Adobe Lightroom w małym palcu - edycja świątecznych zdjęć w formacie JPEG

Adobe Lightroom w małym palcu - edycja świątecznych zdjęć w formacie JPEG

W dzisiejszej odsłonie naszego poradnika pokażemy, jak w kilku prostych krokach ze świątecznego zdjęcia wyciągnąć, jak najwięcej.

Wprawdzie święta i Sylwester są już dawno za nami, jednak z pewnością pozostało po nich dużo zdjęć, które czekają na wywołanie. Rodzinne spotkania czy spacery ze znajomymi to wręcz idealna okazja, by wyciągnąć swój aparat. Jednak nie zawsze kadry, który uchwycicie będą zapisywane w formacie RAW – chyba, że ta opcja jest ciągle włączona w waszych aparatach. Najczęstszym typem zdjęć są oczywiście JPEG-i, które – podobnie jak surowe pliki – również można udoskonalić w programie Lightroom – choć w nieco bardziej okrojonej formie. Niemniej jednak wprowadzone zmiany mogą spotęgować wcześniej zamierzony efekt. Dziś właśnie pokażemy kilka bardzo prostych kroków, które sprawdzą się niemal w każdej sytuacji i sprawią, że zdjęcia którymi będziecie się dzielić z rodziną i znajomymi będą wyglądać jeszcze lepiej. Tak więc zaczynamy.

Podstawowe ustawienia aparatu

  • aparat: Nikon D610
  • obiektyw: Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED
  • format zapisu zdjęć – RAW
  • czas naświetlania – 1/60 sekundy
  • przysłona – f/2.8
  • czułość matrycy – ISO 1600
  • ogniskowa – 24 mm


Na początek zdecydowaliśmy się na delikatne skadrowanie zdjęcia, ponieważ naszym zdaniem światełka w lewym dolnym rogu za bardzo rozpraszały uwagę od głównego obiektu. To ważne, ponieważ nawet najdrobniejszy przedmiot może rzucać się w oczy i zniweczyć ogólny odbiór fotografii.

Następnie przeszliśmy do zakładki Basic, w której dokonaliśmy znacznej części postprodukcji. Pierwszą rzeczą było delikatnie ocieplenie fotografii, by zaakcentować złoty kolor ozdoby świątecznej. W tym celu także zwiększyliśmy ogólną kolorystykę poprzez suwak Saturation oraz wzmocniliśmy najmniej nasycone barwy za sprawą ingerencji w ustawienia Vibrance.

Kolejnym etapem było wzmocnienie krawędzi znajdujących się w kadrze. Dokonaliśmy tego dzięki suwakom Contrast i Clarity, które ustawiliśmy odpowiednio na +20 i +30 na skali.

Jednak naszym głównym zamierzeniem było zwiększenie zakresu dynamicznego, tak by odzyskać szczegóły z jasnych i ciemnych partii planu fotograficznego oraz – chyba najważniejsze – zaakcentować światełka znajdujące się na ozdobie. Znaczne przesunięcie suwaków Highlights (+30) i Whites (+50) pomogło w osiągnięciu zaplanowanego efektu. Natomiast wybranie wartości +75 dla Shadows wydobyło informacje z zaciemnionych fragmentów kadru. Z kolei -50 dla suwaka Blacks jeszcze bardziej wzmocniło kontrast.

Mając już wprowadzone wszystkie zmiany w zakładce Basic, zajęliśmy się ingerencją w poszczególne kolory. Na zdjęciu przeważają niebieski i żółty i trochę fiolet, dlatego też wyłącznie te barwy postanowiliśmy jeszcze bardziej rozświetlić. W zakładce HSL przeszliśmy do opcji Luminance i zwiększyliśmy wartość wybranych kolorów. Nie zdecydowaliśmy się na ingerencję w nasycenia, ponieważ naszym zdaniem była ona odpowiednia.

Ostatnim krokiem w procesie postprodukcji było naniesienie na zdjęcie winiety, która skutecznie odseparowała fotografowany obiekt od tła i uwypukliła temat fotografii.

Zdjęcie „przed”

Zdjęcie „po”


Jak widać nawet ze zdjęcie zapisane w formacie JPEG można ulepszyć i sprawić, że będzie wyglądać lepiej niż plik prosto z aparatu. Jednak w edycji trzeba kierować się zasadą akcentowania tego, co chcemy uwypuklić i odwrócenia uwagi od rzeczy, które są mniej istotne. Trudno jest zatem utworzyć idealny preset, który sprawdziłby się w każdym typie zdjęć. Ważne jest, aby próbować różnych technik, na przykład przy zdjęciach ozdób lub światełek dobrze sprawdza się rozświetlenia fotografii i wzmocnienie kontrastu, które sprawi, że obraz nabierze wymiarowości. Jednak najlepiej sprawdza się metoda prób i błędów.

Powyższe zmiany dokonane w procesie postprodukcji są jedynie przykładem możliwości, jakie daje nam program Adobe Lightroom Jednakże ostateczny wygląd zdjęcia oraz symulacji efektu w głównej mierze zależy od indywidualnego stylu i gustu fotografa. Dlatego też jedno zdjęcie może być punktem wyjścia dla różnych efektów końcowych. Warto jednak zdawać sobie sprawę, z jakich narzędzi możemy skorzystać pracując nad konkretnym zdjęciem.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Jacek Deneka Fotografem Roku konkursu Drone Awards 2019
12 Lip 2019
Jacek Deneka został laureatem Drone Awards 2019. Jednak ta edycja konkursu okazała się wyjątkowo udana dla Polaków. W kategorii „Nature“ zwyciężył Jeremiasz Gądek, a zdjęcia Bartka Wierzbickiego, Grzegorza Tatara i Marcina Giby znalazły się w finałowej galerii.
1
Czy zdjęcia mogą coś zmienić? Te przyczyniły się do zakończenia pracy dzieci w USA
1 Lip 2019
Na początku XX wieku National Child Labour Comittee zatrudniło fotografa w celu udokumentowania wykorzystywania nieletnich do pracy na terenie Stanów Zjednoczonych. Był nim Lewis Hine, a zdjęcia, które wykonał, po raz pierwszy uświadomiły problem opinii publicznej.
0
Alexis Goodwin: „Może powstać niezwykły uliczny kadr, gdy zostanie potraktowany jak kampania reklamowa“
28 Cze 2019
Co się dzieje gdy profesjonalny retuszer i ilustrator sięga po fotografię jako środek wyrazu? Seria Alexisa Goodwina pod tytułem „Shanghai Dreams“ proponuje nam surrealistyczną wizję Szanghaju. Goodwin lawiruje między fantazją a rzeczywistością, uwypuklając codzienne czynności Szanghajczyków, które kształtują kulturę i atmosferę miasta.
2
e-oko.pl - sklep fotograficzny na „najwyższym poziomie”
24 Cze 2019
O marzeniu, które przerodziło się w rzeczywistość, potrzebie ciągłego doskonalenia, zmieniającym się rynku fotograficznym i o tym dlaczego warto skupić się na człowieku, a nie samych liczbach - rozmawialiśmy z Cezarym Janickim, współwłaścicielem e-oko.pl.
1