Najlepsze książki fotograficzne 2013

Autor: Marcin Grabowiecki

22 Grudzień 2013
Artykuł na: 49-60 minut
Książka fotograficzna zdobywa zasłużenie coraz większe uznanie, stając się jednym z najważniejszych sposobów opowiadania historii za pomocą fotografii. W tym roku po raz pierwszy postanowiliśmy poprosić 12 specjalistów (twórców książek, właścicieli księgarni fotograficznych, kuratorów, grafików, fotografów) o podzielenie się z nami tytułami ich ulubionych książek mijającego roku. Zobaczcie jakie photobooki wybrali: Franek Ammer, Kuba Dąbrowski, Joanna Kinowska, Krzysztof Kowalski, Adam Mazur, Rafał Milach, Ania Nałęcka, Paweł Rubkiewicz, Maga Sokalska, Marta Szymańska, Paweł Szypulski oraz Marcin Grabowiecki.

Krzysztof Kowalski

Lucas Blalock "Windows Mirrors Tabletops"

Lucas Blalock "Windows Mirrors Tabletops"Morel

Fotografia Blalocka bazuje na przeciwieństwach. Z pozoru tradycyjna praktyka, wielki format, martwa natura, użycie przedmiotów codziennego użytku, a z drugiej strony cyfrowa obróbka, skanowanie, multiplikacja, wykorzystywanie prostych zabiegów w Photoshopie. Blalock studiuje medium fotografii, stawia pytania o jej rolę w cyfrowym, przesyconym nią świecie.

Jason Fulford "Hotel Oracle"

Jason Fulford "Hotel Oracle"The Soon Institute

Muszę przyznać, że mam słabość do Fulforda. Może jego tegoroczna książka nie jest tak dobra jak "The Mushroom Collector", ale i tak trzyma poziom. Sposobu w jaki prezentuje swoje prace, czy to w książce, na wystawie czy na swojej stronie www nie da się podrobić. W "Hotel Oracle" jak zwykle umiejętnie łączy tekst z doskonale wyedytowanymi fotografiami. Jak nie uwielbiać artysty, które swoje książki nazywa Raising Frogs for $$$.

Bownik "Disassembly"

Bownik "Disassembly"Mundin

Od dawna nie pojawił się w Polsce tak dobry photobook. Niezwykle skonstruowany. Kiedy przy swoich dwumetrowych odbitkach Bownik zazwyczaj każe nam zrobić krok w tył, w Disassembly (Demontażu) robi na odwrót. Rozbiera nie tylko kwiaty, ale także swoje fotografie na części pierwsze. Odwołuje się do klasyki, studiuje oklepany motyw w fotografii a przy okazji sprawia, że fotografie wydają się być bardzo aktualne. Książce towarzyszy świetny wywiad Kuby Śwircza z artystą.

Krzysztof Kowalski - pochodzi z Jeleniej Góry, mieszka i pracuje w Warszawie. Absolwent Akademii Fotografii, student Instytutu Twórczej Fotografii w Opavie. Fotograf i założyciel Super Salonu, sklepu z książkami i magazynami o kulturze współczesnej w Warszawie. (www.supersalon.org)

1. Wstęp

2. Franek Ammer

3. Kuba Dąbrowski

4. Marcin Grabowiecki

5. Joanna Kinowska

6. Krzysztof Kowalski

7. Adam Mazur

8. Rafał Milach

9. Ania Nałęcka

10. Paweł Rubkiewicz

11. Maga Sokalska

12. Marta Szymańska

13. Paweł Szypulski

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Recenzje
Zaglądając pod podszewkę świata. „Solid Maze” Piotra Zbierskiego
Zaglądając pod podszewkę świata. „Solid Maze” Piotra Zbierskiego
Siła fotografii Zbierskiego nie polega na tym, że odbywa on dalekie podróże, często do miejsc trudno dostępnych. Jej istota tkwi w tym, co w tych miejscach odnajduje. W jego ostatnim...
7
Nowy gracz na rynku lamp - GlareOne Botis 80 i Botis 200 w opinii Jacka Woźniaka
Nowy gracz na rynku lamp - GlareOne Botis 80 i Botis 200 w opinii Jacka Woźniaka
Świeżo wprowadzone na rynek lampy GlareOne z serii Botis to dużo światła w kompaktowej formie zasilanej akumulatorem. O tym, jak nowe modele Botis 80 i Botis 200 sprawdzają się w praktyce, pisze...
8
Psi oddech, psie pazury. „Dogbreath” Matthew Genitempo [RECENZJA]
Psi oddech, psie pazury. „Dogbreath” Matthew Genitempo [RECENZJA]
Po arizońskim Tucson Genitempo oprowadzają lokalni nastolatkowie i to o świecie z ich perspektywy opowiada „Dogbreath”. Nowa książka Amerykanina różni się od swoich poprzedniczek, jest...
8
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)