Światłem malowane - kontrastowe źródła światła, część 5

Zapraszamy na piątą część cyklu artykułów Szymona Kobusińskiego poświęconych światłu w fotografii. W tym tygodniu w "Światłem malowane" można przeczytać o kontrastowych źródłach światła. Zachęcamy do lektury.
Kontrastowe źródła światła, część 5

Na zdjęciu: Radosław Stańczuk i Dariusz Pender (fragment wystawy MEDALIŚCI). Przy realizacji zdjęć wykorzystano 6 lamp z refl

Świadome wykorzystanie charakteru światła to duża sztuka. Miękkie pozwala na podkreślenie dostojności i nastrojowości, a ostre i kontrastowe oświetlenie dynamizuje i podkreśla agresywny charakter fotografowanej sytuacji.

Szczególnie ten drugi styl oświetlania upodobał sobie mistrz Helmut Newton. Na jego zdjęciach nie tylko modelki czy rekwizyty wywołują drapieżność, ale również bardzo ważnym elementem jest także kontrastowy charakter światła.
Różne rodzaje reflektorów + wrota + plastry beauty

Wielkość reflektorów, ich długość, wyprofilowanie, a także wewnętrzna powierzchnia wpływają na rozproszenie wiązki oświetlenia. Im reflektor jest dłuższy, tym węższy staje się snop światła. Natomiast płaski i szeroki reflektor "Beauty" oświetla dość dużą płaszczyznę. Ustawiony blisko osi obiektywu, pozwala na uzyskanie bezcieniowego oświetlenia twarzy.

Bardzo pomocne w pracy z reflektorami są plastry miodu, które produkowane są w różnych gęstościach i grubościach. Pozwalają one na zawężenie wiązki światła.

Producenci sprzętu oferują także do większości reflektorów wrota, które powodują, że możemy precyzyjniej oświetlać plan zdjęciowy np. pomagają uniknąć przypadkowej halacji światła.
Flooter + plastry + wrota

Często stosowanym na planie filmowym i w teatrze źródłem światła jest lampa z wbudowaną soczewką fresnela. Producenci fotograficznego sprzętu oświetleniowego często nazywają ją flooterem.

Dzięki zamontowanej soczewce i mechanizmowi pozwalającemu na przesuwanie źródła światła możemy skoncentrować wiązkę oświetlenia. Wpływa to w znacznym stopniu na plastykę.

Tego typu źródła nadają się do imitowania porannego czy popołudniowego światła słonecznego.
Satelite

Bardzo ciekawym urządzeniem jest reflektor Satelite. Swoim kształtem przypomina antenę satelitarną, pośrodku której montuje się lampę. Dzięki wyprofilowaniu i lustrzanej powierzchni można koncentrować światło. Pozwala to na uzyskanie z dystansu kilku metrów ekstremalnie wysokich mocy błysków.

Satelite bardzo dobrze imituje mocne światło słoneczne. Wielokrotnie używałem tej lampy do oświetlenia kontrowego postaci na dworze. Dzięki dużej mocy skoncentrowanego światła lampa mogła stać bardzo daleko od modela. Efekt przypominał zachądzące słońce.
Litestick

Często stosowanym efektem we współczesnej fotografii (szczególne reklamowej) jest ostre światło kontrowe, "ślizgające" się po twarzach modeli.

Jeżeli kadr jest dość ciasny, polecam w celu uzyskania takich efektów lampę Litestick. Dzięki jej niewielkim gabarytom i dużej mocy (3200 J) idealnie pomoże nam uzyskać efekt mocnego źródła, dającego się dość precyzyjnie ustawić.

W kolejnym odcinku Światłem Malowane opiszę źródła światła stosowane w fotografii portretowej i modowej.

Pozdrawiam!
Szymon Kobusiński

Komentarze
Polecane artykuły
e-oko.pl - sklep fotograficzny na „najwyższym poziomie”
24 Cze 2019
O marzeniu, które przerodziło się w rzeczywistość, potrzebie ciągłego doskonalenia, zmieniającym się rynku fotograficznym i o tym dlaczego warto skupić się na człowieku, a nie samych liczbach - rozmawialiśmy z Cezarym Janickim, współwłaścicielem e-oko.pl.
1
StreetFoto San Francisco 2019 - galeria laureatów to fotografia uliczna w najczystszej postaci
24 Cze 2019
Za nami czwarta edycja StreetFoto San Francisco International Street Photography Awards - niezwykle prestiżowego konkursu skupionego wokół fotografii ulicznej. W gronie finalistów znaleźli się Polacy.
1
Dale Sharpe, słynny łowca burz, fotograf krajobrazu i ambasador Nikona nie żyje
24 Cze 2019
W wieku zaledwie 36 lat zginął w tragicznym wypadku Dale Sharpe. Australijski fotograf krajobrazu i ambasador Nikona znany był głównie ze swoich majestatycznych zdjęć burz.
0
„Wciskając spust migawki, musisz wiedzieć czego szukasz” - rozmowa z Tomaszem Lazarem
19 Cze 2019
O najnowszych projektach, przejściu z ulicy do studia, pracy z aparatem średnioformatowym i tym co robić, by uniknąć nieprzyjemnych sytuacji w fotografii ulicznej rozmawiamy z Tomaszem Lazarem.
0