Światłem malowane - światło rozproszone, część 4

Zapraszamy do lektury czwartej części cyklu artykułów Szymona Kobusińskiego poświęconych światłu w fotografii. W dzisiejszym "Światłem malowane" autor opowiada o swoich doświadczeniach z rozproszonym światłem fleszowym. Podpowiada jak uzyskać efekt miękkiego oświetlenia i jak zwykle prezentuje wiele ciekawych patentów.
Światło rozproszone, część 4

Jednym z fotografów, których bardzo cenię za styl i plastykę zdjęć, jest Patrick Demarchelier. Jego portrety Keitha Richardsa, Anthony Hopkinsa czy Nadi Vodianovej są mistrzostwem prostoty. Ich ważnym elementem jest miękkie i rozproszone światło. Nadaje ono zdjęciom lekkość i nie odwraca uwagi od portretowanych postaci.

na zdjęciu: piosenkarka Pati. Fotografia wykonana przy użyciu softboxu 100x100cm Broncolor fot. S. Kobusińsk

Innym, bardzo ważnym dla mnie fotografem pozostaje Irving Penn. On także na wielu znakomitych zdjęciach stosował miękkie słoneczne światło wpadające do jego pracowni przez okna w dachu.
Postaram się opowiedzieć w tym odcinku Światłem Malowane o moich doświadczeniach z rozproszonym światłem fleszowym.

różne rodzaje softboksów

Najczęściej stosowanymi urządzeniami fotograficznymi dającymi rozproszone światło są softboxy. Każdy z producentów ma w swojej ofercie duży wybór tego typu urządzeń. Jedne z najlepszych i najsolidniejszych to sprzęt Chimery i Wafera - producentów, którzy oferują mocowania do różnych typów lamp. Gabaryty softboxów są bardzo różne, od małych 50x50cm aż po kilkumetrowe olbrzymy, którymi oświetla się np. samochody. Bardzo pomocnymi rozwiązaniami są mocowane na rzepy plastry miodu. Pozwalają one na uporządkowanie i zawężenie wiązki światła.

Okta firmy Elinchrom, baloon i lightbar Broncolora

Jednym z najbardziej popularnych softboxów jest Okta firmy Elinchrom. Ten duży parasol ma średnicę ok. 190 cm. Dzięki skierowaniu źródła światła w przeciwną stronę niż zwykle zostaje ono bardzo dobrze rozproszone na całej powierzchni. Bardzo często fotografowie korzystają ze sprzętu Broncolora i Profoto, a i tak używają Okty Elinchroma, zmieniając mocowanie źródła światła.

Polecam Wam także przetestować lampę baloon i lightbar Broncolora. Świetnie sprawdzają się przy fotografowaniu we wnętrzach. Baloon pozwala na rozproszenie światła w promieniu 360 stopni, a lightbar daje bardzo silne, rozproszone światło, które można modelować rozstawem wrót.

dwie ramy dyfuzyjne + lampa

Stosując różne źródła światła, pamiętajcie, że ważna jest odległość lampy od fotografowanego przedmiotu. Zmienia się nie tylko moc, ale także charakter oświetlenia. Świecąc z dużego dystansu, możemy uzyskać bardzo miękki charakter oświetlenia.

Wspominałem w pierwszy odcinku Światłem Malowane o pracy z ramami dyfuzyjnymi. Lubię stosować reflektory i rozpraszać światło przez dyfuzję. Dzięki zastosowaniu dwóch ram mam możliwość precyzyjnego rozpraszania światła. Ciekawe, plastyczne efekty powstają, gdy jedna z płaszczyzn znajduje się blisko portretowanej osoby, a druga ustawiona jest blisko źródła światła.

oświetlanie przez butterfly

Grupy kilku osób lub większe przestrzenie warto oświetlać przez duże rozpraszacze - butterfly. Niezależnie, czy będziemy stosowali lampy, czy światło słoneczne, butterfly daje nam możliwość pracy z dużą, miękką płaszczyzną oświetleniową. Takie efekty wyglądają zazwyczaj bardzo naturalnie i mogą dawać bardzo ładne, subtelne światło.

W kolejnym  materiale opiszę kontrastowe źródła światła.
Pozdrawiam!

Szymon Kobusiński



Komentarze
Polecane artykuły
Konsumpcja, jako narzędzie kontroli społecznej na zdjęciach Clemensa Aschera
17 Sty 2019
"Modernist Lunchbreak” jest realizacją mojego większego pragnienia stworzenia równoległego świata. Podobnego do naszego, ale bardziej stylizowanego; świata, w którym uwypuklam pewne zjawiska - mówi nam o swoim projekcie austriacki fotograf.
0
Zobacz 25 zdjęć, które walczą o Nagrodę Publiczności konkursu Wildlife Photographer of the Year 2018
16 Sty 2019
Miłośnicy fotografii przyrodniczej z całego świata mogą już oddawać głosy na swoją ulubioną fotografię konkursu Wildlife Photographer of the Year 2018.
2
Oto dlaczego warto zaufać zawodowcom. Wyniki The Best Wedding Photos Of 2018: Fearless Awards
14 Sty 2019
Poznaliśmy wyniki The Best Wedding Photos Of 2018: Fearless Awards. Wyselekcjonowana galeria 50 zdjęć prezentuje to, co najlepsze w fotografii ślubnej: uchwycone emocje i wyczucie momentu. „Twoje zdjęcia powinny być równie nieustraszone jak Twoja miłość“ - zaznaczają organizatorzy Fearless Awards.
0
Opowiedzieć muzykę zdjęciami - rozmowa z Witkiem Orskim
9 Sty 2019
Dzięki technologicznemu partnerstwu BMW i Canon, powstały niezwykłe wizualizacje, ściśle współgrające z muzyką symfoniczną i prezentowane w najlepszych przestrzeniach koncertowych w Polsce. O genezę tego mariażu pytamy ich autora, Witka Orskiego.
0
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!