Światłem malowane - kontrastowe źródła światła, część 5

Autor: Michal Grzegorczyk

1 Sierpień 2009
Artykuł na: 4-5 minut
Zapraszamy na piątą część cyklu artykułów Szymona Kobusińskiego poświęconych światłu w fotografii. W tym tygodniu w "Światłem malowane" można przeczytać o kontrastowych źródłach światła. Zachęcamy do lektury.

Kontrastowe źródła światła, część 5

Na zdjęciu: Radosław Stańczuk i Dariusz Pender (fragment wystawy MEDALIŚCI). Przy realizacji zdjęć wykorzystano 6 lamp z refl

Świadome wykorzystanie charakteru światła to duża sztuka. Miękkie pozwala na podkreślenie dostojności i nastrojowości, a ostre i kontrastowe oświetlenie dynamizuje i podkreśla agresywny charakter fotografowanej sytuacji.

Szczególnie ten drugi styl oświetlania upodobał sobie mistrz Helmut Newton. Na jego zdjęciach nie tylko modelki czy rekwizyty wywołują drapieżność, ale również bardzo ważnym elementem jest także kontrastowy charakter światła.

Różne rodzaje reflektorów + wrota + plastry beauty

Wielkość reflektorów, ich długość, wyprofilowanie, a także wewnętrzna powierzchnia wpływają na rozproszenie wiązki oświetlenia. Im reflektor jest dłuższy, tym węższy staje się snop światła. Natomiast płaski i szeroki reflektor "Beauty" oświetla dość dużą płaszczyznę. Ustawiony blisko osi obiektywu, pozwala na uzyskanie bezcieniowego oświetlenia twarzy.

Bardzo pomocne w pracy z reflektorami są plastry miodu, które produkowane są w różnych gęstościach i grubościach. Pozwalają one na zawężenie wiązki światła.

Producenci sprzętu oferują także do większości reflektorów wrota, które powodują, że możemy precyzyjniej oświetlać plan zdjęciowy np. pomagają uniknąć przypadkowej halacji światła.

Flooter + plastry + wrota

Często stosowanym na planie filmowym i w teatrze źródłem światła jest lampa z wbudowaną soczewką fresnela. Producenci fotograficznego sprzętu oświetleniowego często nazywają ją flooterem.

Dzięki zamontowanej soczewce i mechanizmowi pozwalającemu na przesuwanie źródła światła możemy skoncentrować wiązkę oświetlenia. Wpływa to w znacznym stopniu na plastykę.

Tego typu źródła nadają się do imitowania porannego czy popołudniowego światła słonecznego.

Satelite

Bardzo ciekawym urządzeniem jest reflektor Satelite. Swoim kształtem przypomina antenę satelitarną, pośrodku której montuje się lampę. Dzięki wyprofilowaniu i lustrzanej powierzchni można koncentrować światło. Pozwala to na uzyskanie z dystansu kilku metrów ekstremalnie wysokich mocy błysków.

Satelite bardzo dobrze imituje mocne światło słoneczne. Wielokrotnie używałem tej lampy do oświetlenia kontrowego postaci na dworze. Dzięki dużej mocy skoncentrowanego światła lampa mogła stać bardzo daleko od modela. Efekt przypominał zachądzące słońce.

Litestick

Często stosowanym efektem we współczesnej fotografii (szczególne reklamowej) jest ostre światło kontrowe, "ślizgające" się po twarzach modeli.

Jeżeli kadr jest dość ciasny, polecam w celu uzyskania takich efektów lampę Litestick. Dzięki jej niewielkim gabarytom i dużej mocy (3200 J) idealnie pomoże nam uzyskać efekt mocnego źródła, dającego się dość precyzyjnie ustawić.

W kolejnym odcinku Światłem Malowane opiszę źródła światła stosowane w fotografii portretowej i modowej.

Pozdrawiam!

Szymon Kobusiński

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
12
Jak wybrać kartę pamięci – pojemną, szybką, niekoniecznie drogą
Jak wybrać kartę pamięci – pojemną, szybką, niekoniecznie drogą
Wybór nośnika pamięci zależy nie tylko od tego, jaki typ kart akceptuje nasz aparat, kamera lub dron, ale także, a może przede wszystkim, od rodzaju materiałów, jakie za pomocą tych urządzeń...
19
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)