Światłem malowane - kontrastowe źródła światła, część 5

Zapraszamy na piątą część cyklu artykułów Szymona Kobusińskiego poświęconych światłu w fotografii. W tym tygodniu w "Światłem malowane" można przeczytać o kontrastowych źródłach światła. Zachęcamy do lektury.
Kontrastowe źródła światła, część 5

Na zdjęciu: Radosław Stańczuk i Dariusz Pender (fragment wystawy MEDALIŚCI). Przy realizacji zdjęć wykorzystano 6 lamp z refl

Świadome wykorzystanie charakteru światła to duża sztuka. Miękkie pozwala na podkreślenie dostojności i nastrojowości, a ostre i kontrastowe oświetlenie dynamizuje i podkreśla agresywny charakter fotografowanej sytuacji.

Szczególnie ten drugi styl oświetlania upodobał sobie mistrz Helmut Newton. Na jego zdjęciach nie tylko modelki czy rekwizyty wywołują drapieżność, ale również bardzo ważnym elementem jest także kontrastowy charakter światła.
Różne rodzaje reflektorów + wrota + plastry beauty

Wielkość reflektorów, ich długość, wyprofilowanie, a także wewnętrzna powierzchnia wpływają na rozproszenie wiązki oświetlenia. Im reflektor jest dłuższy, tym węższy staje się snop światła. Natomiast płaski i szeroki reflektor "Beauty" oświetla dość dużą płaszczyznę. Ustawiony blisko osi obiektywu, pozwala na uzyskanie bezcieniowego oświetlenia twarzy.

Bardzo pomocne w pracy z reflektorami są plastry miodu, które produkowane są w różnych gęstościach i grubościach. Pozwalają one na zawężenie wiązki światła.

Producenci sprzętu oferują także do większości reflektorów wrota, które powodują, że możemy precyzyjniej oświetlać plan zdjęciowy np. pomagają uniknąć przypadkowej halacji światła.
Flooter + plastry + wrota

Często stosowanym na planie filmowym i w teatrze źródłem światła jest lampa z wbudowaną soczewką fresnela. Producenci fotograficznego sprzętu oświetleniowego często nazywają ją flooterem.

Dzięki zamontowanej soczewce i mechanizmowi pozwalającemu na przesuwanie źródła światła możemy skoncentrować wiązkę oświetlenia. Wpływa to w znacznym stopniu na plastykę.

Tego typu źródła nadają się do imitowania porannego czy popołudniowego światła słonecznego.
Satelite

Bardzo ciekawym urządzeniem jest reflektor Satelite. Swoim kształtem przypomina antenę satelitarną, pośrodku której montuje się lampę. Dzięki wyprofilowaniu i lustrzanej powierzchni można koncentrować światło. Pozwala to na uzyskanie z dystansu kilku metrów ekstremalnie wysokich mocy błysków.

Satelite bardzo dobrze imituje mocne światło słoneczne. Wielokrotnie używałem tej lampy do oświetlenia kontrowego postaci na dworze. Dzięki dużej mocy skoncentrowanego światła lampa mogła stać bardzo daleko od modela. Efekt przypominał zachądzące słońce.
Litestick

Często stosowanym efektem we współczesnej fotografii (szczególne reklamowej) jest ostre światło kontrowe, "ślizgające" się po twarzach modeli.

Jeżeli kadr jest dość ciasny, polecam w celu uzyskania takich efektów lampę Litestick. Dzięki jej niewielkim gabarytom i dużej mocy (3200 J) idealnie pomoże nam uzyskać efekt mocnego źródła, dającego się dość precyzyjnie ustawić.

W kolejnym odcinku Światłem Malowane opiszę źródła światła stosowane w fotografii portretowej i modowej.

Pozdrawiam!
Szymon Kobusiński

Komentarze
Polecane artykuły
W fotografii przyrody nie ma miejsca na powtórki - o swojej pracy z Fujinon XF 200 mm f/2 R opowiada Dariusz Ogłoza
23 Sty 2019
Jak pierwsze profesjonalne supertele Fujifilm, model Fujinon XF 200 mm f/2 R LM OIS WR sprawdza się w boju? Zapytaliśmy o to Dariusza Ogłozę, który od ponad 20 lat zajmuje się fotografią przyrody.
0
Zmarł Walter Chandoha - fotograf, który robił zdjęcia kotów, zanim stało się to modne
22 Sty 2019
Zdjęcia kotów. Czy jest coś bardziej popularnego, a zarazem… mniej profesjonalnego? W dzisiejszych czasach fotografie psów i kotów kojarzą nam się głównie z fotografią amatorską, ale kto z nas nie uśmiechnie się na widok ładnego kociego pyszczka? Już na długo przed internetem twórcy reklam wiedzieli, że może znacząco zwiększyć sprzedaż ich produktu. Temat ten całe swoje życie zgłębiał Walter Chandoha.
1
Konsumpcja, jako narzędzie kontroli społecznej na zdjęciach Clemensa Aschera
17 Sty 2019
"Modernist Lunchbreak” jest realizacją mojego większego pragnienia stworzenia równoległego świata. Podobnego do naszego, ale bardziej stylizowanego; świata, w którym uwypuklam pewne zjawiska - mówi nam o swoim projekcie austriacki fotograf.
0
Zobacz 25 zdjęć, które walczą o Nagrodę Publiczności konkursu Wildlife Photographer of the Year 2018
16 Sty 2019
Miłośnicy fotografii przyrodniczej z całego świata mogą już oddawać głosy na swoją ulubioną fotografię konkursu Wildlife Photographer of the Year 2018.
2