Adobe Lightroom w małym palcu - symulacja kliszy filmowej Agfa Scala 200X

Adobe Lightroom w małym palcu - symulacja kliszy filmowej Agfa Scala 200X

W dzisiejszej odsłonie poradnika „Adobe Lightroom w małym palcu” pozostajemy w monochromatycznej tematyce. Na tapetę wzięliśmy kolejny popularny czarno-biały film - Agfa Scala 200X.

Nasz mini cykl powoli się rozrasta. W tym tygodniu pokażemy, jak w kilku szybkich krokach utworzyć następną symulację uwielbianej przez fotografów monochromatycznej kliszy filmowej Agfa Scala 200X. Charakteryzuje się ona bardzo wysoką ostrością i rozdzielczością obrazu, a także imponującym zakresem tonalnym i doskonałym odwzorowaniem czerni i bieli. Dzięki swoim właściwością była często wykorzystywana w sesjach modowych, dokumencie i reportażu oraz architekturze i fotografii krajobrazowej.

Podstawowe ustawienia aparatu

  • aparat: Olympus OM-D E-M5 II
  • obiektyw: Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 7-14 mm 1:2.8 PRO
  • format zapisu zdjęć – RAW
  • czas naświetlania – 1/8000 sekundy
  • przysłona – f/2.8
  • czułość matrycy – ISO 800
  • ogniskowa – 7 mm 

 

Pierwszy krok w tworzeniu monochromatycznej symulacji był oczywisty - to przekonwertowanie fotografii do czerni i bieli za pomocą opcji Blacks & White. Następnie zdecydowaliśmy się na delikatne skadrowanie zdjęcia, ponieważ niewielki fragment budynku (lewy górny róg) nie wyglądał za dobrze i w rezultacie za bardzo zwracał na siebie uwagę.

Jak możemy zauważyć powyżej, zdjęcie zostało pozbawione naturalnej wyrazistości. A przecież – jak napisaliśmy we wstępie – wyrazistość oraz kontrast to cechy rozpoznawcze filmu Agfa Scala 200X. Dlatego też nie baliśmy się nieco poszaleć z suwakami Contrast i Clarity. Nadaliśmy im wartość aż +40, d czego normalnie – w innych typach symulacji byśmy się nie posunęli. Jednak w tym przypadku takie działanie było jak najbardziej wskazane i uzasadnione. Co więcej nie był to jedyny etap postprodukcji, w którym ingerowaliśmy w kontrast, ale o tym za moment.

Po mimo dwóch niewielkich zmian fotografia nabrała nieco więcej życia. Niemniej jednak w zakładce Basic było jeszcze kilka rzeczy, które trzeba było wykonać, by jeszcze bardziej spotęgować ten efekt. Po pierwsze musieliśmy wydobyć jak najwięcej szczegółów z najjaśniejszych fragmentów kadru (głównie chodziło o niebo). Dlatego suwak Highlights przesunęliśmy maksymalnie w lewą stronę (-100), co wydobyło informacje zapisane w RAW-ie. Również zwiększyliśmy szczegółowość ciemniejszych fragmentów kadru (szklane budynki) – suwak Shadows umieściliśmy po prawej stronie skali (+40). Następnie – dzięki ustawieniu Whites i Blacks po przeciwnych stronach – jeszcze bardziej zintensyfikowaliśmy kontrast pomiędzy czernią a bielą (odpowiednio +60 i -54).

Następnym przystankiem na drodze tworzenia cyfrowej symulacji kliszy Agfa Scala 200X była zakładka Tone Curve. Z jej suwakami postąpiliśmy podobnie, jak we wcześniejszym przypadku – odzyskaliśmy szczegóły (suwaki Highlights i Shadows) oraz delikatnie zwiększyliśmy kontrast i wyrazistość (suwaki Whites i Blacks). Takie działanie zmieniło tonalność fotografii – barwy nie przechodzą w siebie płynnie, leczy wyraźnie się odcinają.

Tym sposobem zbliżyliśmy się do końca procesu postprodukcji. Niemniej jednak zdecydowaliśmy się jeszcze na dwa istotne zabiegi. Pierwszym z nich było wyostrzenie zdjęcia, ponieważ było ono zapisane jako RAW. Dlatego też w zakładce Detail wartość suwaka Amount ustawiliśmy na 80, co zaakcentowało jedynie najważniejsze linie widoczne w kadrze i nie zwiększyło cyfrowego zaszumienia. W momencie przesuwania suwaka warto jest mieć wciśnięty klawisz Alt, który wyświetli nam kontury, a my będziemy w stanie precyzyjniej wyostrzyć zdjęcie.

Ostatnim krokiem było już tylko nałożenie delikatnego ziarna, które dopełniło cyfrowy odpowiednik błony filmowej Agfa Scala 200X.

Zdjęcie „przed”

Zdjęcie „po”

Powyższe zmiany dokonane w procesie postprodukcji są jedynie przykładem możliwości, jakie daje nam program Adobe Lightroom Jednakże ostateczny wygląd zdjęcia oraz symulacji efektu w głównej mierze zależy od indywidualnego stylu i gustu fotografa. Dlatego też jedno zdjęcie może być punktem wyjścia dla różnych efektów końcowych. Warto jednak zdawać sobie sprawę, z jakich narzędzi możemy skorzystać pracując nad konkretnym zdjęciem.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Jacek Deneka Fotografem Roku konkursu Drone Awards 2019
12 Lip 2019
Jacek Deneka został laureatem Drone Awards 2019. Jednak ta edycja konkursu okazała się wyjątkowo udana dla Polaków. W kategorii „Nature“ zwyciężył Jeremiasz Gądek, a zdjęcia Bartka Wierzbickiego, Grzegorza Tatara i Marcina Giby znalazły się w finałowej galerii.
1
Czy zdjęcia mogą coś zmienić? Te przyczyniły się do zakończenia pracy dzieci w USA
1 Lip 2019
Na początku XX wieku National Child Labour Comittee zatrudniło fotografa w celu udokumentowania wykorzystywania nieletnich do pracy na terenie Stanów Zjednoczonych. Był nim Lewis Hine, a zdjęcia, które wykonał, po raz pierwszy uświadomiły problem opinii publicznej.
0
Alexis Goodwin: „Może powstać niezwykły uliczny kadr, gdy zostanie potraktowany jak kampania reklamowa“
28 Cze 2019
Co się dzieje gdy profesjonalny retuszer i ilustrator sięga po fotografię jako środek wyrazu? Seria Alexisa Goodwina pod tytułem „Shanghai Dreams“ proponuje nam surrealistyczną wizję Szanghaju. Goodwin lawiruje między fantazją a rzeczywistością, uwypuklając codzienne czynności Szanghajczyków, które kształtują kulturę i atmosferę miasta.
2
e-oko.pl - sklep fotograficzny na „najwyższym poziomie”
24 Cze 2019
O marzeniu, które przerodziło się w rzeczywistość, potrzebie ciągłego doskonalenia, zmieniającym się rynku fotograficznym i o tym dlaczego warto skupić się na człowieku, a nie samych liczbach - rozmawialiśmy z Cezarym Janickim, współwłaścicielem e-oko.pl.
1