Oliver Chanarin & Adam Broomberg "Holy Bible" - recenzja

0
Marcin Grabowiecki
10 Wrzesień 2013
Artykuł na: 4-5 minut
"Holy Bible" to najnowsze wydawnictwo tegorocznych laureatów Deutsche Börse Photography Prize - Olivera Chanarina i Adama Broomberga. Imponujaca, 721-stronicowa publikacja wydana przez Mack oparta została na zderzeniu tekstu Pisma Świętego z archiwalnymi zdjęciami z czasów I i II Wojny Światowej.


Holy Bible to najnowsza publikacja duetu Oliver Chanarin i Adam Broomberg. Od lat pracujący razem artyści zostali nie tak dawno uhonorowani prestiżową nagrodą Deutsche Börse Photography Prize. Inspiracją do zajęcia się odważnym tematem były dla nich częściowo zapiski, które Bertold Brecht poczynił w swoim egzemplarzu Pisma Świętego. Twórczość Brechta zainteresowała już ich wcześniej, czego efektem była książka "War Primer 2", która teraz dostępna w wersji elektronicznej. Wydawnictwo może być odczytywane jako kontynuacja wątków podejmowanych przez twórców w ich wcześniejszych publikacjach, takich jak chociażby "People In Trouble Laughing Pushed To The Ground", która to książka była również w całości złożona z fotografii archiwalnych.





"Holy Bible" jest monumentalnym, konceptualnym dziełem. Na 721 stronach mamy do czynienia z konsekwentnie zrealizowanym pomysłem zderzenia archiwalnych obrazów z fragmentami Biblii. Wydawnictwo przypomina Pismo Święte pod każdym względem. Twarda oprawa, złocone strony, cienki papier. Po otwarciu okazuje się, że rzeczywiście jest to Biblia, tylko że poddana interwencji artystów. Na karty jednej z najsłynniejszych ksiąg zostały wklejone zdjęcia pochodzące z The Archive of Modern Conflict. To największa na świecie kolekcja nieoficjalnych zdjęć dokumentujących przemoc, katastrofy i absurdalność wojny. Przewodnikiem po fotografiach zamieszczonych w "Holy Bible" są podkreślone na czerwono fragmenty tekstu. Czasem jest to jedno słowo, czasem zdanie lub jego fragment. W wyniku tego zabiegu powstają zestawienia słów z obrazami - raz dosłowne i poważne, innym razem bardziej abstrakcyjne czy nawet zabawne.





Opisy biblijnych katastrof mają odpowiadać zdjęciom dokumentującym współczesne wydarzenia, na których widzimy rozpacz, cierpienie i śmierć. Książka stawia retoryczne pytania o sens i cel życia, w którym tyle jest przemocy i okrucieństwa. Jest wyrazem naszej bezsilności wobec zła. Zdjęcia dwóch samolotów, z których jeden wzlatuje w przestworza, a drugi spadł na ziemię zderzone są ze słowami: "kto będzie wznosić się w powietrze", "kto będzie obniżać lot", "nie ma różnicy". Bóg nawet jeśli nie jest sprawcą katastrofy, to jest wzywany po to, aby nadać znaczenie i sens niewytłumaczalnym zdarzeniom - pisze Adi Ophir w tekście "Boska przemoc", który jest fragmentem "Dwóch eseji o Bogu i katastrofie". Pracując nad książką artyści mieli w pamięci słowa Ophira, który twierdzi, że Bóg objawia się głównie poprzez kataklizmy i przemoc, a struktury władzy występujące w Biblii korelują z tymi znanymi z nowoczesnych systemów zarządzania.



Jaki jest sens tego wszystkiego? Jedni nie próbują nawet zrozumieć twórczości artystów, inni zachwycają się nowatorskimi rozwiązaniami i intelektualną nadbudową ich dzieł. Jedno jest pewne, Oliver Chanarin i Adam Broomberg stawiają poważne pytania, które mało kto ma odwagę zadawać w obecnych czasach. Drążą nurtujące ich problemy dotyczące potencjału tkwiącego w obrazach. Wychodzą z założenia, że nie tyle samo zdjęcie ma znaczenie, ale kontekst w jakim się znajduje. Interesuje ich odsłanianie mechanizmów stojących za tworzeniem fotografii, ich dystrybucją i odbiorem. Przy okazji nieustannie prowokują, trafiając w czułe punkty naszej poprawności politycznej. Obok "Holy Bible" nie można przejść obojętnie.


Oliver Chanarin & Adam BroombergHoly Bible
Twarda oprawa
Format: 16,2 x 21,6 cm
768 stron
614 zdjęć
Mack 2013

Komentarze
Więcej w kategorii: Recenzje
„To nie była miłość od pierwszego spojrzenia” - Wojtek Wieteska o Fujifilm GFX 50R
„To nie była miłość od pierwszego spojrzenia” - Wojtek Wieteska o Fujifilm GFX 50R
„Wreszcie mogę być w jednym systemie, a nie żonglować pomiędzy kilkoma”. Wojtek Wieteska, znakomity polski artysta, pisze o wrażeniach z pracy z Fujifilm GFX 50R,
4
3
Panasonic Lumix G9 w królestwie zwierząt
Panasonic Lumix G9 w królestwie zwierząt
„Chcę, by wszyscy oglądając moje zdjęcia, czuli, jakby tu byli” - mówi Bence Máté, który testował Lumixa G9 podczas safari w Zimbabwe
9
0
Hasselblad X1D II - opinia Michała „Massy” Mąsiora
Hasselblad X1D II - opinia Michała „Massy” Mąsiora
W oczekiwaniu na redakcyjny test, zapraszam do zapoznania się z moimi subiektywnymi wrażeniami na temat nowego bezlusterkowego aparatu średnioformatowego - Hasselblad...
15
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)