"Twoje zdjęcie. Twoje prawo." - kampania edukacyjna Nikona

Autor: Michal Grzegorczyk

23 Maj 2011
Artykuł na: 4-5 minut
Nikon rozpoczął kampanię edukacyjną dotyczącą ochrony praw autorskich oraz prawa do wizerunku w kontekście fotografii. W jej ramach powstała strona internetowa z poradami, artykułami, a także wzorami potrzebnych umów i licencji.

"Twoje zdjęcie. Twoje prawo." - pod takim hasłem ruszyła kampania edukacyjna Nikona skierowana do wszystkich, którzy w swojej pracy wykrzystują zdjęcia. Kampania dotyczy ochrony praw autorskich oraz prawa do wizerunku w kontekście fotografii. Jej centralnym elementem jest strona internetowa {LNK|http://fotoprawo.pl/;www.fotoprawo.pl, na której znajdą się porady, artykuły, a także wzory potrzebnych umów i licencji. Kolejny fragment kampanii to monitoring rynku prasy badający liczbę "niczyich" zdjęć publikowanych w polskich gazetach. Powstał też "Kodeks dobrych praktyk" czyli lista zasad, których przestrzeganie ma zapewnić dobrą współpracę pomiędzy fotografami i zleceniodawcami.

]

Więcej informacji na temat kampanii "Twoje zdjęcie. Twoje prawo." można znaleźć w informacji prasowej:

Nikon dba o prawa fotografów

Nowa kampania edukacyjna Nikon Polska

"Twoje zdjęcie. Twoje prawo." - pod tym hasłem Nikon Polska rozpoczyna kampanię edukacyjną dotyczącą ochrony praw autorskich oraz prawa do wizerunku w kontekście fotografii. Projekt skierowany jest do wszystkich, którzy w swojej pracy wykorzystują zdjęcia. Głównym jego elementem jest strona internetowa www.fotoprawo.pl, na której znaleźć można nie tylko kompendium wiedzy z zakresu ochrony prawa autorskiego, ale także wzory licencji i umów. Pojawi się tam również wkrótce lista instytucji będących wzorem dobrych praktyk w tym obszarze.

Celem projektu "Twoje zdjęcie. Twoje prawo." jest przekazanie w sposób przejrzysty wiedzy na temat praw autorskich oraz wskazanie narzędzi ich ochrony. Poprzez kampanię firma Nikon Polska chce zwrócić uwagę na obowiązki, jakie spoczywają na fotografach oraz osobach, które korzystają z ich prac. Projekt skierowany jest nie tylko do fotografów, ale także agencji fotograficznych i reklamowych, domów mediowych, redakcji gazet oraz wszystkich firm i organizacji związanych z fotografią.

"Jako jedna z czołowych firm fotograficznych na świecie nie tylko tworzymy narzędzia do pracy fotografów, ale chcemy także dbać o losy powstających za ich pomocą dzieł. Łamanie prawa autorskiego i prawa do wizerunku przyjmuje wiele form: od kradzieży zdjęcia, przez nieodpowiednie podpisanie, po nieuprawnione wykorzystanie. Często dzieje się to nie z powodu złej woli, ale z niewiedzy, braku czasu czy niedopatrzenia. Dzięki projektowi "Twoje zdjęcie. Twoje prawo." chcemy zwrócić uwagę na to, że żadne zdjęcie nie jest niczyje. Każde ktoś wykonał i tylko on może decydować o jego losie, bez względu na to, czy jest fotografem zawodowym czy fotoamatorem. Ponadto wszyscy profesjonaliści zajmujący się obrotem fotografiami powinni zdawać sobie sprawę z wagi swoich obowiązków. Jest to tym bardziej potrzebne w dobie dynamicznego rozwoju fotografii cyfrowej oraz łatwości rozpowszechnienia, jaką daje internet. Z jednej strony jest to fascynujące, z drugiej sprzyja jednak nadużyciom." - mówi Wiktor Sobolewski, koordynator projektu w Nikon Polska.

Platforma www.fotoprawo.pl to nie tylko miejsce w sieci, w którym co tydzień omawiane będą najciekawsze problemy ochrony praw autorskich oraz prawa do wizerunku, z którymi fotograf spotyka się na co dzień – w założeniu ma być to także miejsce wymiany dobrych doświadczeń z tego zakresu. Fotografowie dowiedzą się, jak ochronić owoce swojej pracy, jak postępować w przypadku, gdy ich prawa zostały złamane oraz zyskają dostęp do pomocnych wzorów dokumentów.

Jednym z elementów projektu "Twoje zdjęcie. Twoje prawo." jest swoisty monitoring rynku prasy ukierunkowany na zbadanie liczby zdjęć "niczyich" w czołowych polskich gazetach. W ramach projektu powstał także "Kodeks dobrych praktyk" czyli lista zasad, których przestrzeganie ma zapewnić dobrą współpracę pomiędzy fotografami i zleceniodawcami.

Więcej informacji na: www.fotoprawo.pl

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)