Światłem malowane - światło w portrecie i fotografii modowej, część 6

Zapraszamy na szósty odcinek cyklu "Światłem malowane". Tym razem znany fotograf - Szymon Kobusiński - opowiada czytelnikom fotopolis jakie źródła światła wykorzystuje się w fotografii portretowej i fotografii mody. Jak uzyskać efekt "beauty" - bezcieniowy charakter światła? Przeczytajcie koniecznie!
Światło w portrecie i fotografii modowej
część VI
Szymon Kobusiński

W tym odcinku Światłem Malowane chciałbym skoncentrować Waszą uwagę na źródłach światła wykorzystywanych w fotografii portretowej i modowej. Realizując sesje z udziałem ludzi, często zależy nam na bezcieniowym oświetleniu twarzy. Typ lampy i jej gabaryty sprawiają, że światło staje się mniej lub bardziej kontrastowe. Ważne jest też usytuowanie źródła światła: im bliżej osi obiektywu zamontujemy lampę, tym większe są szanse na bezcieniowy charakter świecenia. Tego typu techniki wykorzystujemy szczególnie w zdjęciach typu "beauty".

[IMGrys1_sm6_kobusinski.jpg;na zdjęciu: Jan Wieczorkowski. Fotografia powstała przy wykorzystaniu 2 lamp - okty (przód nad postacią) i reflektora (kontra). fot. S. Kobusiński ]
Przy fotografowniu twarzy trzeba także zadbać, aby odbicie źródła światła w źrenicy miało ładny kształt,  najlepiej okrągły.
Pamiętajcie jednak, że warto łamać zasady i poszukiwać własnych rozwiązań. Oczywiście, aby tak robić, trzeba przetrenować podstawowe techniki...

Okta i dwustronny srebrno - biały ekran

Wykorzystanie miękkiego światła, "oblewającego" ze wszystkich stron twarz, stanowi punkt wyjścia w tym artykule. W przypadku małego zaplecza sprzętowego proponuję odbijać światło od dużych styropianów, np. 1 x 2 m. Dobrze jest zbudować pewnego rodzaju "pudełko" bezcieniowe, nie tylko dwie boczne ściany, ale także umieścić ekrany powyżej i poniżej twarzy. W takim wypadku świecimy minimum dwiema lampami w styropiany, dzięki czemu światło będzie się rozpraszało równomiernie .

Jednym z najczęściej stosowanych urządzeń jest opisywana przeze mnie we wcześniejszych odcinkach, okta. Szczególnie polecam  rozwiązanie firmy Elinchrom. Jeżeli dysponujecie lampami innej firmy, to można zastosować adaptery pozwalające na połączenie np. lampy Broncolora z oktą Elinchroma.

Zacznijcie od ustawienia okty w osi obiektywu za Wami. Środek lampy ustawcie na statywie trochę powyżej aparatu tak, aby Wasza sylwetka zabierała jak najmniej światła.

Reflektory "Beauty Dish" i "Soft Light"

Bardziej kontrastowym źródłem światła od okty  są reflektory typu "Beauty Dish" i "Soft Light". Mają one białe lub srebrne wewnętrzne powierzchnie. Niektórzy producenci oferują także małe rozpraszacze, montowane przed lampą, w kolorze srebrnym lub złotym. Dzięki temu barwa światła może być naturalna lub ocieplona.

Do większości reflektorów produkowane są nasadki - plastry miodu i zmiękczające dyfuzje.
Klasyczne ustawienie tego typu reflektorów jest takie samo jak w przypadku okty, czyli jak najbliżej osi obiektywu.

ringflash

Ringflash to lampa, która z reguły jest stosowana w fotografii modowej. Praca z tym źródłem światła wymaga pewnego doświadczenia. Przypadkiem można tu uzyskać płaski i nieprzyjemny charakter światła.

Ciekawe efekty pracy Ringflashem powstają nie tylko w studiu. W przypadku dynamicznych zdjęć modowych realizowanych w plenerze uważam tą lampę za bardzo dobre narzędzie.

Lampy Briese i Broncolor

W ostatnich latach kilku czołowych producentów zaoferowało nam szereg lamp typu Para. Największe z nich mają nawet 330 cm średnicy!  Budowa tych urządzeń  pozwala na regulację stopnia skoncentrowania światła.

W kolejnym odcinku Światłem Malowane opiszę różne możliwości wpływania na barwę światła.

Pozdrawiam,

Szymon Kobusiński

Komentarze
Polecane artykuły
“Fotografia to moje zajęcie” - wywiad z Tadeuszem Rolke
24 Maj 2019
Z aparatem pracuje od 75 lat, ale ani myśli odwieszać go na kołek. O ostatnich projektach, pomysłach na kolejne cykle i o kobietach z Tadeuszem Rolke rozmawia Monika Szewczyk.
2
Moscow International Foto Awards 2019 - Polacy zdominowali sekcję photobooków. Triumfują też w pozostałych kategoriach
23 Maj 2019
Tegoroczna odsłona konkursu MIFA przynosi wiele nagród fotografom znad Wisły. Książki fotograficzne Igora Pisuka i Dominiki Koszowskiej uznane zostały najlepszymi publikacjami roku. Oprócz nich triumfy święci jeszcze 9 fotografów z Polski.
0
2
0