Olympus M.Zuiko Digital 25 mm f/1.2 PRO - Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
5
Optyka:
8.5
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

82%

Jasny obiektyw standardowy to często pierwszy wybór niejednego fotografa. Jednak czy nowy M.Zuiko okaże się na tyle profesjonalną konstrukcją, by przekonać do siebie najbardziej wymagających użytkowników systemu Mikro Cztery Trzecie?

Autor: Michał Chrzanowski

31 Styczeń 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formatach RAW i JPEG z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Od ultrajasnych obiektywów trudno wymagać, by dostarczany przez nie obraz był wyjątkowo ostry. Często zdarza się, że podczas fotografowania na najszerszym otworze względnym zdjęcia są mało wyraziste. W praktyce konstrukcje tego typu dopiero po przymknięciu przysłony zaczynają ukazywać odpowiednią rozdzielczość. Jak w takim razie prezentuje się Olympus M.Zuiko 25 mm f/1.2 PRO?

Podczas premiery producent zapewniał, że nowy obiektyw będzie dostarczał wyrównanej rozdzielczości zarówno w centrum, jak i na brzegach kadru - niezależnie od wybranej przysłony. Naszym zdaniem nie tylko dotrzymał danego słowa, lecz także skonstruował obiektyw, który charakteryzuje się wyjątkową jakością obrazu.

Dysproporcje rozdzielczości pomiędzy poszczególnymi partiami planu fotograficznego są bardzo małe. Oznacza to, że zdjęcia będą równie ostre - tak w samym centrum, jak i w rogach kadru. Co więcej, od razu możemy zauważyć, że priorytetem dla producenta była jak najlepsza rozdzielczość na szeroko otwartych przesłonach. I tak już od maksymalnego otworu względnego f/1.2 możemy cieszyć dobrą i wyrównaną jakością obrazu.

Poniżej zamieszczamy również wykres funkcji MTF50 dla obrazów zapisanych w formacie JPEG. Jak możemy zauważyć, wykres odznacza się niemal identyczną charakterystyką, niemniej jednak fotografie prezentują zdecydowanie wyższą rozdzielczość.

Rozdzielczość obrazu w praktyce

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)