Światłem malowane - światło rozproszone, część 4

Zapraszamy do lektury czwartej części cyklu artykułów Szymona Kobusińskiego poświęconych światłu w fotografii. W dzisiejszym "Światłem malowane" autor opowiada o swoich doświadczeniach z rozproszonym światłem fleszowym. Podpowiada jak uzyskać efekt miękkiego oświetlenia i jak zwykle prezentuje wiele ciekawych patentów.
Światło rozproszone, część 4

Jednym z fotografów, których bardzo cenię za styl i plastykę zdjęć, jest Patrick Demarchelier. Jego portrety Keitha Richardsa, Anthony Hopkinsa czy Nadi Vodianovej są mistrzostwem prostoty. Ich ważnym elementem jest miękkie i rozproszone światło. Nadaje ono zdjęciom lekkość i nie odwraca uwagi od portretowanych postaci.

na zdjęciu: piosenkarka Pati. Fotografia wykonana przy użyciu softboxu 100x100cm Broncolor fot. S. Kobusińsk

Innym, bardzo ważnym dla mnie fotografem pozostaje Irving Penn. On także na wielu znakomitych zdjęciach stosował miękkie słoneczne światło wpadające do jego pracowni przez okna w dachu.
Postaram się opowiedzieć w tym odcinku Światłem Malowane o moich doświadczeniach z rozproszonym światłem fleszowym.

różne rodzaje softboksów

Najczęściej stosowanymi urządzeniami fotograficznymi dającymi rozproszone światło są softboxy. Każdy z producentów ma w swojej ofercie duży wybór tego typu urządzeń. Jedne z najlepszych i najsolidniejszych to sprzęt Chimery i Wafera - producentów, którzy oferują mocowania do różnych typów lamp. Gabaryty softboxów są bardzo różne, od małych 50x50cm aż po kilkumetrowe olbrzymy, którymi oświetla się np. samochody. Bardzo pomocnymi rozwiązaniami są mocowane na rzepy plastry miodu. Pozwalają one na uporządkowanie i zawężenie wiązki światła.

Okta firmy Elinchrom, baloon i lightbar Broncolora

Jednym z najbardziej popularnych softboxów jest Okta firmy Elinchrom. Ten duży parasol ma średnicę ok. 190 cm. Dzięki skierowaniu źródła światła w przeciwną stronę niż zwykle zostaje ono bardzo dobrze rozproszone na całej powierzchni. Bardzo często fotografowie korzystają ze sprzętu Broncolora i Profoto, a i tak używają Okty Elinchroma, zmieniając mocowanie źródła światła.

Polecam Wam także przetestować lampę baloon i lightbar Broncolora. Świetnie sprawdzają się przy fotografowaniu we wnętrzach. Baloon pozwala na rozproszenie światła w promieniu 360 stopni, a lightbar daje bardzo silne, rozproszone światło, które można modelować rozstawem wrót.

dwie ramy dyfuzyjne + lampa

Stosując różne źródła światła, pamiętajcie, że ważna jest odległość lampy od fotografowanego przedmiotu. Zmienia się nie tylko moc, ale także charakter oświetlenia. Świecąc z dużego dystansu, możemy uzyskać bardzo miękki charakter oświetlenia.

Wspominałem w pierwszy odcinku Światłem Malowane o pracy z ramami dyfuzyjnymi. Lubię stosować reflektory i rozpraszać światło przez dyfuzję. Dzięki zastosowaniu dwóch ram mam możliwość precyzyjnego rozpraszania światła. Ciekawe, plastyczne efekty powstają, gdy jedna z płaszczyzn znajduje się blisko portretowanej osoby, a druga ustawiona jest blisko źródła światła.

oświetlanie przez butterfly

Grupy kilku osób lub większe przestrzenie warto oświetlać przez duże rozpraszacze - butterfly. Niezależnie, czy będziemy stosowali lampy, czy światło słoneczne, butterfly daje nam możliwość pracy z dużą, miękką płaszczyzną oświetleniową. Takie efekty wyglądają zazwyczaj bardzo naturalnie i mogą dawać bardzo ładne, subtelne światło.

W kolejnym  materiale opiszę kontrastowe źródła światła.
Pozdrawiam!

Szymon Kobusiński



 
Komentarze
Polecane artykuły
Ilya Shtutsa: „Dobra fotografia jest darem“
5 Lis 2018
O swoich początkach, darze jakim jest fotografia czy wpływie prac Arnolda Mindella opowiada nam Ilya Shtutsa - rosyjski entuzjasta street’a, który opisuje fotografię jako grę o nieprzewidywalnym wyniku.
1
Najnowsza sesja Vanity Fair należała do Polaków
2 Lis 2018
Suspiria, włoski horror z lat siedemdziesiątych, doczekał się odświeżenia i właśnie wchodzi na ekrany polskich kin. W obsadzie znalazły się takie gwiazdy jak Tilda Swinton i Dakota Johnson, ale zagrała w nim również Polka - Małgosia Bela. Postprodukcję obszernej sesji obsady filmu dla włoskiego Vanity Fair wykonało studio House OF Retouching.
0
Oded Wagenstein: „Nie możesz po prostu pojawić się u kogoś w drzwiach i poprosić o zdjęcie”
1 Lis 2018
W syberyjskiej wiosce Yar-Sale mieszka grupa starszych kobiet. Większość dni spędzają w odosobnieniu, odizolowane od świata, który kochały. Podczas gdy mężczyźni zwykle zachęcani są do pozostania w migrującej społeczności i utrzymania ról społecznych, kobiety muszą same radzić sobie ze starością. Fotograf Oded Wagenstein przybliża ich historię w projekcie “Forgotten Like Last Year’s Snow”.
0
Siena International Photo Awards 2018 to piękno świata pod różną postacią
30 Paź 2018
Za nami już czwarta edycja prestiżowego konkursu Siena International Photo Awards. W tym roku zwycięzcą został K M Asad - freelancer współpracujący między innymi z Getty Images. Jednak wśród laureatów nie zabrakło też Polaków. III miejsce w kategorii „The beauty of the nature“ zajął Mariusz Potocki, a Bartłomiej Jurecki otrzymał wyróżnienie w sekcji „Journeys & Adventures“.
0