Najlepsze książki fotograficzne 2014

Autor: Marcin Grabowiecki

21 Grudzień 2014
Artykuł na: 38-48 minut

Po raz kolejny poprosiliśmy miłośników książek fotograficznych o podzielenie się z nami ich ulubionymi tytułami mijającego roku. Zobaczcie jakie publikacje wybrało dla Was 9 ekspertów - fotografów, kuratorów, historyków sztuki, dziennikarzy i założycieli księgarni.


Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Paweł Szypulski


Rafał Milach "The Winners” Gost
Trudno o mniej oryginalny wybór w kategorii "książka roku 2014" niż "The Winners" Rafała Milacha. Na jednym z profili facebookowych poświęconych fotografii widziałem już nawet żartobliwy tag „#onieznowuwinnersirafalamilacha”, a wrodzona przekora kazała mi długo szukać kontrkandydata. Jak bardzo bym się jednak nie starał, nie potrafię pominąć tej książki. W wielu recenzjach chwalony jest sposób, w jaki została ona zaprojektowana. Nie spotkałem się jednak z próbą zadania pytania, co konkretnie wnosi zastosowany przez autora trick z wklejeniem zdjęć i umieszczeniem towarzyszących im podpisów dosłownie pod fotografiami. Tymczasem od pierwszej chwili, kiedy zobaczyłem tę książkę, uważam, że to właśnie w nim kryje się jej największa wartość. Nigdy wcześniej żadna publikacja, ani wystawa nie sprowokowała mnie do tego, aby zobaczyć słowa przez obrazy. Zawsze tytuły, opisy i eksplikacje przejmowały kontrolę nad zdjęciami. U Milacha jest odwrotnie - to obrazy podporządkowują sobie tekst i manipulują jego znaczeniem. "The Winners" to książka o propagandzie, ale też świetna lekcja widzenia.

Sam Falls "Death Sequence” Karma

"Death Sequence" to jedna z tych książek, o których źle się pisze i trudno opowiada. Z reguły czuję się tak w obliczu nadmiernie poetyckich i egzaltowanych wydawnictw autorów przekonanych, że należy "fotografować sercem". W przypadku książki Fallsa jest inaczej - mam wrażenie, że każdy komentarz może jedynie zaburzać misternie stworzoną ze snapshotów, fotomontaży, dokumentacji instalacji i wystaw oraz wierszy Jamie’go Kanzlera konstrukcję. Wszystko w tej książce jest na swoim miejscu - od dziwnie niedbałych, ale jednocześnie pociągających fotografii do doboru formatu oraz gramatury papieru i okładki, dzięki którym całość świetnie "leży w ręku" - jest masywna i delikatna zarazem.

Susana Vargas (red.) "Mujercitos” RM

Oglądając książki fotograficzne na targach takich, jak Offprint czy Polycopies oraz przeglądając publikacje nominowane w kluczowych konkursach trudno oprzeć się wrażeniu, że ogromna liczba autorów - szczególnie tych korzystających z archiwów - stawia sobie za punkt honoru użycie w jednym tomie jak największej liczby rodzajów i formatów papieru, wszywek, wklejek i wkładek, które koniec końców rozpraszają uwagę i zaciemniają znaczenie projektu. Na tym tle wyjątkowo wyróżnia się hiszpańsko-meksykańskie wydawnictwo RM. Wiele opublikowanych przez nie książek ma w sobie jakiś drobny chwyt, czy "designerski” dodatek, ale zawsze podporządkowany jest on znaczeniu zawartemu w obrazach i ich sekwencji. Tak też jest w przypadku "Mujercitos" - książki zbierającej zdjęcia osób transgenderowych zamieszczanych w latach 1963-1986 na łamach meksykańskiego brukowca Alarma! Magazynowy format i "tabloidowy" projekt graficzny świetnie grają z wybranymi przez Susanę Vargas fotografiami. Całość układa się we frapującą opowieść o dziwnym epizodzie meksykańskiej kultury wizualnej - homofobicznym artykułom publikowanym w znanym z brutalności i agresji tytule towarzyszyły ilustracje traktujące bohaterów nad wyraz podmiotowo.

Paweł Szypulski - twórca wizualny pracujący z różnorodnymi materiałami archiwalnymi. Członek Rady Miesiąca Fotografii w Krakowie. Z wykształcenia antropolog specjalizujący się w krytycznej analizie tekstowych i fotograficznych świadectw osobistych.


Łukasz Gorczyca;
Marcin Grabowiecki;
Joanna Kinowska;
Katarzyna Majak;
Rafał Milach;
Paweł Rubkiewicz;
Maga Sokalska;
Filip Springer;
Paweł Szypulski

10

Następna

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Recenzje
Zaglądając pod podszewkę świata. „Solid Maze” Piotra Zbierskiego
Zaglądając pod podszewkę świata. „Solid Maze” Piotra Zbierskiego
Siła fotografii Zbierskiego nie polega na tym, że odbywa on dalekie podróże, często do miejsc trudno dostępnych. Jej istota tkwi w tym, co w tych miejscach odnajduje. W jego ostatnim...
2
Nowy gracz na rynku lamp - GlareOne Botis 80 i Botis 200 w opinii Jacka Woźniaka
Nowy gracz na rynku lamp - GlareOne Botis 80 i Botis 200 w opinii Jacka Woźniaka
Świeżo wprowadzone na rynek lampy GlareOne z serii Botis to dużo światła w kompaktowej formie zasilanej akumulatorem. O tym, jak nowe modele Botis 80 i Botis 200 sprawdzają się w praktyce, pisze...
8
Psi oddech, psie pazury. „Dogbreath” Matthew Genitempo [RECENZJA]
Psi oddech, psie pazury. „Dogbreath” Matthew Genitempo [RECENZJA]
Po arizońskim Tucson Genitempo oprowadzają lokalni nastolatkowie i to o świecie z ich perspektywy opowiada „Dogbreath”. Nowa książka Amerykanina różni się od swoich poprzedniczek, jest...
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)