Adobe Lightroom w małym palcu - symulacja kliszy filmowej Ilford Delta

0
Michał Chrzanowski
30 Styczeń 2016
Artykuł na: 6-9 minut

W dzisiejszej odsłonie naszego poradnika „Adobe Lightroom w małym palcu” zademonstrujemy w jaki sposób utworzyć cyfrową symulację niezwykle popularnej monochromatycznej kliszy filmowej Ilford Delta.

W tym tygodniu kontynuujemy naszą serię cyfrowych symulacji czarno-białych błon światłoczułych. Jako pierwszą w naszym cyklu opisaliśmy Fujifilm Acros. Kolejny w kolejce znalazł się Agfapan. Dziś przyszedł czas na popularną wśród fotografów kliszę Ilford Delta. Wciąż jest uwielbiana za wyrazistość i kontrast, a także za bardzo przyjemne dla oka ziarno. Dzięki temu znajduje zastosowanie, jako klisza przeznaczona do codziennego użytku – fantastycznie sprawdza się przy zastanym świetle. Dziś w kilku krótkich krokach pokażemy w jaki sposób stworzyć odpowiedni preset, który efektem będzie zbliżony do Ilforda Delta.

Podstawowe ustawienia aparatu

Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

  • aparat: Olympus OM-D E-M5 II
  • obiektyw: Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 75 mm f/1.8
  • format zapisu zdjęć – JPEG
  • czas naświetlania – 1/640 sekundy
  • przysłona – f/1.8
  • czułość matrycy – ISO 200
  • ogniskowa – 75 mm 

Początek edycji jak zawsze rozpoczynamy w panelu Basic. Pierwszy krok to przekonwertowanie kolorowego zdjęcia do monochromu. Program Lightroom oferuje dwie możliwości, które możemy zastosować. Pierwsza z nich to przesunięcia suwaka Saturation maksymalnie na lewą stronę skali. Druga to po prostu wybranie opcji Black&White dostępnej na samej górze panelu. Decydujemy się na drugą z opcji, ponieważ bardziej optymalnie radzi sobie z tym procesem.

Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Jak możemy zauważyć na powyższym zdjęciu, przekonwertowanie do monochromu sprawiło, że zdjęcie jest pozbawione kontrastu, ogólnej wyrazistości i wymiarowości. Na szczęście z pomocą przychodzą suwaki zakładki Basic, dzięki którym przywrócimy nieco życia w edytowanej fotografii. Na początek zajmijmy się kontrastem i wyrazistością, ponieważ zdjęcie jest poprawnie naświetlone. Aby nadać fotografii nieco więcej wymiarowości, na początek operować będziemy dwoma suwakami – Contrast i Clarity.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Wprowadzone zmiany są nieznaczne, niemniej jednak linie oraz krawędzie stały się bardziej widoczne. Gdy już przygotowaliśmy sobie odpowiednia bazę mogliśmy za pomocą suwaków zakładki Basic (Highlights, Shadows, Whites i Blacks) zwiększyć zakres tonalny poprzez wydobycie szczegółów z jasnych i ciemnych partii planu fotograficznego. Highlights i Shadows ustawiliśmy po przeciwnych stronach skali – odpowiednio -47 i +47 – co zaowocowało zwiększeniem szczegółowości w ciemnych i jasnych fragmentach fotografii. Z kolei ustawienie suwaka Whites po prawej stronie (+19) rozświetliło nam kadr, zaś Blacks (-6) delikatnie zaciemniło jego najciemniejsze fragmenty.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Następnie przeszliśmy do zakładki Tone Curve, gdzie jeszcze bardziej zwiększyliśmy kontrast pomiędzy jasnymi i ciemnymi partiami zdjęcia. Niemniej jednak, aby tego dokonać nie ingerowaliśmy bezpośrednio w poszczególne krzywe tonalne kanałów RGB. Wykorzystaliśmy wyłącznie suwaki Highlights, Whites, Shadows i Blacks. Pierwszymi dwoma zwiększyliśmy wyrazistość jaśniejszych fragmentów. Kolejnymi przyciemniliśmy zacienione części fotografii, co w rezultacie uwydatniło kontrast.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Przed nami były jeszcze dwa kroki w drodze do utworzenia symulacji kliszy filmowej Ilford Delta. Pierwszym z nich była szczegółowa ingerencja w nasycenie poszczególnych kolorów. Mimo tego, że zdjęcie jest monochromatyczne, to wciąż zmiana barw składowych wpływa na tonację i prezentowanie poszczególnych fragmentów kadru. Dokonaliśmy tego w zakładce HSL/Color/B&W. W tym miejscy rozświetliliśmy główne kolory RGB, czyli czerwony, zielony i niebieski. Dzięki przesunięciu tych suwaków w prawą stronę skali, na zdjęciu zostały rozjaśnione tylko i wyłącznie te podstawowe kolory.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Na zakończenie procesu postprodukcji zdecydowaliśmy się na nałożenie delikatnej winiety i ziarna. Przyciemnienie brzegów kadru skupiło uwagę na centralnej części kadru, czyli głównym, fotografowanym obiekcie, który chcieliśmy uwypuklić. Z kolei drobne ziarno nadało charakterystycznego efektu zdjęć zapisanych na kliszy filmowej.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Zdjęcie „przed”
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Zdjęcie „po”

32
1
10
0
13
0