Zostań w domu, zamów taniej!
Nie wychodź z domu i zamów online swoje ulubione pisma 20% taniej. Skorzystaj z kodu rabatowego: czytajwdomu

Adobe Lightroom w małym palcu – symulacja kliszy filmowej Kodak Tri-X

0

Autor: Michał Chrzanowski

7 Listopad 2015
Artykuł na: 6-9 minut

W kolejnej odsłonie naszego poradnika „Adobe Lightroom w małym palcu” opiszemy, w jaki sposób utworzyć symulację kliszy filmowej Kodak Tri-X.

Kodak Tri-X w świecie fotografii analogowej jest najbardziej popularną czarno-białą kliszą filmową – tak przynajmniej twierdzi firma Kodak. Fotografowie uwielbiają ją w szczególności za wspaniałe przejścia tonalne, dużą szczegółowość – zwłaszcza w ciemniejszych partiach kadru – wyrazisty kontrast i przyjemne dla oka ziarno. Między innymi dlatego szybko została doceniona zwłaszcza w fotoreportażu i fotografii dokumentalnej. W czasach, gdy królowały analogowe aparaty małoobrazkowe, klisza Kodaka Tri-X była pierwszym wyborem fotoreporterów. Dzisiaj pokażemy, jak zbliżony efekt wizualny uzyskać za pomocą kilku narzędzi dostępnych w cyfrowej ciemni, jaką jest program Adobe Lightroom.

Podstawowe ustawienia aparatu

  • aparat: Olympus OM-D E-M5 II
  • obiektyw: Olympus M.ZUIKO Digital 17mm f/1.8
  • format zapisu zdjęć – RAW
  • czas naświetlania – 1/400 sekundy
  • przysłona – f/4
  • czułość matrycy – ISO 200
  • ogniskowa – 17 mm

 

Pierwszym krokiem w tworzeniu symulacji kliszy filmowej Kodak Tri-X jest oczywiście konwersja do monochromu. Dokonujemy tego w możliwie najprostszy sposób poprzez wybranie opcji Black&White, znajdującej się na samej górze zakładki Basic.

Jak możemy zauważyć powyżej, fotografia posiada dużą szczegółowość zarówno w jasnych, jak i ciemnych partiach planu fotograficznego. Niemniej jednak nie wygląda to zbyt estetycznie – brak na zdjęciu kontrastu oraz głębi, które są charakterystyczne dla Kodaka Tri-X. Na szczęście program Lightroom umożliwia wprowadzenie szybkiej korekty za pomocą wspomnianej zakładki Basic. To właśnie w niej skupimy swoją uwagą na tym, by z kadru wydobyć jak najwięcej informacji przy jednoczesnym zwiększeniu wyrazistości. Poprzez zmniejszenie wartości suwaków Highlights odzyskamy nieco więcej informacji z jaśniejszych części. Z kolei poprzez znaczne przesunięcie suwaka Shadows na dodatnią stronę skali zwiększymy szczegółowość ciemniejszych partii. Natomiast w celu zwiększenia kontrastu, suwaki Whites i Blacks ustawimy po przeciwnych stronach skali – odpowiednio wartość -20 i +20. Jeszcze bardziej wzmocnimy ten efekt dzięki suwakom Contrast i Clarity. Dla obu wybierzemy wartość +20.

Następnie w zakładce Tone Curve zmienimy kształt krzywej tonalnej. Ustawimy ją na wzór litery S, co jeszcze bardziej zintensyfikuje zamierzony efekt – zwiększy kontrast i wyrazistość. Oczywiście trzeba pamiętać, aby nie przesadzić, bo nawet najmniejsza modyfikacja może się okazać decydująca.

Większą część postprodukcji mamy już za sobą. Do utworzenia symulacji czarno-białej kliszy filmowej pozostało już tylko kilka detali, jednak będą mieć one znaczny wpływ na ostateczny wygląd zdjęcia. Jak wspominaliśmy we wstępie, Kodak Tri-X charakteryzuje się wyraźnym ziarnem. Dlatego też w zakładce Effects zwiększymy jego ilość i rozmiar. Na fotografię nałożymy również delikatną winietę, tak by zaakcentować temat zdjęcia.

Ponieważ zdjęcie było wykonane w formacie RAW (surowy plik, który potrzebuje cyfrowego wywołania), musimy je wyostrzyć. W tym celu udamy się do zakładki Detail, gdzie zmienimy położenie suwaków odpowiadających za ostrość obrazu.

Ostatnim krokiem będzie ingerencja w suwaki kolorów RGB, które są dostępne w zakładce Camera Calibration. Pomimo tego, że zdjęcie jest monochromatyczne, to zmiana ustawień poszczególnych kolorów wciąż wpływ na to, jaką charakterystykę będą mieć przejścia tonalne. A to z kolei przekłada się na końcowy efekt czerni i bieli.


Zdjęcie przed

Symulacja kliszy filmowej Kodak Tri-X


Powyższe zmiany dokonane w procesie postprodukcji są jedynie przykładem możliwości, jakie daje nam program Adobe Lightroom Jednakże ostateczny wygląd zdjęcia oraz symulacji efektu w głównej mierze zależy od indywidualnego stylu i gustu fotografa. Dlatego też jedno zdjęcie może być punktem wyjścia dla różnych efektów końcowych. Warto jednak zdawać sobie sprawę, z jakich narzędzi możemy skorzystać pracując nad konkretnym zdjęciem.

W kolejnej odsłonie poradnika "Adobe Lightroom w małym palcu" opiszemy symulację kliszy filmowej Fuji Pro 160C.

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Tutoriale
Photoshop - usuń niechciane obiekty z tekstur w perspektywie
Photoshop - usuń niechciane obiekty z tekstur w perspektywie
Choć usuwanie obiektów ze zdjęć w Photoshopie nie należy do bardzo trudnych, niektóre przypadki potrafią spędzić sen z powiek. Na szczęście prawie nigdy nie okaże się...
17
0
Zrobiłeś zdjęcia gwiazd? Pokaż je tak, jak na to zasługują. Oto darmowy kurs postprodukcji astrofotografii
Zrobiłeś zdjęcia gwiazd? Pokaż je tak, jak na to zasługują. Oto darmowy kurs postprodukcji...
Wybierasz się fotografować Perseidy? Zobacz, jak wyciągnąć najwięcej ze zdjęć nocnego nieba. Lonely Speck udostępnia za darmo kurs postprodukcji...
70
0
Photoshop czy Lightroom? Zobacz, który program lepiej nadaje się do wyostrzania zdjęć
Photoshop czy Lightroom? Zobacz, który program lepiej nadaje się do wyostrzania zdjęć
Skutecznie wyostrzane to jeden z najważniejszych końcowych etapów postprodukcji. Może jednak zdjęcia tak samo pomóc, jak i zaszkodzić. Zobacz, jak robić to...
34
0
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)