Światłem malowane - korekcja temperatury barwowej, część 7

Autor: Michal Grzegorczyk

18 Sierpień 2009
Artykuł na: 4-5 minut
Prezentujemy siódmy, nieco spóźniony, odcinek cyklu "Światłem malowane". Autor - fotograf Szymon Kobusiński - tym razem omawia zagadnienia związane z korekcją temperatury barwowej. Zapraszamy do lektury.

Korekcja temperatury barwowej, część 7

Fotografia zrealizowana dla PKP. Aktor został oświetlony przez ciepłe filtry (CTO 1/2), a światło kontrowe uzyskano dzięki filtrom niebieskim (CTB 1/4 i 1/2). fot. S. Kobusiński

Czy kolor światła w fotografii jest ważny? Czy pomaga w podkreśleniu nastroju na zdjęciu? Czy da się modyfikować barwę oświetlenia? Tak! Z pewnością doświadczenie i wyobraźnia podpowiadają Wam właśnie taką odpowiedź.

Wyobraźcie sobie, że musicie zrobić zdjęcie reklamowe rodziny siedzącej przy wigilijnym stole. Na uczestnikach kolacji "rozlewa" się ciepłe i miękkie światło, tworzące piękną nastrojową atmosferą. Na drugim planie znajduje się okno, przez które wpada niebieska poświata księżycowej nocy... Czy uda Wam się to zrobić np. w południe w środku wakacji? Tak, musicie oczywiście zadbać tylko o to, aby światło nabrało nie tylko odpowiedniego charakteru, ale także barwy.

Istnieje wiele sposobów, aby modyfikować temperaturę barwową. Postaram się opowiedzieć o kilku, które sam stosuję.

Palnik flesza studyjnego i świecący pilot, Filtr konwersyjny na lampie żarowej, Kolorymetr

Temperatura barwowa podawana jest w Kelwinach. Światło słoneczne to okolice 5500 K, ciepłe światło żarówki to +/- 2800-3500 K, a "zimna" jarzeniówka to min. 7000 K. Otaczają nas tysiące różnych źródeł światła o różnej kolorystyce. Często w miarę upływu czasu żarówki zmieniają swoje barwy. Trudno jest, więc precyzyjnie gołym okiem oszacować temperaturę. Służą do tego, sporadycznie dziś stosowane, kolorymetry. Oczywiście ich popularność była o wiele większa w czasach, gdy musieliśmy zastosować odpowiedni negatyw - do światła dziennego lub sztucznego.

Umiejętne manipulowanie czasem otwarcia migawki i przysłoną może dać bardzo dobre efekty w pracy z różnymi lampami. W przypadku mieszania światla fleszowego i żarowego możemy spowodować, że zarejestrują się oba lub tylko jedno - błyskowe. Jeżeli zależy nam na ciepłym, nastrojowym klimacie, a także na tym, aby np. w pomieszczeniach lampki były wyraźnie rozświetlone, należy stosować dłuższy czas (np. 1/30 s.), a dodatkowo błyskający flesz spowoduje ogólne "zamrożenie" i doświetlenie planu.

Temperatura barwowa jest dziś bardzo często poprawiana w komputerze. Problem zaczyna się w momencie, gdy fotografowany obiekt oświetlany jest różnymi lampami. Wyobraźcie sobie portert z ciepłym przednim światłem i niebieską, intensywną kontrą. Każdy profesjonalny grafik potwierdzi, że łatwiej mu będzie lekko modyfikować kolorystykę niż zmieniać parametry o 180 stopni.

Oczywiście można zakładać filtry bezpośrednio na obiektywy, z reguły jednak korygują one barwę na całej płaszczyźnie obrazu. Podobnie wygląda sytuacja z korekcją temperatury barwowej bezpośrednio w menu aparatu. W mojej pracy o wiele częściej wykorzystuję filtry konwersyjne firmy Rosco CTO (ciepłe) i CTB (zimne) zakładane na źródła światła. Produkowane są one w kilku gęstościach, co pomaga precyzyjniej je dobrać. Pamiętajcie jednak, że niekażdy filtr żółty to CTO, a niebieski to CTB. Często bywają to filtry efektowe.

Naklejony na ramę dyfuzyjną filtr, Próbnik filtrów

Filtry foliowe są sprzedawane w małych arkuszach lub na metry. Można więc w prosty sposób wielkość folii dopasować do różnych źródeł światła.

Często przy oświetlaniu stosuję ramy z dyfuzją, naklejam na nie mniejsze fragmenty folii kolorowej. Mogę przez to uzyskać subtelne zmiany kolorystyki.

Producenci filtrów oferują kilkaset różnych typów folii. Polecam Wam zapoznanie się z tą ofertą.

Źródło światła ustawione za oknem z naklejonym filtrem CTB

Czasem, robiąc zdjęcia, potrzebujemy zmienić charakter światła za oknem. Światło może być zbyt intensywne (załóżcie w takim wypadku filtr szary) lub tak jak w opisywanej we wstępie sytuacji potrzebujemy stworzyć za oknem efekt zmierzchu lub nocy (załóżcie w takim wypadku filtr niebieski/granatowy). Takie sytuacje wymagają wysłonienia całych okien dużymi arkuszami folii.

Generatory Scoro

Ciekawym urządzeniem jest generator Scoro firmy Broncolor (premiera na Photokinie 2008) pozwalający na niewielką zmianę temperatury barwowej światła fleszowego.

W przyszłym tygodniu opiszę kilka kolejnych propozycji modelowania światla.

Pozdrawiam!

Szymon Kobusiński

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)