Wywołałeś już własnoręcznie film? Teraz czas na odbitkę. Kolejny poradnik Ilforda

Wywołałeś już własnoręcznie film? Teraz czas na odbitkę. Kolejny poradnik Ilforda

Choć film przekonuje do siebie coraz więcej młodych fotografów, nadal niewielu z nich podejmuje się wyzwania własnoręcznego tworzenia odbitek. Na szczęście nie jest to takie trudne, jak może się wydawać. Przez cały proces przeprowadzi was szczegółowy wideoporadnik firmy Ilford.

Jaki jest sens fotografowania analogiem jeśli nasze zdjęcia kończą w formie cyfrowych skanów na dysku komputera? Na takie pytanie natkniemy się wielokrotnie przeglądając fora poświęcone fotografii tradycyjnej. I choć wielu znajdzie na nie trafną odpowiedź, trudno nie zgodzić się, że prawdziwa magia związana z fotografią analogową rozgrywa się w ciemni.

Każdy, kto choć raz wykonał samemu odbitkę, wie z jak ogromną satysfakcją się to wiąże. Ale ciemnie warto poznać nie tylko ze względu na samo  doświadczenie. Poznanie jej tajników pozwoli nam na bardzo rozbudowaną edycję i tworzenie zdjęć, które wykraczają poza to, co do zaoferowania ma cyfrowy skan.

Wiele osób nigdy jednak nie podejmuje tego wyzwania, gdyż cały proces wydaje się im nazbyt skomplikowany. Na szczęście w przypadku fotografii czarno-białej nie jest to takie trudne, jak się wydaje. Największą przeszkodą jest znalezienie odpowiedniego miejsca na ciemnię i wyposażenie się w odpowiednie akcesoria, z których najważniejszym będzie powiększalnik. Na szczęście te możemy niedrogo kupić w serwisach aukcyjnych. Gdy już będziemy mieli gotową ciemnię, pozostaje zakup chemii (wywoływacz, przerywacz i utrwalacz) oraz papieru fotograficznego i można zaczynać.

Przez cały proces przeprowadzi Was szczegółowy wideoporadnik firmy Ilford, który jest kontynuacją tutoriala tłumaczącego jak samemu wywoływać filmy, którym dzieliliśmy się z Wami w zeszłym tygodniu. Poradnik ukazuje krok po kroku wszystkie etapy przygotowania odbitki, od wyboru zdjęcia, poprzez naświetlanie pod powiększalnikiem, aż po wyjęcie gotowej odbitki z kuwety wypełnionej utrwalaczem i jej wypłukanie. Jeśli będziecie trzymać się pokazanych wskazówek, pierwszą udana odbitka będzie kwestią kilku prób.

Od siebie dodamy tylko, że w przypadku doboru odpowiedniego czasu naświetlania odbitki, na testy nie warto marnować całego arkusza papieru. Dużo bardziej ekonomicznym wyjściem jest pocięcie go na paski. Dzięki temu, jeden arkusz wystarczy nam na sprawdzenie ekspozycji dla wielu odbitek.

Więcej ciekawych wideoporadników znajdziecie na kanale Ilford Photo w serwisie Youtube.

Alexander Chekmenev: “Ulica była moim uniwersytetem”
25 Mar 2019
Chekmenev urodził się w Ługańsku na wschodzie Ukrainy. W 1997 roku przeniósł się do Kijowa, gdzie do dziś pracuje jako fotoreporter. Jego analogowe fotografie z ostatnich trzydziestu lat to wspaniałe świadectwo życia w tamtych rejonach po transformacji ustrojowej.
0
Witold Ziomek i Michał Sadowski nagrodzeni w konkursie fotografii dronowej Skypixel 2018
22 Mar 2019
Poznaliśmy wyniki tegorocznej odsłony jednego z największych konkursów fotografii lotniczej. Wśród laureatów znalazło się dwóch Polaków. Zobaczcie galerię najlepszych podniebnych zdjęć.
0
Poczuj magię natury płynącą ze zdjęć laureatów International Garden Photographer of the Year
21 Mar 2019
Za nami 12. edycja prestiżowego konkursu International Garden Photographer of the Year. Jak zwykle otrzymujemy urok przyrody najdalszych zakątków świata oraz prawdziwy czar natury z całą paletą barw zaprezentowanych na nagrodzonych zdjęciach laureatów.
0
Polacy wśród zwycięzców FEP European Professional Photographer of the Year 2019. Zobacz najlepsze prace
19 Mar 2019
Organizacja FEP od 1999 roku zrzesza i wspiera zawodowych fotografów pracujących na terenie Europy. Od dekady organizuje także konkurs fotograficzny. Miło nam poinformować, że w tym roku na podium stanęli także fotografowie z Polski.
0