Olympus M.Zuiko Digital 25 mm f/1.2 PRO - test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital 25 mm f/1.2 PRO - test obiektywu

Jasny obiektyw standardowy to często pierwszy wybór niejednego fotografa. Jednak czy nowy M.Zuiko okaże się na tyle profesjonalną konstrukcją, by przekonać do siebie najbardziej wymagających użytkowników systemu Mikro Cztery Trzecie?

Do tej pory w systemie Olympusa brakowało wyjątkowo jasnego standardu. Wszystko odmienił zaprezentowany w połowie września 2016 roku M.Zuiko 25 mm f/1.2 PRO, który jest obecnie najjaśniejszym szkłem o ekwiwalencie 50 mm w ofercie firmy.

Jego zaawansowany układ optyczny o specjalnej budowie ma zapewniać obraz o imponującej jakości. Co więcej, obiektyw ma być zupełnie pozbawiony aberracji chromatycznej oraz dystorsji nawet przy maksymalnych wartościach przysłony - obiecuje producent. Dodatkowo mamy mieć do czynienia z wyjątkowo plastycznym rozmyciem, małą głębią ostrości oraz niemal idealnie okrągłym bokeh. Tak więc nowy M.Zuiko 25 mm f/1.2 PRO powinien z łatwością rozkochać w sobie zaawansowanych portrecistów, którzy w swojej pracy korzystają z aparatów Olympusa. Poza tym obiektyw - za sprawą szybkiego i precyzyjnego systemy autofokusa oraz uszczelnionego metalowego tubusu - może zainteresować również dokumentalistów, reportażystów, a także entuzjastów fotografii ulicznej.

M.Zuiko 25 mm f/1.2 PRO jest już dostępny w sprzedaży w cenie 5690 zł. Jednak nie jest to jedyny standard w systemie Mikro Cztery Trzecie. Już w samej ofercie Olympusa możemy znaleźć nieco ciemniejszy model M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8, za który zapłacimy 1800 zł. Bardzo ciekawie prezentuje się także Leica DG Summilux 25 mm f/1.4 ASPH, którą otrzymamy w cenie 2200 zł. Jeśli natomiast poszukujemy wyjątkowo jasnych szkieł o ekwiwalencie 50 mm to swoją uwagę powinniśmy skierować w stronę niezależnych producentów optyki. Za około 4000 zł będziemy mogli nabyć Voigtländera Nokton 25 mm f/0.95. Z kolei Mitakon Speedmaster 25 mm f/0.95 kosztuje niespełna 2000 zł. Warto jednak zaznaczyć, że przy wyborze tych dwóch obiektywów będziemy musieli pogodzić się z brakiem autofokusa.

Zapraszamy do lektury testu modelu M.Zuiko 25 mm f/1.2 PRO, gdzie zaprezentujemy wyniki, które otrzymaliśmy w naszym laboratorium oraz zdjęcia przykładowe wykonane w plenerze.  Obiektyw testowaliśmy razem z aparatem Olympus OM-D E-M1 Mark II.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Polecane artykuły
Michał „Massa” Mąsior: Czy kogokolwiek interesują Twoje zdjęcia?
12 Lut 2019
Świat profesjonalnej fotografii jest trudny. Mit wolnego zawodu przyciąga jednak wielu. Plan, by żyć i zarabiać na swojej pasji jest piękny, choć niełatwy do zrealizowania. Początkowo świetnie zapowiadające się „nowe życie” weryfikowane jest przez wiele czynników. Warto przeczytać, żeby nie wpaść w pułapkę.
17
S jak specjalista - Lumix S1 i S1R
30 Sty 2019
Wygląda na to, że liderom rynku bezlusterkowców wyrasta właśnie poważna konkurencja. Pełnoklatkowe modele S1 i S1R trafią do sprzedaży już w przyszłym miesiącu. Oto, co dziś o nich wiemy!
4
Panasonic LX100 II - mały gigant
27 Gru 2018
Duży sensor 4/3, jasny zoom i tryb filmowy 4K. A wszystko zamknięte w wyjątkowo zgrabnym i stylowym body. Nowy Lumix to aparat, który w swojej klasie nie ma dzisiaj konkurencji!
2
Przetestuj monitor BenQ - opinia Michała Ostrowskiego o BenQ SW240
19 Gru 2018
W listopadzie, wspólnie z BenQ wystartowaliśmy z konkursem, w ramach którego wybrani czytelnicy mieli szansę testować monitory z oferty BenQ. Zobaczcie jak model SW240 przypadł do gustu Michałowi Ostrowskiemu.
0