Obiektywy
Viltrox AF 28 mm f/4.5 - znamy polską cenę ultrakompaktowego „naleśnika”
Agfa Scala 200X, Fujifilm Acros czy Kodak Tri-X to tylko kilka symulacji popularnych monochromatycznych klisz filmowych, które możecie pobrać w przygotowanym przez nas pakiecie. Poza opisanymi filmami znalazło się także kilka bonusów, których nie publikowaliśmy.
W ubiegłym tygodniu zakończyliśmy nasz minicykl, który przybliżał symulacje monochromatycznych klisz filmowych. Dziś – w odpowiedzi na liczne prośby czytelników – postanowiliśmy udostępnić do pobrania wszystkie wszystkie presety, które do tej pory wykonaliśmy w poszczególnych odcinkach naszego cyklu. Znajdziecie tu między innymi symulacje kliszy filmowych takich jak Agfa Scala 200X, Kodak T-MAX 400, Ilford Delta, Agfapan, Fujifilm Acros czy Kodak Tri-X. Znalazło się również kilka bonusowych symulacji.
Preset to nic innego jak zestaw ustawień, który w szybki sposób możemy zaaplikować na wybrane zdjęcie bez konieczności przechodzenia do poszczególnych zakładek modułu Develop. Preset może się na przykład składać z korekty ekspozycji, kontrastu oraz nasycenia barwy. Te trzy wartości zostaną złączone w jeden zestaw, który będzie umieszczony w jednej zakładce. Umiejętne użycie presetów może zdecydowanie skrócić naszą pracę nad zdjęciem. Jednak, jak widać na poniższych fotografiach, zastosowanie presetu może - ale nie musi - wiązać się z zakończeniem edycji zdjęcia. Zazwyczaj jest to tylko punkt wyjścia do dalszej korekty forografii. Żaden preset nie zastąpi bowiem samodzielnej, profesjonalnej postprodukcji zdjęć, w której liczą się przecież szczegóły oraz indywidualny styl. Analogicznie nie ma też uniwersalnego presetu, który pasowałby do każdego rodzaju zdjęć, nie ma również ujęcia, do którego pasowałyby wszystkie presety. Wszystko zależy od oświetlenia, kolorystyki, a także naszego gustu.
Poniżej prezentujemy krótki opis poszczególnych presetów oraz efekty, jakie udało się za ich pomocą uzyskać. Po kliknięciu w tytuł kliszy filmowej, zostaniecie przeniesieni na stronę artykułu, w którym opisane są krok po kroku procesy postprodukcji danej symulacji.
Agfa Scala 200X charakteryzuje się bardzo wysoką ostrością i rozdzielczością obrazu, a także imponującym zakresem tonalnym i doskonałym odwzorowaniem czerni i bieli. Dzięki swoim właściwością była często wykorzystywana w sesjach modowych, dokumencie i reportażu oraz architekturze i fotografii krajobrazowej.
Według zapewnień Kodaka, T-MAX 400 jest filmem oferującym najlepszą ostrość i najdrobniejsze ziarno, wśród wszystkich czarno-białych filmów o tej czułości. Poza tym charakteryzuje się wysokim kontrastem i wyrazistością zdjęć. Wszystko to dzięki opatentowanej przez Kodaka i wielokrotnie wypróbowanej emulsji T-GRAIN.
Ilford Delta wciąż jest uwielbiana za wyrazistość i kontrast, a także za bardzo przyjemne dla oka ziarno. Dzięki temu znajduje zastosowanie, jako klisza przeznaczona do codziennego użytku – fantastycznie sprawdza się przy zastanym świetle.
Profesjonaliści uwielbiali Agfapan za możliwość fotografowania nawet w trudniejszych warunkach oświetleniowych. Sprawdzał się zarówno jako film wszechstronnego zastosowania oraz film do „szczególnych zadań”. Dostarczał drobne ziarno, wspaniałe odtworzenie szczegółów oraz wyraźny kontrast. Dzięki czemu pozwalał na wysokiej jakości powiększenia i wydruki.
Fujifilm Acros charakteryzuje się dużą rozpiętością tonalną, zwiększonym kontrastem i bardzo szczegółowym obrazem, a także ultradrobnym ziarnem. Dzięki temu wciąż jest uwielbiany przez wielu miłośników fotografii analogowej.
Kodak Tri-X w świecie fotografii analogowej jest najbardziej popularną czarno-białą kliszą filmową – tak przynajmniej twierdzi firma Kodak. Fotografowie uwielbiają ją w szczególności za wspaniałe przejścia tonalne, dużą szczegółowość – zwłaszcza w ciemniejszych partiach kadru – wyrazisty kontrast i przyjemne dla oka ziarno. Między innymi dlatego szybko została doceniona zwłaszcza w fotoreportażu i fotografii dokumentalnej. W czasach, gdy królowały analogowe aparaty małoobrazkowe, klisza Kodaka Tri-X była pierwszym wyborem fotoreporterów.
Warto podkreślić, że ostateczny wygląd zdjęcia oraz symulacji efektu w głównej mierze zależy od indywidualnego stylu i gustu fotografa. Dlatego też jedno zdjęcie może być punktem wyjścia dla różnych efektów końcowych. Warto jednak zdawać sobie sprawę, z jakich narzędzi możemy skorzystać pracując nad konkretnym zdjęciem.
Poniżej udostępniamy do pobrania plik, w którym znajdują się powyższe presety. Możecie je bez problemu zaimportować do programu Lightroom. Przed tym jednak zalecamy stworzenie odpowiedniego folderu, do którego skopiujecie pobrane ustawienia. Więcej szczegółów i instrukcje, jak poprawnie dokonać importu znajdziecie w naszym poradniku dotyczącym tworzenia oraz importowania presetów
POBIERZ MONOCHROMATYCZNE PRESETY FOTOPOLIS.PL