Zostań w domu, zamów taniej!
Nie wychodź z domu i zamów online swoje ulubione pisma 20% taniej. Skorzystaj z kodu rabatowego: czytajwdomu

Olympus M.Zuiko Digital 25 mm f/1.2 PRO - Konstrukcja

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
5
Optyka:
8.5
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

82%

Jasny obiektyw standardowy to często pierwszy wybór niejednego fotografa. Jednak czy nowy M.Zuiko okaże się na tyle profesjonalną konstrukcją, by przekonać do siebie najbardziej wymagających użytkowników systemu Mikro Cztery Trzecie?

2

Autor: Michał Chrzanowski

31 Styczeń 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Obiektywy M.Zuiko z serii PRO to bez wątpienia konstrukcje klasy premium, które zdążyły nas już przyzwyczaić do jakości wykonania stojącej na najwyższym z możliwych poziomów. Nie inaczej mogło być w przypadku najnowszego reprezentanta tej linii. Olympus M.Zuiko 25 mm f/1.2 PRO to wyjątkowo precyzyjnie i solidnie zaprojektowane szkło, które ma bez problemu sprawdzić się zarówno w studiu jak i plenerze.

Do jego produkcji wykorzystano głównie stop metali. Pierścień ustawiania ostrości jest z niego wykonany, podobnie zresztą jak cała zewnętrzna obudowa wraz z bagnetem obiektywu. Co więcej, pierścień ostrości jest szeroki i pokryty wyraźnymi rowkowaniami. Poza tym przekręca się go niezwykle płynnie, dzięki czemu użytkowanie podczas manualnego ostrzenia staje się bardzo wygodne.

Ponadto poszczególne części - w tym ruchome elementy - zostały ze sobą perfekcyjnie spasowane, co tylko jeszcze bardziej utwierdza nasze dobre pierwsze wrażenie. Dodatkowo tubus został uszczelniony. Mamy więc pewność, że wnętrze konstrukcji wraz z elektroniką i optyką jest chronione przed deszczem i kurzem. Połączenie obiektywu z Olympusem OM-D E-M1 Mark II stworzy odporny duet, którym będziemy mogli fotografować w nawet najbardziej wymagających warunkach pogodowych.

W kwestii designu możemy mówić o spójności i konsekwencji. Wizualnie nowy M.Zuiko niemal w żaden sposób nie odbiega od swoich starszych braci. Tak więc otrzymujemy wyjątkowo minimalistyczny projekt tubusu, na którym - poza pierścieniem - znajdziemy przycisk funkcyjny L-Fn umożliwiający szybki dostęp do zapisanych pod nim opcji (dane ustawienia przypisujemy w menu aparatu). Uwagę przykuć mogą także estetyczne wykończenia obiektywu - przede wszystkim wąska niebieska obręcz oraz grafitowe zaakcentowanie pierścienia ostrości. To wszystko może się podobać i to bardzo.

Nowy M.Zuiko nie jest sporym szkłem choć do miana ultrakompaktowego mu trochę brakuje - zwłaszcza, gdy spojrzymy w stronę konkurencyjnych szkieł. Najjaśniejsza stałka Olympusa mierzy 70 x 87 mm i waży 410 g, czyli jest dwa razy większa i niemal trzykrotnie cięższa od modelu M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8. Jednak zdajemy sobie sprawę, że różnica w rozmiarze jest podyktowana o wiele bardziej skomplikowanym układem soczewek. Jednak nowy Olympus jest zauważalnie masywniejszy także od modeli Leica DG Summilux 25 mm f/1.4 ASPH. (54.5 x 63 mm, 200 g), Voigtländer Nokton 25 mm f/0.95 (58.4 x 70.2 mm, 410 g) i Mitakon Speedmaster 25 mm f/0.95 (60 x 55 mm, 230 g).

Serce M.Zuiko 25 mm f/1.2 PRO to bardzo zaawansowany i rozbudowany układ optyczny, który składa się z aż 19 soczewek rozmieszczonych w 14 grupach. Wśród nich znajdziemy jeden element Extra High Refractive Index (E-HR) o wysokim współczynniku załamania, jedno niskodyspersyjne szkło Super ED, jedną soczewkę asferyczną, dwa elementy ED oraz trzy szkła HR. Wykorzystane elementy specjalne mają znacząco zmniejszać różnego rodzaju przebarwienia i aberrację chromatyczną, która często występuje w jasnych obiektywach. Dodatkowo producent zastosował powłoki Z Coating Nano, których zadaniem jest eliminowanie rozbłysków oraz dostarczanie ostrych i wyraźnych zdjęć. Natomiast kombinacja 9-listkowej przysłony i światłosiły f/1.2 ma zapewnić plastyczne rozmycia nieostrości oraz wyjątkowo okrągłe bokeh.

Zestaw handlowy jest stosunkowo ubogi. Wraz z obiektywem otrzymujemy jedynie przedni i tylny dekielek oraz sporą osłonę przeciwsłoneczną, która dodatkowo została wyposażony w przycisk zwalniający blokadę. Szkoda, że producent nie uwzględnił żadnego pokrowca, w którym moglibyśmy bezpiecznie schować całą konstrukcję.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy numer DCP
Digital Camera Polska
Spis treści

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 70-300 mm f/4.5-6.3 Di III RXD - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Tamron 70-300 mm f/4.5-6.3 Di III RXD - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Najnowszy pełnoklatkowy zoom Tamrona z mocowaniem Sony E, to konstrukcja na pewno lekka i uniwersalna. A jak wypada pod względem optycznym? W nasze ręce trafił już...
3
1
Nikon Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S - zdjęcia przykładowe
Nikon Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S - zdjęcia przykładowe
Nikon Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S to najnowszy szerokokątny zoom do bezlusterkowców Nikon Z. Prezentujemy zdjęcia przykładowe wykonane tym obiektywem w połączeniu z najnowszym aparatem Nikon Z6...
6
1
Samyang AF 35 mm f/1.8 FE - zdjęcia przykładowe
Samyang AF 35 mm f/1.8 FE - zdjęcia przykładowe
Najnowsza 35-tka Samyanga proponuje alternatywę dla natywnego obiektywu Sony w dużo niższej cenie. Czy przypłacimy to jakością obrazu? Zobaczcie zdjęcia...
14
3
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)