Światłem malowane - rodzaje światła błyskowego, część 3

Zapraszamy do lektury trzeciej części cyklu artykułów Szymona Kobusińskiego poświęconych światłu w fotografii. W dzisiejszym "Światłem malowane" autor opisuje różne rodzaje światła błyskowego.
Rodzaje światła błyskowego, część 3

Gen. Mieczysław Sawicki (fotograia z wystawy "Ocalić od zapomnienia"). Zdjęcie wykonane przy użyciu lampy kompaktowej Elinchrom 500, fot. S. Kobusiński

W fotografii wykorzystujemy przede wszystkim światło fleszowe. Do zdjęć reporterskich stosujemy małe lampy, które mocujemy bezpośrednio na aparatach, natomiast fotografia studyjna to głównie duże lampy zasilane z generatorów. Gabaryty takiego sprzętu są dość spore, ale dzięki temu mamy możliwość pracy z bardzo mocnym oświetleniem.

Profesjonaliści najczęściej korzystają z generatorów (Power Packs), do których podłączane są lampy. Z reguły istnieje możliwość podłączenie dwóch lub trzech lamp do jednego generatora. Takie rozwiązanie jest dość kosztowne, ale umożliwia pracę z fleszami o dużej mocy. Najczęściej wykorzytywane są generatory o mocy ok. 3000 J, ale oczywiście ich zróżnicowanie jest duże. Zazwyczaj spotykane to 1200, 1500, 2400, 3000, 6000 J. W zależności od producenta i modelu możemy dobrać sprzęt do własnych potrzeb i możliwości finansowych.

W poprzednim odcinku pisałem o sprzęcie zasilanym akumulatorowo. Warto pamiętać też o takich rozwiązaniach. Są urządzenia (np. generator Verso Broncolora), które z powodzeniem spisują się dobrze w plenerze i w studiu.

Przykładowe generatory czołowych producentów: Profoto, Briese, Broncolor, Hensel i Elinchrom

Generatory są sercem i centrum dowodzenia naszego oświetlenia. Dzięki różnym nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym mamy wpływ na wiele form pracy.

Podstawowym podziałem generatorów jest ich moc i to, czy pracują symetrycznie, czy asymetrycznie. Ten ostatni podział dotyczy rozłożenia mocy pomiędzy poszczególne lampy. Oczywiście większe możliwości daje sprzęt asymetryczny.

Nowoczesne urządzenia pozwalają na regulację czasu błysku. Dzięki temu można np. bez problemu "zamrażać" na zdjęciach skaczących ludzi czy spadające krople. Do tego celu polecam Wam generatory Grafit.

Dzięki nowoczesnej elektronice można także generatory ustawiać w sekwencje, a to pozwala na wyzwalanie serii błysków, w odstępach czasowych. Jedną z nowinek z ostatnich miesięcy jest funkcja generatora Scoro pozwalająca na korektę temperatury barwowej błysku. Zmiany kolorystyczne można dokonywać w zakresie +/- 800 K.

Generator Grafi

Wybór generatora stosowny do naszych potrzeb to kluczowa decyzja, ale producenci oferują nam także rozmaite typy lamp. Różnią się one mocą, z reguły bywa to 1500 lub 3000 J. Posiadają także przydatne funkcje np. PulsoG posiada funkcję koncentracji światła.

Warto zapamiętać, że produkowane są także lampy kompaktowe. Posiadają one wbudowane systemy sterowania i nie potrzebują dodatkowych generatorów. Ich moce wahają się zazwyczaj pomiędzy 300, a 1500J. Ten sprzęt ma mało dodatkowych funkcji i jego obsługa jest prostsza. Jeżeli nie potrzebujemy dużych mocy błysku, to warto jest wykorzystać lampy kompaktowe, także ze względów ekonomicznych, są bowiem tańsze w zakupie i wynajmie.

Lampy zasilane z generatorów (PulsoG, Twin i Unilite) i kompaktowe (Minicom80 i Minipuls C 200)

Synchronizacja sprzętu zdjęciowego z lampami odbywa się z reguły za pomocą nadajników radiowych lub na podczerwień. Można też korzystać z połączenia kablem, ale w przypadku dynamicznej pracy ten rodzaj synchronizacji najmniej polecam.

Różne modele sprzętu do synchronizacji

Za tydzień artykuł będzie poświęcony źródłom światła.

Zapraszam i pozdrawiam!
Szymon Kobusiński

Komentarze
Polecane artykuły
“Prace artystów takich jak on są bardzo potrzebne”. Poznaliśmy zwycięzcę Sony World Photography Awards 2019
17 Kwi 2019
Podczas dzisiejszej gali finałowej konkursu SWPA 2018 poznaliśmy laureatów sekcji profesjonalnej oraz zwycięzcę tytułu Fotografa Roku. Tym razem otrzymał go włoski fotoreporter Federico Borella. Zobaczcie nagrodzone prace.
3
Szymon Brodziak uznany najlepszym twórcą fotografii czarno-białej na świecie w konkursie One Eyeland
17 Kwi 2019
Fotograf z Polski zdobył główna nagrodę w konkursie fotografii czarno-białej, organizowanym przez platformę One Eyeland, zrzeszającą zawodowych fotografów z całego świata.
1
Fotograficzne Nagrody Pulitzera 2019
17 Kwi 2019
Za nami kolejne rozdanie Nagród Pulitzera. W kategoriach Feature Photography i Breaking News Photography to prestiżowe wyróżnienie otrzymali Lorenzo Tugnoli z The Washington Post oraz redakcja Reuters.
1
„Bez taryfy ulgowej” - o pracy ze średnim formatem w fotografii podróżniczej rozmawiamy z Jackiem Boneckim
13 Kwi 2019
Jak postrzega zmiany w branży z perspektywy 50-latka? Dlaczego do pracy w terenie zabiera średni format i czemu mimo to fotografuje w JPEG-ach? O aparatach, sztuce patrzenia i radzeniu sobie z ograniczeniami, w dniu jego 50. urodzin rozmawiamy z Jackiem Boneckim.
4