Fujifilm Finepix F550 EXR - test

Na targach CES 2011 firma Fujifilm zaprezentowała dwa bliźniacze modele kompaktów F500 i F550, obydwa z oznaczeniem EXR. Oba aparaty mają 16-megapikselową matrycą EXR BSI-CMOS i 15-krotnym zoom. Zapraszamy do testu bardziej zaawansowanego modelu F550 EXR.

Autor: Sebastian Stasiuk

14 Październik 2011
Artykuł na: 23-28 minut

5. Fotografowanie

Aparat ma wiele trybów tematycznych, do których łatwy dostęp daje tarcza umieszczona na obudowie. Na największą uwagę zasługują tryby o nazwie Adv. oraz EXR. Pierwszy z nich pozwala na wykonywanie automatycznie sklejanych panoram, cyfrowego rozmazywania obiektów znajdujących się w tle, poprawiania osiągów w słabym oświetleniu.

Adv.-Panorama

Drugi to tryb EXR, wizytówka kompaktów Fujifilm. Tryb EXR działa w trzech profilach: priorytetu rozdzielczości (HR), priorytetu dynamiki tonalnej (DR) oraz priorytetu niskiego szumu na wysokich ISO (SN).

AutoEXR

Jak widać na poniższym przykładzie, różnice w wykonanych zdjęciach są niewielkie, a naprawdę wartościowy jest tylko tryb poszerzania zakresu tonalnego, gdzie widać wyraźnie dobrodziejstwa wynikające z nowej matrycy i nowoczesnego procesora.

Dynamic Range-EXR
High Resolution-EXR
Small Noise-EXR

Jeśli chodzi o tryby automatyczne, to Fujifilm oferuje ich całe bogactwo, jak przystało na nowoczesny aparat kompaktowy. Na początku ucieszyła nas obecność trybów kreatywnych, jednak jak się później okazało, ich wykorzystanie jest bardzo ograniczone. Wszystko to dzięki bardzo dużym skokom przy wyborze przesłony.

tryby pracy

Szybkość działania

Prędkość działania, to kolejna trudna kwestia dla Fujifilm F550. Przeglądanie i powiększanie odbywa się bardzo szybko i Fuji przypomina tutaj lustrzanki. Reakcja na przyciski jest natychmiastowa. Na tym jednak kończą się plusy F550. Podczas pracy z aparatem bardzo męczący okazywał się efekt blokowania się aparatu po wykonaniu zdjęcia. Robiąc zdjęcia w trybie pojedynczego strzału ekran najpierw gaśnie na około sekundę, a potem przez około 3-4 sekundy nie reaguje na przyciski dostępu do menu i odtwarzania zdjęć. W tym czasie można zmieniać parametry pierścieniem i robić zdjęcia bez opóźnień.

Autofokus

Działanie autofokusa w Fuji F550 można ocenić jako sprawne i skuteczne. Praca na długich ogniskowych nie będzie powodować problemów. Podczas pracy w słabych warunkach oświetleniowych włącza się dioda wspomagająca AF. Zasięg diody jest bardzo duży, w praktyce nawet do 5 m. Oczywiście są dostępne tryby śledzenia i wykrywania twarzy.

Zdjęcia seryjne

FinePix F550 EXR oferuje kilka trybów zdjęć seryjnych.

Tryb najlepsze zdjęcie umożliwia wybór tempa wykonywania zdjęć seryjnych między 11 kl/s, 8kl/s, 5 kl/s a 3 kl/s. Aparat utrzymuje prędkość 11 kl/s przez pierwszą sekundę. Ciekawa opcja to braketing z symulacją filmów. W tym trybie aparat zapisuje jedno zdjęcie w 3 wariantach kolorystycznych o właściwościach analogicznych do filmów analogowych produkowanych przez Fujifilm: Provia, Astia, Velvia.

Pomiar światła

Aparat oferuje 3 metody pomiaru światła: wielosegmentowy, centralny i uśredniony. Pomiar punktowy działa niemal bezbłędnie i nie można mieć zastrzeżeń do tego elementu. Wielosegmentowy pomiar światła w nowym Fuji działa bardzo słabo, ma dużą tendencje do prześwietlania zdjęć o około 1-1 i 2/3 EV. Błędy pomiaru były zauważalne nie tylko w naturalnych warunkach terenowych, ale również w laboratorium.

Balans bieli

Automatyczny balans bieli działa wzorowo w naturalnym świetle. Zdjęcia wykonane przy świetle jarzeniowym nie pokazały żadnych negatywnych tendencji. Pewne trudności pojawiały się podczas fotografowania w trudnych warunkach oświetleniowych oraz gdy głównym źródłem było światło żarowe. Ocena balansu bieli może być utrudniona, jeśli korzystamy z funkcji symulowania filmów analogowych.

Stabilizacja obrazu

Skuteczność stabilizacji obrazu można ocenić na około 1EV, co jest wynikiem przeciętnym dla tej klasy urządzeń. Na dłuższych ogniskowych można uzyskać nawet do 1.5 EV co można uznać już za wynik dobry.

Filmowanie

F550 EXR oferuje wiele opcji jakości zapisu między innymi: 1920×1080, 1280×720 z dźwiękiem stereo i najciekawszy 320×112 z prędkością 320 kl/s bez dźwięku. Ta ostatnia opcja pozwala nagrać film z dużą ilością klatek na sekundę. Odtwarzany jest on z normalną prędkością, co pozwala na nagrywanie ciekawych ujęć w zwolnionym tempie, niestety w bardzo ograniczonej rozdzielczości. Filmy nagrywane przez Fujifilm F550 są dobrej jakości jak na nagrywane aparatem kompaktowym. Pocieszające jest, iż aparat nie posiada wady typu "galareta" i nie sprawia trudności podczas nastawiania ostrości. Samo filmowanie Przykładowy film jest do poprania poniżej.

Lampa błyskowa

Aparat umożliwiania sterowanie lampą w trybach: wymuszonego błysku, automatycznego błysku oraz wyłączonej lampy. Działanie lampy wbudowanej w aparat można ocenić jako prawidłowe w trybie kiedy lampa jest dopełnieniem światła zastanego, trochę gorzej wypada kiedy jest jedynym źródłem światła.

Podsumowanie

Fujifilm to aparat pełen sprzeczności. Z jednej strony mamy bardzo sprawnie, celnie działający autofokus oraz balans bieli, a z drugiej słaby pomiar światła i przeciętną stabilizacje obrazu. Matryca EXR daje ogromne możliwości, ale gęste upakowanie pikseli na stosunkowo małym sensorze nie pozwala rozwinąć skrzydeł. Dużymi zaletami F550 są bez wątpienia dobrej jakości filmy i możliwość symulowania filmów analogowych.

+ ciekawe tryby pracy matrycy HR, DR i SN

+ tryb seryjny 11 kl/s

+ sprawny i celny AF

+ wzorowy balans bieli w świetle naturalnym i jarzeniowym

+ dobrej jakości filmy

+ symulowanie filmów analogowych

- bardzo słaby pomiar światła

- przeciętna skuteczność stabilizacji obrazu

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
21
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41