Prawo a fotografia - o fotografowaniu architektury

Autor: Michal Grzegorczyk

26 Luty 2011
Artykuł na: 4-5 minut
Zapraszamy do lektury kolejnej części cyklu "Prawo a fotografia". Tym razem ekspert serwisu TwojePorady.pl odpowiada na pytanie o prawo do fotografowania architektury i późniejszego wykorzystania tych zdjęć. Zapraszamy do lektury.

Dziękujemy za uwagi, opinie i liczne maile na temat cyklu "Prawo a fotografia". Zgłoszone problemy prawne przekazaliśmy ekspertom z serwisu TwojePorady.pl. Odpowiedzi na najczęściej powtarzające się pytania będziemy publikować w kolejnych tygodniach. Oczywiście nadal możecie przesyłać nam opisy wątpliwych z prawnego punktu widzenia sytuacji - piszcie na adres kontakt@fotopolis.pl (dodając w tytule maila "porady prawne").

Lubię robić zdjęcia architektury. Czy mogę bez ograniczeń fotografować budynki i później ewentualnie wykorzystywać te zdjęcia komercyjnie?

Odpowiada Katarzyna Krupa,
Kancelaria Prawna Spaczyński, Szczepaniak i Wspólnicy sp.k.: Biorąc pod uwagę obowiązujący stan prawny, różnorodność odpowiedzi uzależniona jest od sytuacji. Budynek będący realizacją projektu architektonicznego, a więc utworu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej jako: "Ustawa"), może bowiem znajdować się w różnych miejscach (prywatnych, publicznych, o specjalnym statusie np.: ze względów bezpieczeństwa czy ochrony przyrody), co będzie różnicowało sytuację prawną dopuszczalności jego fotografowania, a następnie możliwości wykorzystania i rozpowszechniania jego zdjęć. W celu przedstawienia kilku generalnych zasad rządzących przedmiotowym zagadnieniem dokonałam odróżnienia dopuszczalności i możliwości samego fotografowania od dopuszczalność i możliwości jego wykorzystywania i rozpowszechniania.

Dopuszczalność fotografowania

Na wstępie należy zauważyć, że fotografowanie budynków może naruszać pewne dobra i uzasadnione interesy osób nimi dysponujących (przede wszystkich właściciela, ale także najemców oraz innych korzystających z budynków). Co do zasady fotograf, który przebywa w ogólnodostępnym miejscu publicznym, może w takim miejscu fotografować znajdujące się tam obiekty, o ile jego działanie nie powoduje utrudnień lub zagrożeń dla korzystania z takiego miejsca przez innych, samego miejsca lub znajdujących się w nim budynków. Inaczej jest w przypadku miejsc prywatnych, do których dostęp może zostać zabroniony lub ograniczone przez właściciela.

Rozpowszechnianie fotografii

Zgodnie z art. 33 pkt 1 Ustawy dozwolone jest rozpowszechnianie, a więc odtwarzanie dowolną techniką i udostępnianie publiczne, utworów wystawionych na stałe na ogólnie dostępnych drogach, ulicach, placach lub w ogrodach, jednak nie do tego samego użytku. Oznacza to, że np.: kamienica na rynku miasta może być utrwalona na zdjęciu i rozpowszechniona w celach komercyjnych np.: na kartkach pocztowych z widokiem na miasto. Niedopuszczalne jest jednak "kopiowanie" tych obiektów z tym samym przeznaczeniem. Zatem np.: interesująca kamienica nie może zostać na podstawie zrobionego zdjęcia odtworzona i postawiona jako kamienica w innym miejscu.

Sytuacje szczególne

Na zakończenie warto zwrócić uwagę na rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 czerwca 2003 r. w sprawie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony, z którego wyprowadza się zakaz fotografowania przedmiotowych obiektów.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (13)