Rozdzielczość

Do naszej redakcji trafiła pełnoklatkowa Sigma 24-35 mm f/2 DG HSM ART. Pokrywa ona często używany przez zawodowców zakres ogniskowych, oferuje stałe światło f/2 oraz cichy napęd autofokusa. Czy jednak obiektyw sprosta wyśrubowanym oczekiwaniom profesjonalnych fotografów i ma szansę stać się ich pierwszym wyborem?

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Jakość obrazu:
8
Cena / Jakość:
6
Optyka:
8
Budowa:
7.5
Nasza ocena
83%
Spis treści
Sigma 24-35 mm f/2 DG HSM ART - test obiektywu Konstrukcja Autofokus Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia do pobrania

 

4. Rozdzielczość


Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

Jak możemy zauważyć na poniższym wykresie funkcji MTF50, podczas fotografowania z wykorzystaniem ogniskowej 24 mm oraz przy zapisie zdjęć w postaci plików RAW, otrzymamy dobre i co najważniejsze wyrównane wyniki rozdzielczości, nie tylko w centrum, lecz także na brzegach kadru.

Optymalna jakość w centrum kadru zostanie osiągnięta w przedziale przysłon f/2 - f/4 (około 45.55 lp/mm). Natomiast delikatny spadek rozdzielczości zanotujemy od f/5.6 (43.39 lp/mm) i wraz z przymykaniem przysłony obraz będzie tracił na jakości. Z kolei najsłabszy rezultat zanotujemy na f/16 - 32.29 lp/mm - jednak wynik ten będzie zdecydowanie wyższy od akceptowanej granicy 20 lp/mm. Producentowi należy się więc pochwała - jakość obrazu w centrum kadru jest wyrównana i stoi na wysokim poziomie.

Równie dobrze prezentuje się rozdzielczość uzyskana na brzegach kadru. Podobnie jak w centrum wykres tworzy wyrównaną linię, która nie zbliża się do granicy akceptowalności. Optymalną jakość zdjęć otrzymamy podczas fotografowania w przedziale f/4 - f/8 (około 35.16 lp/mm). Z kolei skrajne przysłony będą oferować podobną rozdzielczość - f/2 (28.20 lp/mm), f/16 (29.10 lp/mm)

wartości funkcji MTF50, plik RAW, ogniskowa 24 mm wartości funkcji MTF10, plik RAW, ogniskowa 24 mm

Podczas fotografowania na ogniskowej 35 mm (format plików RAW) rozdzielczość w centrum i na brzegach kadru będzie niemal taka sama (brak zauważalnych dysproporcji między liniami wykresu), choć brzegi będą oferować nieznacznie mniejszą jakość obrazu.

W centrum najwyższy rezultat funkcji MTF 50 dla 35 mm osiągniemy na przysłonie f/5.6 (40.72 lp/mm). Z kolei optymalna jakość obrazu utrzyma się w przedziale f/4 - f/11. Najniższa zanotowana wartość rozdzielczości wystąpi na maksymalnie domkniętej przysłonie f/16 - 31.87 lp/mm. Natomiast na najszerszej otwartej przysłonie f/2 jakość obrazu wyniesie 34.82 lp/mm.

Charakterystyka funkcji MTF 50 dla brzegów kadru jest łudząco podobna - wykres tworzy niemalże identyczną linię. Najlepszą jakość obrazu otrzymamy od f/4 (31.82 lp/mm) do f/11 (32.75 lp/mm). W tym przedziale odnotujemy także najwyższy wynik rozdzielczości - 33.93 lp/mm dla f/5.6. Natomiast skrajne przysłony dostarczają jakość obrazu rzędu 27.80 lp/mm (f/2) - 29.00 lp/mm (f/16).
wartości funkcji MTF50, plik RAW, ogniskowa 35 mm wartości funkcji MTF10, plik RAW, ogniskowa 35 mm

Poniżej - dla porównania - zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 i MTF10 dla obrazów zapisanych w formacie JPEG. Jak możemy zauważyć, zdjęcia będą prezentować znacznie wyższą rozdzielczość. Jednak zmianie ulegnie charakterystyka wykresów, co świadczy o dysproporcjach między jakością obrazu otrzymaną w centrum i na brzegach kadru.
wartości funkcji MTF50, plik JPEG, ogniskowa 24 mm wartości funkcji MTF10, plik JPEG, ogniskowa 24 mm wartości funkcji MTF50, plik JPEG, ogniskowa 35 mm wartości funkcji MTF50, plik JPEG, ogniskowa 35 mm

Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.




]> */


]

Spis treści
Sigma 24-35 mm f/2 DG HSM ART - test obiektywu Konstrukcja Autofokus Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Odblaski Podsumowanie Zdjęcia do pobrania
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: test
logo logo
Magazyny
Zamów