją rzeczywistość”
12 Wrz 2018
Przed wejściem do świata fotografii Chilijczyk Eduardo Asenjo Matus zajmował się malarstwem, ale wkrótce w jego domu zaczęło brakować już ścian do powieszenia obrazów. Dziś jako fotograf mierzy się ze swoją chorobą, starając się opowiedzieć o niej za pomocą zdjęć.
0