Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6
Optyka:
8
Budowa:
7.5
Marka:
Sigma
Nasza ocena:

83%

Do naszej redakcji trafiła pełnoklatkowa Sigma 24-35 mm f/2 DG HSM ART. Pokrywa ona często używany przez zawodowców zakres ogniskowych, oferuje stałe światło f/2 oraz cichy napęd autofokusa. Czy jednak obiektyw sprosta wyśrubowanym oczekiwaniom profesjonalnych fotografów i ma szansę stać się ich pierwszym wyborem?

Autor: Michał Chrzanowski

18 Wrzesień 2015
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

 

4. Rozdzielczość


Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

Jak możemy zauważyć na poniższym wykresie funkcji MTF50, podczas fotografowania z wykorzystaniem ogniskowej 24 mm oraz przy zapisie zdjęć w postaci plików RAW, otrzymamy dobre i co najważniejsze wyrównane wyniki rozdzielczości, nie tylko w centrum, lecz także na brzegach kadru.

Optymalna jakość w centrum kadru zostanie osiągnięta w przedziale przysłon f/2 - f/4 (około 45.55 lp/mm). Natomiast delikatny spadek rozdzielczości zanotujemy od f/5.6 (43.39 lp/mm) i wraz z przymykaniem przysłony obraz będzie tracił na jakości. Z kolei najsłabszy rezultat zanotujemy na f/16 - 32.29 lp/mm - jednak wynik ten będzie zdecydowanie wyższy od akceptowanej granicy 20 lp/mm. Producentowi należy się więc pochwała - jakość obrazu w centrum kadru jest wyrównana i stoi na wysokim poziomie.

Równie dobrze prezentuje się rozdzielczość uzyskana na brzegach kadru. Podobnie jak w centrum wykres tworzy wyrównaną linię, która nie zbliża się do granicy akceptowalności. Optymalną jakość zdjęć otrzymamy podczas fotografowania w przedziale f/4 - f/8 (około 35.16 lp/mm). Z kolei skrajne przysłony będą oferować podobną rozdzielczość - f/2 (28.20 lp/mm), f/16 (29.10 lp/mm)

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Podczas fotografowania na ogniskowej 35 mm (format plików RAW) rozdzielczość w centrum i na brzegach kadru będzie niemal taka sama (brak zauważalnych dysproporcji między liniami wykresu), choć brzegi będą oferować nieznacznie mniejszą jakość obrazu.

W centrum najwyższy rezultat funkcji MTF 50 dla 35 mm osiągniemy na przysłonie f/5.6 (40.72 lp/mm). Z kolei optymalna jakość obrazu utrzyma się w przedziale f/4 - f/11. Najniższa zanotowana wartość rozdzielczości wystąpi na maksymalnie domkniętej przysłonie f/16 - 31.87 lp/mm. Natomiast na najszerszej otwartej przysłonie f/2 jakość obrazu wyniesie 34.82 lp/mm.

Charakterystyka funkcji MTF 50 dla brzegów kadru jest łudząco podobna - wykres tworzy niemalże identyczną linię. Najlepszą jakość obrazu otrzymamy od f/4 (31.82 lp/mm) do f/11 (32.75 lp/mm). W tym przedziale odnotujemy także najwyższy wynik rozdzielczości - 33.93 lp/mm dla f/5.6. Natomiast skrajne przysłony dostarczają jakość obrazu rzędu 27.80 lp/mm (f/2) - 29.00 lp/mm (f/16).
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Poniżej - dla porównania - zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 i MTF10 dla obrazów zapisanych w formacie JPEG. Jak możemy zauważyć, zdjęcia będą prezentować znacznie wyższą rozdzielczość. Jednak zmianie ulegnie charakterystyka wykresów, co świadczy o dysproporcjach między jakością obrazu otrzymaną w centrum i na brzegach kadru.
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.




]> */


]

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
13
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
36
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)