10. urodziny fotopolis.pl: Adam Lach

Autor: Marcin Grabowiecki

7 Listopad 2011
Artykuł na: 4-5 minut
Prezentujemy kolejną część jubileuszowego cyklu, w którym pytamy dziesięciu polskich fotografów o ostatnie dziesięć lat w fotografii i ich życiu zawodowym. Dziś naszym bohaterem jest fotograf Napo Images - Adam Lach. Zachęcamy do lektury!
Adam Lach

Czy pamiętasz na jakim etapie artystycznego rozwoju byłeś 10 lat temu?

Pamiętam tyle, że w fotografii od razu interesowała mnie ulica. W 1999 roku kupiłem sobie praktikę i biegałem po ulicy. Mam dotąd swoje pierwsze negatywy, które były bardziej zapisem miejsc i przyjaciół, a niżeli konkretnym esejem o moim mieście. Później, jak to zazwyczaj ma miejsce z fotoreporterami, ambicja wzięła górę i dość szybko starałem się znaleźć sens i cel w fotografowaniu.

Czy zaobserwowałeś jakieś zmiany na rynku fotograficznym, które zaszły w ciągu ostatnich 10 lat?

Zmiany zaszły potworne. W 2003 roku zacząłem zarabiać na fotografii - musiałem zrezygnować z fotografii negatywowej na rzecz cyfrowej. To bardzo szerokie pytanie, na które nie da się krótko odpowiedzieć. Na pewno po latach świetności fotoreportażu, pięknych publikacjach w magazynach, nastał czas fotografii kolekcjonerskiej, sprzedawanej na aukcjach czy wystawach. Oczywiście fotoreportaż nadal istnieje i ma się dobrze. Co jednak najważniejsze, to fakt, że rynek otwarł się na zmiany. Fotoreporter/ fotograf jeszcze dziesięć lat temu zamknięty był w ramy, które ustalił rynek: fotoreportaż, moda, fotografia artystyczna etc. Teraz bardzo popularny stał się dokument fotograficzny, które te ramy scalił w jedną całość i teraz od fotografa zależy, w jaki sposób chce opowiadać swoją historię. To myślę najważniejsza i najpiękniejsza zmiana na rynku.

Adam Lach. Z cyklu "Sunny Beach", 2010, fotografia czarno-biała, Ilford HP5 120, wydruk archiwalny w technologii DIGIGRAPHIE, podłoże Traditional Photo Paper 330g, 20x20 cm (w św. passe-partout), 30x30 (z ramą), sygn. na odwrocie, nienumerowana, cena 600 zł

Co wniosło ostatnie 10 lat do Twojej świadomości fotograficznej?

Niesamowicie wiele zmieniło się w moim życiu. Miały na to wpływ m.in. spotkania z ludźmi, którzy poprowadzili moją edukację fotograficzną na początku wieku. Drogi, które wybierałem nauczyły mnie rozumienia świata fotografii, nauczyły mnie starać się zrozumieć siebie, zrozumieć co mnie w fotografii interesuje. Kiedy z przyjaciółmi zakładaliśmy Napo Images naszym celem była wewnętrzna edukacja, bardzo częste wzajemne rozmowy - to zmieniło w nas wiele, w sposobie podchodzenia do tego, jak chcemy opowiadać nasze historie. Wspieramy się w tym bardzo mocno. Trudno jest jednak wskazać co konkretnie się zmieniło, trudno bowiem wskazywać zmiany w trakcie ciągłego rozwoju. Twoje tezy bowiem mogą przez przypadek stać się pompatyczne i nieszczere.

Czy możesz opowiedzieć o pracy, którą przekazałeś na aukcję?

To zdjęcie z cyklu "Sunny Beach" i zarazem fragment projektu o Morzu Czarnym, nad którym wciąż pracuję. To dach jednego z ważniejszych budynków tuż przy plaży. Bardzo ciężko było się tam dostać - jednakże po długich rozmowach właściciele wpuścili mnie tam.

Dziękujemy za rozmowę.

Zapraszamy na wystawę przedaukcyjną, którą możecie oglądać do 17 listopada 2011 w Galerii Refleksy w Warszawie.

Więcej informacji na temat aukcji oraz wystawy znajdziecie w naszym artykule.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Znana marka odzieżowa wystartowała z pierwszą kampanią modową stworzoną w całości przy użyciu generatorów grafiki AI. I takich sytuacji będzie coraz więcej.
16
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Polaroid i Magnum Photos wystartowali ze wspólna kampanią, która chce podkreślić wagę opowiadania historii za pomocą fotografii. Towarzyszy jej otwarty konkurs ukierunkowany na...
9
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
W ostatnich latach producenci sprzętu fotograficznego coraz częściej informują o niedoborach poszczególnych produktów, rzekomo spowodowanych zbyt dużym zainteresowaniem. To tylko...
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (13)