Olympus M.Zuiko Digital 25 mm f/1.2 PRO - test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital 25 mm f/1.2 PRO - test obiektywu

Jasny obiektyw standardowy to często pierwszy wybór niejednego fotografa. Jednak czy nowy M.Zuiko okaże się na tyle profesjonalną konstrukcją, by przekonać do siebie najbardziej wymagających użytkowników systemu Mikro Cztery Trzecie?

Do tej pory w systemie Olympusa brakowało wyjątkowo jasnego standardu. Wszystko odmienił zaprezentowany w połowie września 2016 roku M.Zuiko 25 mm f/1.2 PRO, który jest obecnie najjaśniejszym szkłem o ekwiwalencie 50 mm w ofercie firmy.

Jego zaawansowany układ optyczny o specjalnej budowie ma zapewniać obraz o imponującej jakości. Co więcej, obiektyw ma być zupełnie pozbawiony aberracji chromatycznej oraz dystorsji nawet przy maksymalnych wartościach przysłony - obiecuje producent. Dodatkowo mamy mieć do czynienia z wyjątkowo plastycznym rozmyciem, małą głębią ostrości oraz niemal idealnie okrągłym bokeh. Tak więc nowy M.Zuiko 25 mm f/1.2 PRO powinien z łatwością rozkochać w sobie zaawansowanych portrecistów, którzy w swojej pracy korzystają z aparatów Olympusa. Poza tym obiektyw - za sprawą szybkiego i precyzyjnego systemy autofokusa oraz uszczelnionego metalowego tubusu - może zainteresować również dokumentalistów, reportażystów, a także entuzjastów fotografii ulicznej.

M.Zuiko 25 mm f/1.2 PRO jest już dostępny w sprzedaży w cenie 5690 zł. Jednak nie jest to jedyny standard w systemie Mikro Cztery Trzecie. Już w samej ofercie Olympusa możemy znaleźć nieco ciemniejszy model M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8, za który zapłacimy 1800 zł. Bardzo ciekawie prezentuje się także Leica DG Summilux 25 mm f/1.4 ASPH, którą otrzymamy w cenie 2200 zł. Jeśli natomiast poszukujemy wyjątkowo jasnych szkieł o ekwiwalencie 50 mm to swoją uwagę powinniśmy skierować w stronę niezależnych producentów optyki. Za około 4000 zł będziemy mogli nabyć Voigtländera Nokton 25 mm f/0.95. Z kolei Mitakon Speedmaster 25 mm f/0.95 kosztuje niespełna 2000 zł. Warto jednak zaznaczyć, że przy wyborze tych dwóch obiektywów będziemy musieli pogodzić się z brakiem autofokusa.

Zapraszamy do lektury testu modelu M.Zuiko 25 mm f/1.2 PRO, gdzie zaprezentujemy wyniki, które otrzymaliśmy w naszym laboratorium oraz zdjęcia przykładowe wykonane w plenerze.  Obiektyw testowaliśmy razem z aparatem Olympus OM-D E-M1 Mark II.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Wakacyjny niezbędnik 2018. Zobacz, co warto zabrać ze sobą na fotograficzny wypad
5 Lip 2018
Lato i wakacyjne wyjazdy to świetny czas na doskonalenie fotograficznych umiejętności. Co można, co warto, a co trzeba spakować w tym roku do wakacyjnej torby? Sprawdźcie nasze typy!
1
10 cech idealnego aparatu na wakacje. Sprawdź zanim kupisz
3 Lip 2018
Wszystkim zależy na jakościowych zdjęciach z wakacji. Warto więc wyposażyć się w aparat dobry, ale w rozsądnej cenie. Radzimy, na jakie cechy zwracać uwagę, by podjąć dobrą decyzję.
0
Święta trójca, czyli szkła Olympus ze światłem f/1.2 pod lupą
29 Cze 2018
Dwa lata temu Olympus otworzył nowy rozdział optyki w systemie Mikro Cztery Trzecie prezentując swój pierwszy kierowany do profesjonalistów model ze światłem f/1.2. Dziś linia ta rozszerzyła się już do 3 obiektywów o ekwiwalentach 34, 50 i 90 mm. Zobaczcie czym różnią się od modeli ze światłem f/1.8.
10
Filtry robią różnicę. Zobacz, jakie modele sprawdzą się podczas wakacyjnych foto-eskapad
27 Cze 2018
W przypadku kompletowania sprzętu fotograficznego na wakacje nie zawsze myślimy o filtrach. Warto to zmienić. Przeglądamy ofertę marki Hoya i podpowiadamy, jakie filtry zawsze warto mieć przy sobie.
2