Światłem malowane - światło rozproszone, część 4

Autor: Marta Majewska

25 Lipiec 2009
Artykuł na: 4-5 minut
Zapraszamy do lektury czwartej części cyklu artykułów Szymona Kobusińskiego poświęconych światłu w fotografii. W dzisiejszym "Światłem malowane" autor opowiada o swoich doświadczeniach z rozproszonym światłem fleszowym. Podpowiada jak uzyskać efekt miękkiego oświetlenia i jak zwykle prezentuje wiele ciekawych patentów.

Światło rozproszone, część 4

Jednym z fotografów, których bardzo cenię za styl i plastykę zdjęć, jest Patrick Demarchelier. Jego portrety Keitha Richardsa, Anthony Hopkinsa czy Nadi Vodianovej są mistrzostwem prostoty. Ich ważnym elementem jest miękkie i rozproszone światło. Nadaje ono zdjęciom lekkość i nie odwraca uwagi od portretowanych postaci.

na zdjęciu: piosenkarka Pati. Fotografia wykonana przy użyciu softboxu 100x100cm Broncolor fot. S. Kobusińsk

Innym, bardzo ważnym dla mnie fotografem pozostaje Irving Penn. On także na wielu znakomitych zdjęciach stosował miękkie słoneczne światło wpadające do jego pracowni przez okna w dachu.

Postaram się opowiedzieć w tym odcinku Światłem Malowane o moich doświadczeniach z rozproszonym światłem fleszowym.

różne rodzaje softboksów

Najczęściej stosowanymi urządzeniami fotograficznymi dającymi rozproszone światło są softboxy. Każdy z producentów ma w swojej ofercie duży wybór tego typu urządzeń. Jedne z najlepszych i najsolidniejszych to sprzęt Chimery i Wafera - producentów, którzy oferują mocowania do różnych typów lamp. Gabaryty softboxów są bardzo różne, od małych 50x50cm aż po kilkumetrowe olbrzymy, którymi oświetla się np. samochody. Bardzo pomocnymi rozwiązaniami są mocowane na rzepy plastry miodu. Pozwalają one na uporządkowanie i zawężenie wiązki światła.

Okta firmy Elinchrom, baloon i lightbar Broncolora

Jednym z najbardziej popularnych softboxów jest Okta firmy Elinchrom. Ten duży parasol ma średnicę ok. 190 cm. Dzięki skierowaniu źródła światła w przeciwną stronę niż zwykle zostaje ono bardzo dobrze rozproszone na całej powierzchni. Bardzo często fotografowie korzystają ze sprzętu Broncolora i Profoto, a i tak używają Okty Elinchroma, zmieniając mocowanie źródła światła.

Polecam Wam także przetestować lampę baloon i lightbar Broncolora. Świetnie sprawdzają się przy fotografowaniu we wnętrzach. Baloon pozwala na rozproszenie światła w promieniu 360 stopni, a lightbar daje bardzo silne, rozproszone światło, które można modelować rozstawem wrót.

dwie ramy dyfuzyjne + lampa

Stosując różne źródła światła, pamiętajcie, że ważna jest odległość lampy od fotografowanego przedmiotu. Zmienia się nie tylko moc, ale także charakter oświetlenia. Świecąc z dużego dystansu, możemy uzyskać bardzo miękki charakter oświetlenia.

Wspominałem w pierwszy odcinku Światłem Malowane o pracy z ramami dyfuzyjnymi. Lubię stosować reflektory i rozpraszać światło przez dyfuzję. Dzięki zastosowaniu dwóch ram mam możliwość precyzyjnego rozpraszania światła. Ciekawe, plastyczne efekty powstają, gdy jedna z płaszczyzn znajduje się blisko portretowanej osoby, a druga ustawiona jest blisko źródła światła.

oświetlanie przez butterfly

Grupy kilku osób lub większe przestrzenie warto oświetlać przez duże rozpraszacze - butterfly. Niezależnie, czy będziemy stosowali lampy, czy światło słoneczne, butterfly daje nam możliwość pracy z dużą, miękką płaszczyzną oświetleniową. Takie efekty wyglądają zazwyczaj bardzo naturalnie i mogą dawać bardzo ładne, subtelne światło.

W kolejnym  materiale opiszę kontrastowe źródła światła.

Pozdrawiam!

Szymon Kobusiński

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)